Maleją rejestracje ciężarówek, bo brakuje części do ich produkcji

Przewoźnicy nie mogą odnowić floty, obawiają się także o utrzymanie ukraińskich i białoruskich kierowców, którym grozi powołanie do wojska.

Publikacja: 03.03.2022 17:42

Maleją rejestracje ciężarówek, bo brakuje części do ich produkcji

Foto: Robert Przybylski

Rejestracje nowych ciężarówek w Polsce w lutym zmalały r/r o 16,5 proc. do 2312 sztuk, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. W pierwszych dwóch miesiącach roku rejestracje wyniosły 4566 ciężarówek, o 7,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. 

Lutowe rejestracje nowych ciągników siodłowych zmalały o ponad 22 proc. do 1708 sztuk. Od początku roku zarejestrowano 3505 ciągników siodłowych, o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. 

Czytaj więcej

Europejscy armatorzy odcięli Rosję od przewozów kontenerowych

Bieżące rejestracje odzwierciedlają zamówienia złożone w połowie ub.r. oraz możliwości produkcyjne fabryk. – Ograniczenia produkcyjne wynikają z małej dostępności komponentów. Sporo aut zjeżdża z taśm niekompletne i czeka na komponenty – tłumaczy przedstawiciel DAF Trucks Polska Zbigniew Kołodziejek.

W kluczowym segmencie samochodów ciężarowych o dmc powyżej 16 ton rejestracje wyniosły w lutym 2285 sztuk, o 16 proc. mniej niż w lutym 2021 roku. Liderem w tej klasie został MAN z wynikiem 471 sztuk, przed DAF (422 sztuki) i Mercedesem (415 sztuk).  

Pierwsze rejestracje używanych samochodów ciężarowych sięgnęły w lutym 2445 sztuk, co oznacza 14,4-procentowy spadek r/r, wynika z danych PZPM. Podaż samochodów z drugiej ręki jest cały czas niewielka. Pierwsi użytkownicy nie pozbywają się aut, mając trudności z wymianą na nowy tabor. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy boją się wysyłać ciężarówki do Rosji, choć stawki są rekordowe

Obecny popyt hamowany jest przez wojnę na Ukrainie. Przewoźnicy obawiają się, że stracą ukraińskich kierowców. Jeżeli konflikt potrwa dłużej, powołania do wojska mogą otrzymać kolejne roczniki obywateli Ukrainy, także Łukaszenko może powołać pod broń Białorusinów. 

Rosyjska napaść na Ukrainę spowodowała, że z dostaw do Rosji wycofali się zachodnioeuropejscy producenci samochodów ciężarowych. 

Kłopoty przeżywają także producenci ciężarówek, gnębieni przez braki w dostawach części. DAF nie przyjmuje zamówień na ten rok tłumacząc, że nie jest w stanie przewidzieć cen komponentów na najbliższe kwartały. 

W UE styczniowe rejestracje samochodów ciężarowych o dmc powyżej wyniosły 23 537 sztuk i były o 4,1 proc większe niż rok wcześniej, informuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA. W styczniu Polska była trzecim największym w EU rynkiem na samochody ciężarowe z wynikiem 2253 sztuk, co oznacza wzrost o 51,7 proc. 

Rejestracje nowych ciężarówek w Polsce w lutym zmalały r/r o 16,5 proc. do 2312 sztuk, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. W pierwszych dwóch miesiącach roku rejestracje wyniosły 4566 ciężarówek, o 7,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. 

Lutowe rejestracje nowych ciągników siodłowych zmalały o ponad 22 proc. do 1708 sztuk. Od początku roku zarejestrowano 3505 ciągników siodłowych, o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. 

Pozostało 83% artykułu
Szynowy
Stają pociągi na Nowym Jedwabnym Szlaku. Dla nadawców ryzyko jest zbyt duże
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Regulacje Ue
Komisja Europejska odpowiada na pytania o delegowaniu kierowców
Roboty
Pierwsze regularne loty dronami dopuszczone w Polsce
Drogowy
Polacy już nie przeprowadzają się do Wielkiej Brytanii. Wolą inny kraj
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Szynowy
Wodorowe pociągi z nowej perspektywy unijnej