Transport drogowy skorzystał na rosnącej w Europie wymianie handlowej

W Europie wzrost popytu na transport, spada popularność kierunku brytyjskiego.

Publikacja: 08.02.2022 15:44

Transport drogowy skorzystał na rosnącej w Europie wymianie handlowej

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Przewozy samochodowe w lutym są na podobnym poziomie jak w ostatnim kwartale 2021 roku, gdy w Europie w listopadzie popyt na wolne powierzenie ładunkowe wzrósł o 88 proc. zaś w grudniu o 51 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, jak wynika z wyliczeń giełdy transportowej Timocom. 

Popyt na wolne samochody jest pochodną ożywienie handlowego. Według wstępnych danych GUS, polski eksport liczony w złotych (w cenach bieżących) w okresie jedenastu miesięcy 2021 roku zwiększył się o 22,5 proc. do 1189,1 mld zł, a import wzrósł o 28,0% do 1184,8 mld zł.  

Ożywienie w handlu pociągnęło za sobą sprzedaż usług transportu drogowego. Timocom podaje, że przewozy importowe do Polski wzrosły w ostatnim kwartale r/r dwu-trzykrotnie, za wyjątkiem importu z Wielkiej Brytanii, który powiększył się o 6 proc. 

Czytaj więcej

Handel emisjami pchnie ceny transportu na wyżyny

Udział Wielkiej Brytanii w polskim eksporcie zmalał do 5,1 proc. w pierwszych dziesięciu miesiącach 2021 roku, oblicza Polski Instytut Ekonomiczny.  W tym samym okresie import zmalał o 16,6 proc. w stosunku do 2019 roku. 

Brexit także zmniejszył wymianę handlową z EU, co również odbiło się na przewozach. Zmalały do Wielkiej Brytanii z Francji i Niemiec oraz z Wysp na Kontynent. Timocom tłumaczy spadki wymuszonym przez Omicron zamrożeniem gospodarki i skutkami brexitu. 

Na pozostałych kierunkach przewoźnicy międzynarodowi raportują o niemalejącym popycie na transport samochodowy. Ostatni kwartał zaznaczył się 37-procentowym wzrostem popytu na transport w Niemczech. Nastąpiło wyraźne ożywienie we Francji: podaż ładunków w październiku była o 39 proc. większa niż rok wcześniej, w listopadzie o 101 proc. a w grudniu o 70 proc. 

Poprawił się także rynek w relacjach międzynarodowych: z Holandii do Niemiec, z Niemiec do Francji, wynika z danych Timocom. 

Czytaj więcej

Handel emisjami pchnie ceny transportu na wyżyny

W podziale na rodzaj zabudowy, w UE w ostatnim kwartale wystrzeliło zapotrzebowanie na cysterny (wzrosło w stosunku do roku poprzedniego o 236 proc.), wywrotki (o 297 proc.) oraz izotermy i chłodnie (o 184 proc.). Timocom zarejestrował również zwiększony o 159 proc. popyt na naczepy typu jumbo i mega. Na naczepy z podnoszonym dachem liczba zapytań wzrosła 90-krotnie. – W drogowym transporcie towarów, usługi i nadwozia specjalne, takie jak np. chłodnie, nie zawsze będą dostępne w krótkim terminie – ostrzega przedstawiciel Timocom Gunnar Gburek. – Nie widzę zagrożenia dla bezpieczeństwa dostaw. Mogą jednak wystąpić dalsze opóźnienia w dostawach w całej Europie – uspokaja przedstawiciel Timocom. 

Przewozy samochodowe w lutym są na podobnym poziomie jak w ostatnim kwartale 2021 roku, gdy w Europie w listopadzie popyt na wolne powierzenie ładunkowe wzrósł o 88 proc. zaś w grudniu o 51 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, jak wynika z wyliczeń giełdy transportowej Timocom. 

Popyt na wolne samochody jest pochodną ożywienie handlowego. Według wstępnych danych GUS, polski eksport liczony w złotych (w cenach bieżących) w okresie jedenastu miesięcy 2021 roku zwiększył się o 22,5 proc. do 1189,1 mld zł, a import wzrósł o 28,0% do 1184,8 mld zł.  

Drogowy
Nowe rekordy cen frachtu. Pakiet Mobilności da w kość także nadawcom
Firmy
Nowe sortery Poczty Polskiej
Lotniczy
250 ton na niebie, lotnicze cargo bije rekordy
Drogowy
W tym roku znów można spodziewać się braku opon
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Statki w kolejkach do portów