Branża leasingowa notuje rosnący popyt na ciężarówki

Widoczna jest delikatna poprawa z zakupach ciężkiego taboru, spadki rejestracji wytracają impet, jednak do optymizmu daleko.

Publikacja: 29.04.2025 07:25

Branża leasingowa notuje rosnący popyt na ciężarówki

Foto: GDDKiA

Wartość nowych kontraktów na finasowanie zakupu pojazdów ciężkich sięgnęła w pierwszym kwartale 4,5 mld zł, co oznacza spadek o 3,2 proc., podał Związku Polskiego Leasingu. Finansowanie pojazdów ciężarowych w marcu było na plusie i jest pierwszy wzrost w tym sektorze od 1,5 roku. Jednak ciągniki siodłowe nadal notują spadki. Skokowo poprawiła się z kolei sytuacja w finansowaniu naczep i przyczep. Lepszy wynik jest także w typowych ciężarówkach (bardziej związanych z popytem krajowym) i bardzo dobry w finansowaniu autobusów. – Oceniamy, że najgorsze w sektorze finansowania pojazdów ciężkich jest już za nami, ale wciąż recesja w przemyśle strefy euro i trudna sytuacja finansowa firm transportowych, przekłada się na niski popyt inwestycyjny w transporcie drogowym międzynarodowym – przyznaje główny ekonomista Związku Polskiego Leasingu i EFL Marcin Nieplowicz. 

Czytaj więcej

Blokady pociągów przez „Zielonych” kosztują 150 tys. euro za godzinę

Przyznaje, że branża rozpoczęła 2025 rok ostrożnie. – Mocny popyt konsumpcyjny, odblokowanie inwestycji unijnych i stopniowe odbicie eksportu towarów z Polski powinny przełożyć się na ok. 13-proc. wzrost finansowania aktywów, do ponad 125 mld zł przez firmy leasingowe w całym 2025 roku, zgodnie z ostatnią prognozą ZPL – dodaje Nieplowicz.  

Poprawę widać także w danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM): po pierwszych dwudziestu dniach kwietnia rejestracje nowych samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony są większe o ponad 19 proc. w stosunku do kwietnia 2024 roku. Już w marcu hamowały spadki rejestracji samochodów ciężarowych, podliczał PZPM na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów. 

W przypadku kluczowego segmentu tego rynku i zarazem barometru gospodarczego, czyli nowych ciągników, ich pierwsze rejestracje zmalały o 11,3 proc. w marcu (do 1864 szt.), a od początku roku o 13 proc. 

Mały popyt odczuwalny jest także na rynku wtórnym. W marcu pierwsze rejestracje używanych samochodów ciężarowych były o 11,1 proc. mniejsze niż rok wcześniej (2474 szt.), a w pierwszym kwartale spadek sięgnął 7,3 proc. (7373 szt.). 

Malała dynamika spadków także w Niemczech. Urząd rejestracyjny (KBA) podał, że w marcu pierwsze rejestracje ciągników siodłowych zmalały o 25,1 proc. r/r, gdy po trzech miesiącach spadek rejestracji sięgnął 33,8 proc. W marcu wzrosła jedynie o 14,8 proc. liczba przerejestrowań ciągników, gdy od początku roku wzrost sięgnął blisko 12 proc., co sugeruje ożywienie na rynku wtórnym. 

Czytaj więcej

Słona cena za alternatywne paliwa statków

We Francji spadek rejestracji samochodów ciężarowych sięgnął w marcu 16,3 proc., zaś 17,9 proc. od początku roku. 

Analitycy PKO Research przyznają, że pierwszy kwartał nie przyniósł przełomu: polski przemysł jest dalej w stagnacji, a budownictwo, mimo nadziei, wciąż w dołku. Dodają, że w kolejnych miesiącach szansą na odbicie mogą być pieniądze z KPO oraz silniejszy impuls inwestycyjny ze strony państwa. Słabszy złoty mógłby pomóc eksporterom. W dalszej przyszłości sprzyjać też będzie nieco łagodniejsza polityka monetarna. 

Czynników ryzyka jednak nie brakuje – bariery po stronie podaży, zwłaszcza braki wykwalifikowanych pracowników, amerykańskie cła i ogólna niepewność, szczególnie co do odbicia w strefie euro mogą hamować powrót do wyraźniejszego trendu wzrostowego. Dlatego prognozy na najbliższe miesiące pozostają ostrożnie pozytywne.

Wartość nowych kontraktów na finasowanie zakupu pojazdów ciężkich sięgnęła w pierwszym kwartale 4,5 mld zł, co oznacza spadek o 3,2 proc., podał Związku Polskiego Leasingu. Finansowanie pojazdów ciężarowych w marcu było na plusie i jest pierwszy wzrost w tym sektorze od 1,5 roku. Jednak ciągniki siodłowe nadal notują spadki. Skokowo poprawiła się z kolei sytuacja w finansowaniu naczep i przyczep. Lepszy wynik jest także w typowych ciężarówkach (bardziej związanych z popytem krajowym) i bardzo dobry w finansowaniu autobusów. – Oceniamy, że najgorsze w sektorze finansowania pojazdów ciężkich jest już za nami, ale wciąż recesja w przemyśle strefy euro i trudna sytuacja finansowa firm transportowych, przekłada się na niski popyt inwestycyjny w transporcie drogowym międzynarodowym – przyznaje główny ekonomista Związku Polskiego Leasingu i EFL Marcin Nieplowicz. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Drogowy
Przyspiesza zadłużenie przewoźników drogowych
Drogowy
Wśród przewoźników rosną długi i wydłuża się lista bankrutów
Drogowy
Przewoźnicy rozważają przenosiny do Bułgarii
Drogowy
Hamują spadki rejestracji cieżarówek
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4