Systemowi poboru myta grozi załamanie

Z e-Toll korzysta znikoma liczba ciężarówek. System zawiesza się, brakuje urządzeń.

Publikacja: 09.09.2021 23:30

myto viatoll

myto viatoll

Foto: ViaToll

Ministerstwo Finansów uprościło od 9 września sposób rejestracji. Nowe procedury są przeznaczone dla osób fizycznych oraz jednoosobowych działalności gospodarczych. Skorzystanie z tego ułatwienia możliwe jest po zalogowaniu się do systemu profilem zaufanym z wykorzystaniem ePUAP, aplikacji mObywatel lub bankowości elektronicznej. Wystarczy wprowadzić numer rejestracyjny pojazdu, numer urządzenia pokładowego oraz e-mail. – W nowej funkcjonalności zarejestrowano już ponad 3,7 tys. kont użytkowników – informuje szef Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska. 

KAS podkreśla, że do systemu e-TOLL zostało już dopuszczonych 65 dostawców, którzy oferują ponad 270 typów urządzeń OBU i ZSL. Liczba pobrań aplikacji przekroczyła 134 tys. 

Działania wydają się spóźnione, bo dotychczasowy system (viaToll) będzie wygaszony na koniec września, a w nowym systemie (e-Toll) zarejestrowane jest ok. 0,2 mln samochodów ciężarowych, gdy w obecnym systemie funkcjonuje 1,5 mln. 

Od początku działania e-Toll, czyli od 24 czerwca opłaconych zostało przez pojazdy ciężkie 3 mln kilometrów. Przeciętnie w miesiącu ciężarówki przejeżdżają pół miliarda płatnych kilometrów. KAS zachęca do szybszego przejścia na nowy system 25-procentową obniżką myta, ale chyba nie w wysokości stawek tkwi problem. 

Przewoźnicy krytykują nowy system poboru myta, który nieustannie sprawia kłopoty z logowaniem i rejestracją samochodów. Nie sposób dodzwonić się na infolinię. 

O nowym systemie krytycznie wypowiadają się także dostawcy urządzeń. – System nie pozwala na rejestrację urządzeń. Chciałem do e-Toll dodać wszystkich naszych 15 tys. klientów, ale nie jestem w stanie tego zrobić. Od początku rejestracji udało mi się zarejestrować urządzenia dla 3 tys. klientów. Od czerwca nie mogę dodać księgowej, żeby płaciła nasze faktury za przejazdy – mówi Product Manager w Tekom Technologia Karol Kobyłecki. 

Jakby tego było mało, braki w dostawach półprzewodników uderzyły także w producentów urządzeń do opłat myta. Zabrakło urządzeń OBU i ZSL. Litewska Teltonika nie ma z czego produkować urządzeń, pierwsze dostawy obiecuje na październik. Siemens musiał zawiesić produkcję OBU i obiecuje, że w październiku wznowi dostawy. Tymczasem urządzenia EETS będą dopuszczone do stosowania dopiero na początku przyszłego roku. 

Są to niewesołe perspektywy dla przewoźników i Skarbu Państwa, ponieważ dotychczasowy system poboru myta viaToll będzie wyłączony 30 września. Dzienne wpływy viaToll wynoszą 5,5 mln zł. 

Ministerstwo Finansów uprościło od 9 września sposób rejestracji. Nowe procedury są przeznaczone dla osób fizycznych oraz jednoosobowych działalności gospodarczych. Skorzystanie z tego ułatwienia możliwe jest po zalogowaniu się do systemu profilem zaufanym z wykorzystaniem ePUAP, aplikacji mObywatel lub bankowości elektronicznej. Wystarczy wprowadzić numer rejestracyjny pojazdu, numer urządzenia pokładowego oraz e-mail. – W nowej funkcjonalności zarejestrowano już ponad 3,7 tys. kont użytkowników – informuje szef Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska. 

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Systemy IT
Trzy miliony kilometrów w eToll
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Innowacje w logistyce
Uproszczenia w e-Toll dla kierowców osobówek
Innowacje w logistyce
Szykuje się wyścig po urządzenia e-TOLL
Innowacje w logistyce
Tysiące zarejestrowanych w e-TOLL
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Systemy IT
Kombud planuje eksport systemów sterowania ruchem kolejowym
Systemy IT
Tachografów nie ma, karty już są