Transport drogowy może stanąć z powodu upływu ważności wiz ukraińskich kierowców

Konieczne przedłużenie unijnych wiz dla ukraińskich kierowców.

Publikacja: 08.03.2022 12:46

Transport drogowy może stanąć z powodu upływu ważności wiz ukraińskich kierowców

Foto: Robert Przybylski

Ukraińscy uchodźcy, którzy wjechali do UE po 23 lutego uzyskali ochronę tymczasową i zgodę na pracę w całej UE. Pozwala na to uruchomiona w piątek dyrektywa 2001/55. Jej artykuł 12 mówi, że na okres nieprzekraczający okresu tymczasowej ochrony, państwa członkowskie udzielają uchodźcom zezwolenia na podejmowanie pracy najemnej lub działalności na własny rachunek. – Cudzoziemcy, którzy przebywali już w UE podlegają dotychczasowym zasadom legalizacji prawa pobytu i pracy. Państwa członkowskie mogą rozszerzyć ochronę tymczasową również na nich – dodaje wiceprezes European Labour Mobility Institute Marek Benio. Przypomina, że pracodawca ma obowiązek zgłosić pracownika do Urzędu Zatrudnienia w ciągu 7 dni od zatrudnienia. 

Czytaj więcej

Kierowcy mogą dłużej prowadzić samochody ciężarowe i autobusy

Straż Graniczna podała, że do godzin porannych 8 marca do Polski wjechało 1,2 mln osób. 

Tymczasem przedsiębiorcy niepokoją się o kierowców, którym kończy się wiza. GITD informuje, że na koniec 2021 roku w obrocie prawnym było ponad 132 tys. świadectw kierowcy, z których 103 tys. otrzymali kierowcy z Ukrainy. 

Firmy transportowe obawiają się, że z powodu upływu ważności wiz, rynek pracy czeka katastrofa, pogłębiona przez powroty Ukraińców. – Duża rzesza mężczyzn wraca bronić kraju. Jest to odczuwalne, zwłaszcza w firmach transportowych. Jeżeli na 120 pojazdów, 80 ma ukraińskich kierowców, jest to problem – przyznaje Beata Trochymiak z serwisu Pracujwlogistyce.pl.

Czytaj więcej

Maleją rejestracje ciężarówek, bo brakuje części do ich produkcji

Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych już wystąpiło do Ministerstwa Infrastruktury z pilnym apelem o wydłużenie wiz. – Chodzi o wizy unijne, a nie krajowe, które w przypadku transportu międzynarodowego są niewystarczającym dokumentem – zaznacza rzeczniczka ZMPD Anna Brzezińska-Rybicka.  Wskazuje, że rządowy projekt ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym nie zapewni wiz europejskich.

Polskie firmy drogowego transportu międzynarodowego obsługują blisko jedną trzecią unijnego rynku i zatrudniają ponad 360 tys. kierowców. 

Ukraińscy uchodźcy, którzy wjechali do UE po 23 lutego uzyskali ochronę tymczasową i zgodę na pracę w całej UE. Pozwala na to uruchomiona w piątek dyrektywa 2001/55. Jej artykuł 12 mówi, że na okres nieprzekraczający okresu tymczasowej ochrony, państwa członkowskie udzielają uchodźcom zezwolenia na podejmowanie pracy najemnej lub działalności na własny rachunek. – Cudzoziemcy, którzy przebywali już w UE podlegają dotychczasowym zasadom legalizacji prawa pobytu i pracy. Państwa członkowskie mogą rozszerzyć ochronę tymczasową również na nich – dodaje wiceprezes European Labour Mobility Institute Marek Benio. Przypomina, że pracodawca ma obowiązek zgłosić pracownika do Urzędu Zatrudnienia w ciągu 7 dni od zatrudnienia. 

Drogowy
Rząd wydłuży sieć dróg płatnych dla ciężarówek i autobusów
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Roboty
Apel o małe drony, które trafią na Ukrainę do pomocy w akcjach ratunkowych
Morski
Europejscy armatorzy odcięli Rosję od przewozów kontenerowych
Szynowy
Stają pociągi na Nowym Jedwabnym Szlaku. Dla nadawców ryzyko jest zbyt duże
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Morski
Spedytorzy walczą z armatorami zarzucając im praktyki monopolistyczne
Drogowy
Przewoźnicy przerażeni wysokimi kosztami Pakietu Mobilności