Sześcioosobowy zarząd narodowego przewoźnika Ukrainy zawiaduje z motorowego wagonu jedną z największych w Europie sieci kolejowych na której jest 1,5 tys. stacji i ponad 21 tys. km linii kolejowych. CNN relacjonuje, że dyrektor UZ Ołeksandr Kamyszyn ma do dyspozycji co najmniej dwa pokładowe systemy łączności i kieruje pracą ponad 230 tys. kolejarzy. 

Czytaj więcej

Dzięki specustawie będą pieniądze na kolejowe przewozy uciekinierów

UZ jest kluczowym przewoźnikiem kraju, w pierwszych dwóch tygodniach wojny UZ przetransportowały wewnątrz kraju 2,1 mln uchodźców i dodatkowo 0,5 mln do Polski. Dokonały tego pomimo zbombardowanych mostów i torów. 

Koleje codziennie informują o odjazdach pociągów ewakuacyjnych. Kamyszyn i jego najbliżsi współpracownicy koordynują przewozy i naprawy siedząc przy długim stole motorowego wagonu. Bydgoski producent dostarczył ten wagon na Ukrainę w 2004 roku, dla dyrektora generalnego Kolei Ukraińskich (UZ). Napędzany dwoma spalinowymi silnikami pojazd rozpędza się do 160 km/h. Pozostałe cztery takie wagony przeznaczone są dla normalnego ruchu pasażerskiego. 

Czytaj więcej

Wojna Rosji z Ukrainą zagroziła istnieniu kolejowego chińskiego szlaku do Europy

W 2018 roku koleje na Ukrainie przewiozły w 2018 roku 322 mln ton i 158 mln pasażerów. Praca przewozowa wyniosła 186,3 mld tkm oraz 89,2 mln pasażerokm. W 2018 roku w Ukrainie przewoźnicy mieli 1944 lokomotywy spalinowe, 1627 elektrycznych, 106, tys. wagonów towarowych oraz 4,3 tys. pasażerskich. 

W Polsce w tym samym roku, koleje przewiozły 82,8 mln ton ładunków, 309 mln pasażerów i wykonały pracę 26,3 mld tkm oraz 21 mld pasażerokm. Działający w Polce przewoźnicy mieli na koniec 2018 roku 1738 lokomotyw elektrycznych, 2149 spalinowych, 88 tys. wagonów towarowych i 6,8 tys. pasażerskich.