Transport drogowy może stanąć z powodu upływu ważności wiz ukraińskich kierowców

Konieczne przedłużenie unijnych wiz dla ukraińskich kierowców.

Publikacja: 08.03.2022 12:46

Transport drogowy może stanąć z powodu upływu ważności wiz ukraińskich kierowców

Kierowca za kółkiem ciężarówki

Foto: Robert Przybylski

Ukraińscy uchodźcy, którzy wjechali do UE po 23 lutego uzyskali ochronę tymczasową i zgodę na pracę w całej UE. Pozwala na to uruchomiona w piątek dyrektywa 2001/55. Jej artykuł 12 mówi, że na okres nieprzekraczający okresu tymczasowej ochrony, państwa członkowskie udzielają uchodźcom zezwolenia na podejmowanie pracy najemnej lub działalności na własny rachunek. – Cudzoziemcy, którzy przebywali już w UE podlegają dotychczasowym zasadom legalizacji prawa pobytu i pracy. Państwa członkowskie mogą rozszerzyć ochronę tymczasową również na nich – dodaje wiceprezes European Labour Mobility Institute Marek Benio. Przypomina, że pracodawca ma obowiązek zgłosić pracownika do Urzędu Zatrudnienia w ciągu 7 dni od zatrudnienia. 

Czytaj więcej

Kierowcy mogą dłużej prowadzić samochody ciężarowe i autobusy

Straż Graniczna podała, że do godzin porannych 8 marca do Polski wjechało 1,2 mln osób. 

Tymczasem przedsiębiorcy niepokoją się o kierowców, którym kończy się wiza. GITD informuje, że na koniec 2021 roku w obrocie prawnym było ponad 132 tys. świadectw kierowcy, z których 103 tys. otrzymali kierowcy z Ukrainy. 

Firmy transportowe obawiają się, że z powodu upływu ważności wiz, rynek pracy czeka katastrofa, pogłębiona przez powroty Ukraińców. – Duża rzesza mężczyzn wraca bronić kraju. Jest to odczuwalne, zwłaszcza w firmach transportowych. Jeżeli na 120 pojazdów, 80 ma ukraińskich kierowców, jest to problem – przyznaje Beata Trochymiak z serwisu Pracujwlogistyce.pl.

Czytaj więcej

Maleją rejestracje ciężarówek, bo brakuje części do ich produkcji

Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych już wystąpiło do Ministerstwa Infrastruktury z pilnym apelem o wydłużenie wiz. – Chodzi o wizy unijne, a nie krajowe, które w przypadku transportu międzynarodowego są niewystarczającym dokumentem – zaznacza rzeczniczka ZMPD Anna Brzezińska-Rybicka.  Wskazuje, że rządowy projekt ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym nie zapewni wiz europejskich.

Polskie firmy drogowego transportu międzynarodowego obsługują blisko jedną trzecią unijnego rynku i zatrudniają ponad 360 tys. kierowców. 

Ukraińscy uchodźcy, którzy wjechali do UE po 23 lutego uzyskali ochronę tymczasową i zgodę na pracę w całej UE. Pozwala na to uruchomiona w piątek dyrektywa 2001/55. Jej artykuł 12 mówi, że na okres nieprzekraczający okresu tymczasowej ochrony, państwa członkowskie udzielają uchodźcom zezwolenia na podejmowanie pracy najemnej lub działalności na własny rachunek. – Cudzoziemcy, którzy przebywali już w UE podlegają dotychczasowym zasadom legalizacji prawa pobytu i pracy. Państwa członkowskie mogą rozszerzyć ochronę tymczasową również na nich – dodaje wiceprezes European Labour Mobility Institute Marek Benio. Przypomina, że pracodawca ma obowiązek zgłosić pracownika do Urzędu Zatrudnienia w ciągu 7 dni od zatrudnienia. 

Drogowy
Rząd wydłuży sieć dróg płatnych dla ciężarówek i autobusów
Roboty
Apel o małe drony, które trafią na Ukrainę do pomocy w akcjach ratunkowych
Morski
Europejscy armatorzy odcięli Rosję od przewozów kontenerowych
Szynowy
Stają pociągi na Nowym Jedwabnym Szlaku. Dla nadawców ryzyko jest zbyt duże
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Spedytorzy walczą z armatorami zarzucając im praktyki monopolistyczne