Ministerstwo Finansów uprościło od 9 września sposób rejestracji. Nowe procedury są przeznaczone dla osób fizycznych oraz jednoosobowych działalności gospodarczych. Skorzystanie z tego ułatwienia możliwe jest po zalogowaniu się do systemu profilem zaufanym z wykorzystaniem ePUAP, aplikacji mObywatel lub bankowości elektronicznej. Wystarczy wprowadzić numer rejestracyjny pojazdu, numer urządzenia pokładowego oraz e-mail. – W nowej funkcjonalności zarejestrowano już ponad 3,7 tys. kont użytkowników – informuje szef Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska. 

KAS podkreśla, że do systemu e-TOLL zostało już dopuszczonych 65 dostawców, którzy oferują ponad 270 typów urządzeń OBU i ZSL. Liczba pobrań aplikacji przekroczyła 134 tys. 

Działania wydają się spóźnione, bo dotychczasowy system (viaToll) będzie wygaszony na koniec września, a w nowym systemie (e-Toll) zarejestrowane jest ok. 0,2 mln samochodów ciężarowych, gdy w obecnym systemie funkcjonuje 1,5 mln. 

Od początku działania e-Toll, czyli od 24 czerwca opłaconych zostało przez pojazdy ciężkie 3 mln kilometrów. Przeciętnie w miesiącu ciężarówki przejeżdżają pół miliarda płatnych kilometrów. KAS zachęca do szybszego przejścia na nowy system 25-procentową obniżką myta, ale chyba nie w wysokości stawek tkwi problem. 

Przewoźnicy krytykują nowy system poboru myta, który nieustannie sprawia kłopoty z logowaniem i rejestracją samochodów. Nie sposób dodzwonić się na infolinię. 

O nowym systemie krytycznie wypowiadają się także dostawcy urządzeń. – System nie pozwala na rejestrację urządzeń. Chciałem do e-Toll dodać wszystkich naszych 15 tys. klientów, ale nie jestem w stanie tego zrobić. Od początku rejestracji udało mi się zarejestrować urządzenia dla 3 tys. klientów. Od czerwca nie mogę dodać księgowej, żeby płaciła nasze faktury za przejazdy – mówi Product Manager w Tekom Technologia Karol Kobyłecki. 

Jakby tego było mało, braki w dostawach półprzewodników uderzyły także w producentów urządzeń do opłat myta. Zabrakło urządzeń OBU i ZSL. Litewska Teltonika nie ma z czego produkować urządzeń, pierwsze dostawy obiecuje na październik. Siemens musiał zawiesić produkcję OBU i obiecuje, że w październiku wznowi dostawy. Tymczasem urządzenia EETS będą dopuszczone do stosowania dopiero na początku przyszłego roku. 

Są to niewesołe perspektywy dla przewoźników i Skarbu Państwa, ponieważ dotychczasowy system poboru myta viaToll będzie wyłączony 30 września. Dzienne wpływy viaToll wynoszą 5,5 mln zł.