Międzynarodowi przewoźnicy drogowi nie hamują przed Pakietem Mobilności

Pakiet Mobilności nie wystraszył przedsiębiorców, których nakłady na nowy tabor sięgnęły w 2021 roku 15 mld zł.

Publikacja: 11.02.2022 10:58

Międzynarodowi przewoźnicy drogowi nie hamują przed Pakietem Mobilności

GDDKiA zima eska 2021

Foto: GDDKiA

Rok 2021 należał do jednych z najlepszych dla międzynarodowego transportu drogowego, który przyciąga nowych przedsiębiorców. W 2021 roku Główny Inspektorat Transportu Drogowego wydał 3976 nowych licencji na międzynarodowe przewozy rzeczy, niemal o 40 proc. więcej niż rok wcześniej. Nowo rejestrowana firma ma średnio 1,8 samochodu, rok wcześniej było to 1,9. 

Na koniec 2021 roku 37 860 firm zajmujących się międzynarodowym przewozem rzeczy dysponowało 280 776 wypisami, czyli tyle miało ciężarówek, podaje GITD. W przypadku firm oznacza to wzrost r/r o 3,7 proc., zaś w przypadku flot wzrost przekroczył 9,5 proc. 

Czytaj więcej

Transport drogowy skorzystał na rosnącej w Europie wymianie handlowej

Średnia liczba samochodów przypadających na firmę wzrosła do 7,4 aut z 7,0 w 2020 roku. 

Rozbudowa flot pociągnęła za sobą wzrost liczby zagranicznych kierowców. W 2021 roku GITD wydało 89 878 świadectw kierowców dla zagranicznych obywateli (o 33,4 proc. więcej niż rok wcześniej). W obrocie pozostaje 132 625 świadectw kierowcy (o 28,6 proc. więcej niż rok wcześniej). Zatem około 130 tys. zagranicznych kierowców pracuje w zarejestrowanych w Polsce firmach transportu drogowego. 

Przedsiębiorcy oceniają perspektywy branży jako atrakcyjne, o czym świadczą coraz większe inwestycje. W 2021 roku urzędy zarejestrowały rekordową liczbę 32 684 nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony. Jest to wzrost przekraczający 58 proc., wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. 

Czytaj więcej

Aplikacje poboru myta biją rekordy

W przypadku ciągników siodłowych dynamika przekroczyła 72 proc., rejestracje wyniosły 24 890 ciągników. Jeszcze większe przyrosty zanotowały rejestracje naczep i przyczep o dmc powyżej 3,5 tony. W tym segmencie dynamika wyniosła 95 proc. r/r, do 32 057 sztuk. W tej liczbie naczep było 29 286, co oznacza 99-procentowy wzrost. 

Importerzy nie zauważają spadku zainteresowania zakupami taboru, cały czas przewoźnicy szukają możliwości wymiany lub powiększenia floty. 

Rok 2021 należał do jednych z najlepszych dla międzynarodowego transportu drogowego, który przyciąga nowych przedsiębiorców. W 2021 roku Główny Inspektorat Transportu Drogowego wydał 3976 nowych licencji na międzynarodowe przewozy rzeczy, niemal o 40 proc. więcej niż rok wcześniej. Nowo rejestrowana firma ma średnio 1,8 samochodu, rok wcześniej było to 1,9. 

Na koniec 2021 roku 37 860 firm zajmujących się międzynarodowym przewozem rzeczy dysponowało 280 776 wypisami, czyli tyle miało ciężarówek, podaje GITD. W przypadku firm oznacza to wzrost r/r o 3,7 proc., zaś w przypadku flot wzrost przekroczył 9,5 proc. 

Regulacje Ue
Komisja europejska pyta, czy przewoźnicy chcą dłuższych i cięższych zestawów
Drogowy
Nowe rekordy cen frachtu. Pakiet Mobilności da w kość także nadawcom
Krajowe
Ministerstwo Klimatu zalepi szyby samochodów
Szynowy
W 2021 roku kolej odrobiła straty w przewozach towarów, ale nie pasażerów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Kolejarze: transport drogowy jest zbyt tani