Czy transport drogowy stanie po 30 września, gdy wyłączony zostanie obecny system viaToll? W nowym systemie na 21 września zarejestrowanych było zaledwie 0,33 mln samochodów ciężkich. Do rejestracji pozostał jeszcze milion aut, a ich właściciele muszą dokonać tego w niecały tydzień. KAS zapewnia, że liczba rejestrowanych aut rośnie z minuty na minutę. Obecny system poboru myta viaToll zostanie wyłączony 30 września. 

Obniżki myta na zachętę

Jeszcze gorzej jest z wnoszeniem opłat w nowym systemie e-Toll, ponieważ korzysta z niego niecałe 30 tys. ciężarówek. Na 21 września myto płaciły za pośrednictwem e-Toll 25 tys. ciężarówek i 51 tys. samochodów osobowych. 

Ich łączny przebieg wyniósł 21,2 mln km. Zatem od 2 do 21 września samochody opłaciły za pomocą e-Toll przejazd 11,2 mln km. To bardzo mało, bo w ciągu dwóch tygodni viaToll zbiera opłaty z 0,25 mld km. 

KAS zachęca do szybszego przejścia na e-Toll i już w lipcu obniżyło o 25 proc. wysokość myta dla płacących w e-Toll. Oferta ważna jest do 30 września. Jednak KAS nie zrezygnuje z zachęt. Do Rządowego Centrum Legislacji trafił projekt Rady Ministrów zmieniający rozporządzenie ws. dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, obniża wysokość opłaty za przejazd kilometra drogi krajowej lub jej odcinka do 70 proc. Stawka ma obowiązywać od 1 października do końca roku.

KAS tłumaczy, że to rekompensata dla przewoźników za wydatki na nowe urządzenia, które przewoźnicy są zobowiązania kupić we własnym zakresie. 

KAS podaje, że wg stanu na 21.09.2021r. opłaty za przejazdy wszystkich pojazdów zarejesrtowanych w systemie (pojazdy lekkie i ciężkie) wnoszone były w następujący sposób:

- przy pomocy aplikacji mobilnej e-TOLL PL opłatę uiszcza - 55,5 tys.,

- urządzeń OBU - 7,5 tys.

Autopromocja
Od 29.10 w "Rzeczpospolitej" i "Parkiecie"

Wszystko o zrównoważonym rozwoju i pozafinansowym raportowaniu spółek

Sprawdź szczegóły

- urządzeń ZSL - 11 tys.

Przejazd z awarią urządzenia

Przewoźnicy uważają, że nowy system jest zawodny i wolą korzystać ze sprawdzonego rozwiązania. KAS przypomina, że każdy użytkownik sytemu e-TOLL ma możliwość kontynuacji przejazdu w przypadku awarii urządzenia GPS.

KAS napisało w komunikacie: „Jeśli już dziś poruszasz się po drodze płatnej z e-TOLLem, a Twoje urządzenie przestało działać, możesz opłacić przejazd bez przekazywania danych do systemu i kontynuować go bez działającego urządzenia GPS, po zadeklarowaniu trasy przejazdu.”

KAS zwraca uwagę na sposób płatności: „W Internetowym Koncie Klienta należy skorzystać z funkcji „Uzupełnij przejazd” i określić miejsce, gdzie urządzenie przestało działać oraz miejsce docelowe. Po wykonaniu tych czynności można kontynuować przejazd. Opłatę za zadeklarowany przejazd musisz uiścić z góry.”

Do tego, w wyjątkowych sytuacjach, np. gdy pojazd:

uczestniczy w akcji ratowniczej;jest używany do przewozów żywych zwierząt, mleka, lekarstw, towarów niebezpiecznych, betonu, odpadów komunalnych;w przypadku autobusów przewożących pasażerów;zadeklarowanie przejazdu będzie mogło nastąpić do 3 dni po jego zakończeniu.

Kary obliczane indywidulanie

Główny Inspektorat Transportu Drogowego uzgodnił z właścicielem systemu poboru myta, tj. KAS, procesy kontroli uiszczenia opłaty w nowym systemie poboru myta. GITD zapewnia, że „kontrole pojazdów, które wykorzystują urządzenia mobilne wraz z aplikacją będą prowadzone według takich samych procedur, jak kontrole pojazdów wyposażonych w inne urządzenia do przekazywania danych lokalizacyjnych”. 

Jednocześnie GITD zaznacza, że „ze względu na wdrożenie nowego systemu KAS, wyniki kontroli będą rozpatrywane indywidualnie z uwzględnieniem ewentualnego wystąpienia okoliczności niezależnych od użytkowników systemu, a które mogły mieć wpływ na stwierdzone naruszenia”. Inspekcja prowadzi kampanię informacyjną skierowaną do branży transportowej. W trakcie prowadzonych kontroli drogowych, kierowcy i przewoźnicy, otrzymują materiały informacyjne opracowane przez KAS. „Działania te zostaną utrzymane również po 1 października. Inspektorzy będą przypominać kierowcom o obowiązkach wynikających z wprowadzenia nowego systemu”.