Wykorzystanie paliw alternatywnych (w tym wodoru) przewidywane jest zarówno w nowej perspektywie finansowej 2021-2027 (np. w programie Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko – FEnIKS), jak również w Krajowym Planie Odbudowy. – Oba programy są na etapie negocjacji z Komisją Europejską – przypomina naczelnik Wydziału do spraw Komunikacji Centrum Unijnych Projektów Transportowych Aleksandra Lange.
Feniks z wodoru
Projekt programu FEnIKS 2021-2027 przewiduje unowocześnienie pasażerskiego i towarowego taboru kolejowego do obsługi sieci TEN-T jak i poza nią, obejmujące m.in. zakup nowego taboru. – Nie jest przesądzone czy będzie to tabor wykorzystujący technologię wodorową – zastrzega Lange.
Przewidywany jest także zakup lub modernizacja taboru kolejowego i specjalistycznego sprzętu wykorzystywanego w przewozach intermodalnych. – Szczegóły dotyczące taboru kolejowego zostaną doprecyzowane na etapie późniejszym, np. w szczegółowym opisie osi priorytetowych, kryteriach wyboru projektów czy w programie pomocowych dla projektów wymagających pomocy publicznej – wyjaśnia Lange.
Czytaj więcej
Kolejarze protestują przeciw wyższym cenom dostępu do torów i malejącej konkurencyjności w stosunku do samochodów. Transport drogowy już płaci wyższe myto, a to nie koniec podwyżek dla tej gałęzi transportu.
W programie FEnIKS przewidywane są zakupy taboru bezemisyjnego (mogą to być pojazdy zasilane np. energią elektryczną). W regionach słabiej rozwiniętych przewidywane jest nabycie 119 pojazdów za 329,4 mln euro. W regionach znajdujących się w okresie przejściowym planowany jest zakup 17 pociągów za 47,1 mln euro, zaś w regionach lepiej rozwiniętych 8 pociągów za 23,5 mln euro.