Finansiści niepewni przyszłości przewoźników

Związek Polskiego Leasingu ocenia, że bieżący rok będzie trudny dla firm transportu drogowego.

Publikacja: 15.02.2022 13:21

Finansiści niepewni przyszłości przewoźników

Foto: Robert Przybylski

Co prawda prognozy mówią o 5,5-procentowym wzroście wartości nowego portfela w stosunku do 2021 roku, czyli sfinansowaniu zakupu ciężarówek, ciągników naczep i przyczep oraz autobusów wartości 19,9 mld zł, jednak przedstawiciele firm finansowych podkreślają zagrożenia. – Skrupulatnie musimy przyglądać się kondycji przedsiębiorców. To będzie trudny rok – ostrzega przewodniczący Rady Związku Polskiego Leasingu Paweł Pach. 

Czytaj więcej

Międzynarodowi przewoźnicy drogowi nie hamują przed Pakietem Mobilności

Wskazuje na zmieniające się otoczenie gospodarcze. Spowolni tegoroczne tempo wzrostu PKB, podobnie jak dynamika przyrostu inwestycji prywatnych z 13 proc. do 7 proc. oraz tempo wzrostu produkcji przemysłowej z 14 do 8 proc. – Na wyniki branży wpłyną także rosnące stopy procentowe, wzrost cen taboru o 15-20 proc. i brak podaży nowych ciężarówek – wymienia prezes Związku Polskiego Leasingu Tomasz Sudaj. 

Przedstawicieli ZPL niepokoją także zmiany rynkowe, czyli skutki Pakietu Mobilności w postaci wyższych wynagrodzeń i możliwych utrudnień w dostępie do zagranicznych rynków. 

Sami przewoźnicy jeszcze nie podliczyli do końca efektów Pakietu Mobilności. – Na razie jest za wcześnie by mówić o szkodach Pakietu Mobilności, ale w przypadku takiej firmy jak nasza są to straty liczone w milionach złotych – zapewnia członek zarządu Magtrans Piotr Magdziak.

Czytaj więcej

Na ładowarki dla ciężarówek trzeba w Europie wydać 30 mld euro

Ubiegły rok był rekordowy dla finansowania pojazdów ciężarowych przez leasingodawców. Łączna wartość sfinansowanych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony przekroczyła 3,8 mld zł i była o 47,4 proc. wyższa niż rok wcześniej. Wartość sfinansowanych ciągników siodłowych przewyższyła 10 mld zł, co oznacza 69-procentowy wzrost w stosunku do 2020 roku. Dynamika wzrostu finansowania naczep i przyczep sięgnęła 85,5 proc. do wartości ponad 5 mld zł. Skumulowane dane ZPL na koniec 2021 roku pokazują, że branża leasingowa podpisała nowe kontrakty na tabor ciężki (łącznie z autobusami) o łącznej wartości 19,4 mld zł, w tym 1,2 mld zł w pożyczce. 

Co prawda prognozy mówią o 5,5-procentowym wzroście wartości nowego portfela w stosunku do 2021 roku, czyli sfinansowaniu zakupu ciężarówek, ciągników naczep i przyczep oraz autobusów wartości 19,9 mld zł, jednak przedstawiciele firm finansowych podkreślają zagrożenia. – Skrupulatnie musimy przyglądać się kondycji przedsiębiorców. To będzie trudny rok – ostrzega przewodniczący Rady Związku Polskiego Leasingu Paweł Pach. 

Wskazuje na zmieniające się otoczenie gospodarcze. Spowolni tegoroczne tempo wzrostu PKB, podobnie jak dynamika przyrostu inwestycji prywatnych z 13 proc. do 7 proc. oraz tempo wzrostu produkcji przemysłowej z 14 do 8 proc. – Na wyniki branży wpłyną także rosnące stopy procentowe, wzrost cen taboru o 15-20 proc. i brak podaży nowych ciężarówek – wymienia prezes Związku Polskiego Leasingu Tomasz Sudaj. 

Szynowy
Ukraina odblokowała transport kolejowy chińskich towarów w tranzycie do Europy
Rynek
Paczkomaty i dostawy następnego dnia rozpędziły polski rynek magazynowy
Elektromobilność
Producenci dalekodystansowych ciężarówek podzieleni w sprawie przyszłych napędów
Regulacje Ue
Komisja europejska pyta, czy przewoźnicy chcą dłuższych i cięższych zestawów
Drogowy
Unijny system rejestracji kierowców tirów jeszcze w rozsypce