Maleje zainteresowanie przewozami kolejowymi z Chin do Europy. Chińska firma New Silk Road Intermodal ocenia, że w 10 tygodniu b.r. opóźnienia na większości tras zmalały o połowę, do 2-3 dni. – Obawy przed zamknięciem unijnych przejść kolejowych (i drogowych), w konsekwencji NJS, wydatnie ograniczyły przewozy koleją z Chin do Europy. Poprawił się serwis, bo szlak jest mniej obciążony – tłumaczy przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński. Coraz częściej zdarza się, że nadawcy nie mogą znaleźć ubezpieczyciela chętnego do sprzedaży polisy na towar.
Czytaj więcej
Wzmaga się społeczny nacisk na polskie władze, aby zablokowały samochodową granicę z Białorusią i Rosją. Decyzja musi zapaść na szczeblu unijnym.
Techniczne możliwości blokady
Z Nowego Jedwabnego Szlaku wycofują się duzi armatorzy i coraz częściej pojawiają się pytania, czy kolejowe przewozy przez Rosję i Białoruś są bezpieczne i czy politycy powinni pozwolić na ich funkcjonowanie. – Umowa o Międzynarodowej Towarowej Komunikacji Kolejowej SMGS daje możliwość wstrzymania ruchu pociągów z powodu siły wyższej, co w przeszłości miało już miejsce. W przypadku zamknięcia przejść granicznych decyzja nie zależy od przewoźników kolejowych, mogą oni w tym przypadku jedynie powołać się na wspomnianą już siłę wyższą, należy jednak pamiętać, że zamknięcie łańcuchów dostaw oznacza poważne perturbacje dla wszystkich uczestników łańcuchów transportowych. My jako Organizacja będziemy zawsze wspierać rozwój przewozów międzynarodowych – zapewnia przewodniczący Komitetu Organizacji Współpracy Kolei OSŻD, Prof. ALK Mirosław Antonowicz.
Zawirowania wynikających z zamknięcia połączenia branża logistyczna odczuła po zablokowaniu przez Ukrainę w grudniu ub.r. przewozów z Chin do Polski. Korytarz był jednak pomocniczy w stosunku do głównego szlaku przez Białoruś i więc rynek jako całość nie zachwiał się.
Czytaj więcej
Tylko TSUE może znieść przymus powrotu co 8 tygodni ciężarówek na bazę. Wyrok ma zapaść do końca tego roku.