Kierowcy mogą dłużej prowadzić samochody ciężarowe i autobusy

Od 4 marca można stosować tymczasowe odstępstwa od przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu.

Publikacja: 04.03.2022 09:36

Kierowcy mogą dłużej prowadzić samochody ciężarowe i autobusy

Robert Przybylski kierowca

Foto: Robert Przybylski

Polska wprowadziła od 4 marca do 2 kwietnia odstępstwa od stosowania regulacji czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynków kierowców wykonujących krajowe i międzynarodowe przewozy drogowe. – Wyjątkowe okoliczności uzasadniające tymczasowe odstępstwa są podyktowane sytuacją kryzysową spowodowaną rosyjską agresją wojskową na Ukrainę. Obecny brak kierowców i przyszła niepewność co do powrotu obywateli Ukrainy do zawodu stanowią wyzwanie dla efektywnego funkcjonowania jednolitego rynku Unii Europejskiej – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Czytaj więcej

Maleją rejestracje ciężarówek, bo brakuje części do ich produkcji

- Wprowadzenie odstępstw od stosowania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu dla kierowców pomoże zachować płynność realizacji przewozów osób i rzeczy w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym. Nie możemy pozwolić na zachwianie dostępu do dóbr przewożonych drogowo. Liberalizacja przepisów o czasie pracy kierowców wychodzi naprzeciw postulatom branży transportowej – dodaje wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Zgodnie z przyjętymi odstępstwami:

-   dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 11 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 1),

-   tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 60 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 2),

-   łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 96 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 3),

-   po okresie prowadzenia pojazdu trwającym 5,5 godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej czterdzieści pięć minut (odstępstwo od art. 7),

-   kierowca, jeżeli dokona takiego wyboru, może wykorzystać również regularny tygodniowy okres odpoczynku w pojeździe, o ile posiada on odpowiednie miejsce do spania dla każdego kierowcy i pojazd znajduje się na postoju (odstępstwo od art. 8 ust. 8).

Czytaj więcej

Na Białorusi „kolejowi partyzanci” blokują tory kolejowe

Korzystający z nowych możliwości kierowcy mają obowiązek wskazać odręcznie na odwrocie wykresówki tachografu analogowego lub wydruku z tachografu cyfrowego powody skorzystania z odstępstw, o których mowa powyżej. Jest to zwyczajowa praktyka w sytuacjach awaryjnych i ma zasadnicze znaczenie dla celów kontroli ww. przepisów.

Stosowanie powyżej wskazanych tymczasowych odstępstw nie może powodować pogorszenia warunków pracy kierowców i poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że pracodawcy w dalszym ciągu pozostają odpowiedzialni za zdrowie i bezpieczeństwo swoich pracowników, a także innych użytkowników dróg. Przedsiębiorcy transportowi w tym szczególnym czasie dochowają należytej staranności przy planowaniu i zarządzaniu ryzykiem zakłóceń w łańcuchach dostaw.

Morski
Europejscy armatorzy odcięli Rosję od przewozów kontenerowych
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Drogowy
Po rosyjskiej napaści transport samochodowy na wschód pod znakiem zapytania
Regulacje Ue
Komisja Europejska odpowiada na pytania o delegowaniu kierowców
Szynowy
Wodorowe pociągi z nowej perspektywy unijnej
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Regulacje Ue
Przewoźnicy samochodowi spierają się z kolejowymi o długie zestawy
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście