Jak wywieźć zboże z Ukrainy? Bez niego światu może grozić głód

Zablokowanie przez Rosję ukraińskich portów może doprowadzić do zatrzymania wywozu zbóż z Ukrainy i niesłychanej drożyzny żywności. Polskie porty mogą pomóc w tej sytuacji.

Publikacja: 07.03.2022 16:49

Jak wywieźć zboże z Ukrainy? Bez niego światu może grozić głód

Foto: Port Gdynia

Rosyjska napaść zmusiła Ukrainę do zamknięcia portów, którymi wysyłała zboże. – To problem nie tylko dla Ukrainy – zaznacza zastępca dyrektora Departamentu Inwestycji Kolei Ukraińskich Volodymyr Shemayev. 

Udział naszego wschodniego sąsiada w światowym rynku zbóż wynosi 11%, a w oleju słonecznikowym 55%. – Co dziesiąty bochenek chleba na świecie jest wypiekany z ukraińskiej mąki – podkreśla Shemayev. Alarmuje, że napaść Rosji na Ukrainę może oznaczać dla świata głód. 

Czytaj więcej

Kierowcy nie chcą stać się zakładnikami i boją się wyjeżdżać na wschód

Prof. Wojciech Paprocki z SGH wskazuje, że nałożone na Rosje sankcje wyłączą ze światowych rynków także Rosję, największego na świecie eksportera zbóż. Paprocki prognozuje, że przewidywany spadek produkcji pszenicy w Rosji i Ukrainie spowoduje, że dwaj podstawowi eksporterzy tego ważnego produktu ograniczą podaż w drugiej połowie 2022 roku. – Ta perspektywa już obecnie stała się czynnikiem wzrostu cen żywności na giełdach światowych. Im te ceny będą wyższe, tym bardziej niedobór żywności odczują najuboższe grupy społeczne na całym świecie – ostrzega Paprocki. 

W sezonie 2020/21 udział Rosji w światowym eksporcie pszenicy, mąki i wyrobów mącznych sięgnął 19,7%, a Ukrainy 8,5%. 

Czytaj więcej

Apel o małe drony, które trafią na Ukrainę do pomocy w akcjach ratunkowych

Shemayev uważa, że dla zażegnania kryzysu żywnościowego, Koleje Ukraińskie (UZ) muszą pilnie dostarczyć zboże do portów innych państw. Przewoźnik opracował trasy dostaw ziarna na granicę z Rumunią, Węgrami, Słowacją i Polską. Kluczowymi przejściami są:

W kierunku Rumunii:

Stacja Reni o zdolności przeładunkowej 87 pociągów dziennie,

Stacja Giurgiuleşti o zdolności przeładunkowej 5 pociągów dziennie

Stacja Izmail o zdolności przeładunkowej 18 pociągów dziennie

Stacja Vadul-Siret o zdolności przeładunkowej 40 pociągów dziennie

W kierunku Polski:

Stacja Maciejów o zdolności przeładunkowej 20 pociągów dziennie

Stacja Mościska o zdolności przeładunkowej 25 pociągów dziennie

W kierunku Węgier:

Stacja Batyovo o zdolności przeładunkowej 17 pociągów dziennie

W kierunku Węgier i Słowacji:

Stacja Chop o zdolności przeładunkowej 20 pociągów dziennie

Stacja Mukaczewo o zdolności przeładunkowej 10 pociągów dziennieStacja Esen o zdolności przeładunkowej 30 pociągów dziennie 

W przypadku Polski przeładunki zboża mogą być dokonywane w Porcie Gdynia (4,8 mln ton w 2021 roku) i Gdańsk (w 2021 roku przeładunek wyniósł 1,6 mln ton zbóż). 

Rosyjska napaść zmusiła Ukrainę do zamknięcia portów, którymi wysyłała zboże. – To problem nie tylko dla Ukrainy – zaznacza zastępca dyrektora Departamentu Inwestycji Kolei Ukraińskich Volodymyr Shemayev. 

Udział naszego wschodniego sąsiada w światowym rynku zbóż wynosi 11%, a w oleju słonecznikowym 55%. – Co dziesiąty bochenek chleba na świecie jest wypiekany z ukraińskiej mąki – podkreśla Shemayev. Alarmuje, że napaść Rosji na Ukrainę może oznaczać dla świata głód. 

Pozostało 83% artykułu
Krajowe
Kierowcy mogą dłużej prowadzić samochody ciężarowe i autobusy
Drogowy
Rząd wydłuży sieć dróg płatnych dla ciężarówek i autobusów
Drogowy
Maleją rejestracje ciężarówek, bo brakuje części do ich produkcji
Morski
Europejscy armatorzy odcięli Rosję od przewozów kontenerowych
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Szynowy
Uchodźcy z Ukrainy uratowani dzięki linii szerokotorowej