Europejscy przewoźnicy kolejowi stracili w pandemii łącznie 50 mld euro

Fatalne wyniki zanotowali przewoźnicy pasażerscy, którzy stracili 46 mld euro.

Publikacja: 17.02.2022 12:34

Europejscy przewoźnicy kolejowi stracili w pandemii łącznie 50 mld euro

PKP IC

Foto: PKP IC

Pandemia spustoszyła finanse przewoźników. Wspólnota Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej podsumowała, że w 2020 roku straty sięgnęły 27 mld euro, w następnym roku 23 mld euro. 

Pasażerscy przewoźnicy w obu latach zanotowali łącznie 46 mld euro strat. W sezonie zimowym przychody były o połowę mniejsze niż w 2019 roku, zaś w letnim o jedną czwartą mniejsze. Statystycy CER podkreślają malejące spadki w kolejnych sezonach. Początek zimy 2020 roku znaczył się ponad 60-procentową redukcją przewozów pasażerskich, gdy w kolejnym sezonie spadki były o połowę mniejsze. 

W grudniu 2021 roku praca przewozowa była o 35 proc. mniejsza niż w 2019 roku, zaś przychody o 28 proc. mniejsze. 

Przewoźnicy towarowi zanotowali w pandemii 4 mld euro strat. Podczas całej pandemii przewozy i wpływy zmalały średnio o 10 proc. (12 proc. w 2020 roku i 9 proc. w 2021 roku). W grudniu 2021 roku praca przewozowa firm zajmujących się kolejowym transportem towarów była o 3 proc. mniejsza niż w 2019 roku, zaś przychody o 4 proc. mniejsze. 

Czytaj więcej

Statki w kolejkach do portów

Liczba uruchomionych pociągów zmalała w mniejszym stopniu, w 2020 roku w okresie największej zapaści redukcja ruchu na torach wyniosła 12 proc. a w 2021 roku 8 proc. 

Dane CER wskazują, że ruch kolejowy odzyskał wigor z 2019 roku. W grudniu 2021 roku praca eksploatacyjna była o 2 proc. większa niż w 2019 roku, zaś przychody o 1 proc. mniejsze. Dyrektor wykonawczy CER Alberto Mazzola podkreśla, że niewyrównane straty dla przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury będą miały długofalowy efekt. 

Czytaj więcej

Pociągi z Chin coraz szerszym strumieniem jadą przez rosyjskie porty

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen na spotkaniu z przewoźnikami kolejowymi w maju 2021 roku zapewniła, że KE zależy, aby branża wyszła z pandemii wzmocniona, podkreśliła także jej rolę w spełnieniu wymagań Zielonego Ładu. 

Dyrektor Zarządzający Klastra Luxtorpeda Mateusz Izydorek zauważa, że jednocześnie Komisja Europejska utrudnia polskim kolejom przezwyciężenie efektów pandemii, wstrzymując fundusze KPO oraz wypłaty z większości unijnych programów pomocowych. 

Pandemia spustoszyła finanse przewoźników. Wspólnota Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej podsumowała, że w 2020 roku straty sięgnęły 27 mld euro, w następnym roku 23 mld euro. 

Pasażerscy przewoźnicy w obu latach zanotowali łącznie 46 mld euro strat. W sezonie zimowym przychody były o połowę mniejsze niż w 2019 roku, zaś w letnim o jedną czwartą mniejsze. Statystycy CER podkreślają malejące spadki w kolejnych sezonach. Początek zimy 2020 roku znaczył się ponad 60-procentową redukcją przewozów pasażerskich, gdy w kolejnym sezonie spadki były o połowę mniejsze. 

Drogowy
Finansiści niepewni przyszłości przewoźników
Szynowy
Czy Komisja Europejska chce utopić polskich producentów taboru?
Szynowy
Najcięższy w Polsce pociąg przyjechał do Hrubieszowa
Szynowy
Gigantyczne inwestycje PKP Intercity
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Czy nowe ceny dostępu do torów wystraszą pasażerów pociągów?