Producent naczep Wielton może stracić w Rosji 20 mln zł

Sankcje i odłączenie rosyjskich banków od SWIFT sprawiają, że firmy wycofują się z rosyjskiego rynku.

Publikacja: 09.03.2022 10:06

Producent naczep Wielton może stracić w Rosji 20 mln zł

Grupa Wielton

Foto: Grupa Wielton

Zarząd Wielton podjął decyzję o zawieszeniu do odwołania dostaw produktów Grupy na rynek rosyjski. Wielton nie zrealizował żadnej dostawy na rynek rosyjski od 24 lutego tego roku. 

Spółka przypuszcza, że wojna Rosji z Ukrainą może spowodować konieczność utworzenia odpisów na należności, jak również odpisów z tytułu trwałej utraty wartości aktywów, w wysokości do ok. 4 mln euro. 

Czytaj więcej

eCMR wchodzi do przewozów drogowych tylnymi drzwiami

Niepewna sytuacja spowodowała, że spółka odwołała cele dla Grupy Wielton na 2022 rok, o których informowała 17 lutego. Z tego samego powodu spółka zdecydowała się odłożyć publikację Strategii Grupy na lata 2022-2025, która była planowana na przełom kwietnia i maja 2022 roku. – Pracujemy nad przeformułowaniem naszych tegorocznych planów operacyjnych, tak aby ubytek przychodów z rynków wschodnich zrekompensować większą aktywnością sprzedażową na innych rynkach Europy i Afryki. Kontynuujemy także analizy dotyczące przygotowania nowej strategii, która powinna uwzględniać zmieniającą się sytuację geopolityczną i koniunkturalną – informuje prezes zarządu Grupy Wielton Paweł Szataniak. Podkreśla, że sytuacja finansowa spółki jest stabilna. 

Przychody Grupy ze sprzedaży realizowanej w Rosji i na Ukrainie wyniosły w 2021 roku 299,5 mln zł, co stanowiło ok. 11,1% przychodów ze sprzedaży Grupy Wielton.

Czytaj więcej

Maleją rejestracje ciężarówek, bo brakuje części do ich produkcji

W 2021 roku przychody z rynku ukraińskiego wyniosły 43,7 mln zł, co stanowiło ok. 1,6% przychodów ze sprzedaży Grupy. W 2021 roku Grupa sprzedała na rynku ukraińskim 324 produkty, z udziałem rynkowym szacowanym na poziomie ok. 12%.

Od ostatnich dni lutego spółka nie prowadzi sprzedaży na Ukrainie. Dostęp do posiadanych zapasów naczep jest obecnie niemożliwy. Nie jest prowadzona również wysyłka żadnych nowych wyrobów do Ukrainy. Spółka posiada należności od klientów, które w obecnej sytuacji nie są spłacane. Możliwości transferów środków pieniężnych z Ukrainy są bardzo ograniczone. 

W 2021 roku przychody z rynku rosyjskiego wyniosły 255,8 mln zł, co stanowiło ok. 9,5% przychodów ze sprzedaży Grupy. Do lutego 2022 roku Rosja zaliczana była przez Grupę Wielton do grupy rynków strategicznych. W 2021 roku Grupa sprzedała na rynku rosyjskim 2353 produkty i zajmowała w Rosji dziewiąte miejsce w rejestracjach nowych naczep i przyczep z udziałem rynkowym na poziomie 3,8%. 

Czytaj więcej

Kierowcy mogą dłużej prowadzić samochody ciężarowe i autobusy

Od 24 lutego tego roku Wielton nie zrealizował żadnej dostawy na rynek rosyjski. Zarząd Wielton S.A. podjął decyzję o zawieszeniu, do odwołania, dostaw produktów Grupy na rynek rosyjski. 

Podobne kroki podjęły m.in. Mercedes-Benz Trucks, Scania i Volvo. Kurs rosyjskiej waluty 9 marca zmalał do 146 rubli za euro, gdy 9 lutego trzeba było zapłacić nieco ponad 85 rubli. 

Zarząd Wielton podjął decyzję o zawieszeniu do odwołania dostaw produktów Grupy na rynek rosyjski. Wielton nie zrealizował żadnej dostawy na rynek rosyjski od 24 lutego tego roku. 

Spółka przypuszcza, że wojna Rosji z Ukrainą może spowodować konieczność utworzenia odpisów na należności, jak również odpisów z tytułu trwałej utraty wartości aktywów, w wysokości do ok. 4 mln euro. 

Pozostało 87% artykułu
Morski
Jak wywieźć zboże z Ukrainy? Bez niego światu może grozić głód
Praca w logistyce
Branża logistyczna przerażona skutkami wojny tak samo jak budowlana
Szynowy
Na Białorusi „kolejowi partyzanci” blokują tory kolejowe
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Rząd wydłuży sieć dróg płatnych dla ciężarówek i autobusów