Reklama
Rozwiń
Reklama

Transport drogowy skorzystał na rosnącej w Europie wymianie handlowej

W Europie wzrost popytu na transport, spada popularność kierunku brytyjskiego.

Publikacja: 08.02.2022 15:44

Transport drogowy skorzystał na rosnącej w Europie wymianie handlowej

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Przewozy samochodowe w lutym są na podobnym poziomie jak w ostatnim kwartale 2021 roku, gdy w Europie w listopadzie popyt na wolne powierzenie ładunkowe wzrósł o 88 proc. zaś w grudniu o 51 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, jak wynika z wyliczeń giełdy transportowej Timocom. 

Popyt na wolne samochody jest pochodną ożywienie handlowego. Według wstępnych danych GUS, polski eksport liczony w złotych (w cenach bieżących) w okresie jedenastu miesięcy 2021 roku zwiększył się o 22,5 proc. do 1189,1 mld zł, a import wzrósł o 28,0% do 1184,8 mld zł.  

Ożywienie w handlu pociągnęło za sobą sprzedaż usług transportu drogowego. Timocom podaje, że przewozy importowe do Polski wzrosły w ostatnim kwartale r/r dwu-trzykrotnie, za wyjątkiem importu z Wielkiej Brytanii, który powiększył się o 6 proc. 

Czytaj więcej

Handel emisjami pchnie ceny transportu na wyżyny

Udział Wielkiej Brytanii w polskim eksporcie zmalał do 5,1 proc. w pierwszych dziesięciu miesiącach 2021 roku, oblicza Polski Instytut Ekonomiczny.  W tym samym okresie import zmalał o 16,6 proc. w stosunku do 2019 roku. 

Reklama
Reklama

Brexit także zmniejszył wymianę handlową z EU, co również odbiło się na przewozach. Zmalały do Wielkiej Brytanii z Francji i Niemiec oraz z Wysp na Kontynent. Timocom tłumaczy spadki wymuszonym przez Omicron zamrożeniem gospodarki i skutkami brexitu. 

Na pozostałych kierunkach przewoźnicy międzynarodowi raportują o niemalejącym popycie na transport samochodowy. Ostatni kwartał zaznaczył się 37-procentowym wzrostem popytu na transport w Niemczech. Nastąpiło wyraźne ożywienie we Francji: podaż ładunków w październiku była o 39 proc. większa niż rok wcześniej, w listopadzie o 101 proc. a w grudniu o 70 proc. 

Poprawił się także rynek w relacjach międzynarodowych: z Holandii do Niemiec, z Niemiec do Francji, wynika z danych Timocom. 

Czytaj więcej

Handel emisjami pchnie ceny transportu na wyżyny

W podziale na rodzaj zabudowy, w UE w ostatnim kwartale wystrzeliło zapotrzebowanie na cysterny (wzrosło w stosunku do roku poprzedniego o 236 proc.), wywrotki (o 297 proc.) oraz izotermy i chłodnie (o 184 proc.). Timocom zarejestrował również zwiększony o 159 proc. popyt na naczepy typu jumbo i mega. Na naczepy z podnoszonym dachem liczba zapytań wzrosła 90-krotnie. – W drogowym transporcie towarów, usługi i nadwozia specjalne, takie jak np. chłodnie, nie zawsze będą dostępne w krótkim terminie – ostrzega przedstawiciel Timocom Gunnar Gburek. – Nie widzę zagrożenia dla bezpieczeństwa dostaw. Mogą jednak wystąpić dalsze opóźnienia w dostawach w całej Europie – uspokaja przedstawiciel Timocom. 

Przewozy samochodowe w lutym są na podobnym poziomie jak w ostatnim kwartale 2021 roku, gdy w Europie w listopadzie popyt na wolne powierzenie ładunkowe wzrósł o 88 proc. zaś w grudniu o 51 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, jak wynika z wyliczeń giełdy transportowej Timocom. 

Popyt na wolne samochody jest pochodną ożywienie handlowego. Według wstępnych danych GUS, polski eksport liczony w złotych (w cenach bieżących) w okresie jedenastu miesięcy 2021 roku zwiększył się o 22,5 proc. do 1189,1 mld zł, a import wzrósł o 28,0% do 1184,8 mld zł.  

Reklama
Drogowy
Nowe rekordy cen frachtu. Pakiet Mobilności da w kość także nadawcom
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Firmy
Nowe sortery Poczty Polskiej
Lotniczy
250 ton na niebie, lotnicze cargo bije rekordy
Drogowy
W tym roku znów można spodziewać się braku opon
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Morski
Statki w kolejkach do portów
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama