Jak wywieźć zboże z Ukrainy? Bez niego światu może grozić głód

Zablokowanie przez Rosję ukraińskich portów może doprowadzić do zatrzymania wywozu zbóż z Ukrainy i niesłychanej drożyzny żywności. Polskie porty mogą pomóc w tej sytuacji.

Publikacja: 07.03.2022 16:49

Jak wywieźć zboże z Ukrainy? Bez niego światu może grozić głód

Foto: Port Gdynia

Rosyjska napaść zmusiła Ukrainę do zamknięcia portów, którymi wysyłała zboże. – To problem nie tylko dla Ukrainy – zaznacza zastępca dyrektora Departamentu Inwestycji Kolei Ukraińskich Volodymyr Shemayev. 

Udział naszego wschodniego sąsiada w światowym rynku zbóż wynosi 11%, a w oleju słonecznikowym 55%. – Co dziesiąty bochenek chleba na świecie jest wypiekany z ukraińskiej mąki – podkreśla Shemayev. Alarmuje, że napaść Rosji na Ukrainę może oznaczać dla świata głód. 

Czytaj więcej

Kierowcy nie chcą stać się zakładnikami i boją się wyjeżdżać na wschód

Prof. Wojciech Paprocki z SGH wskazuje, że nałożone na Rosje sankcje wyłączą ze światowych rynków także Rosję, największego na świecie eksportera zbóż. Paprocki prognozuje, że przewidywany spadek produkcji pszenicy w Rosji i Ukrainie spowoduje, że dwaj podstawowi eksporterzy tego ważnego produktu ograniczą podaż w drugiej połowie 2022 roku. – Ta perspektywa już obecnie stała się czynnikiem wzrostu cen żywności na giełdach światowych. Im te ceny będą wyższe, tym bardziej niedobór żywności odczują najuboższe grupy społeczne na całym świecie – ostrzega Paprocki. 

W sezonie 2020/21 udział Rosji w światowym eksporcie pszenicy, mąki i wyrobów mącznych sięgnął 19,7%, a Ukrainy 8,5%. 

Czytaj więcej

Apel o małe drony, które trafią na Ukrainę do pomocy w akcjach ratunkowych

Shemayev uważa, że dla zażegnania kryzysu żywnościowego, Koleje Ukraińskie (UZ) muszą pilnie dostarczyć zboże do portów innych państw. Przewoźnik opracował trasy dostaw ziarna na granicę z Rumunią, Węgrami, Słowacją i Polską. Kluczowymi przejściami są:

W kierunku Rumunii:

Stacja Reni o zdolności przeładunkowej 87 pociągów dziennie,

Stacja Giurgiuleşti o zdolności przeładunkowej 5 pociągów dziennie

Stacja Izmail o zdolności przeładunkowej 18 pociągów dziennie

Stacja Vadul-Siret o zdolności przeładunkowej 40 pociągów dziennie

W kierunku Polski:

Stacja Maciejów o zdolności przeładunkowej 20 pociągów dziennie

Stacja Mościska o zdolności przeładunkowej 25 pociągów dziennie

W kierunku Węgier:

Stacja Batyovo o zdolności przeładunkowej 17 pociągów dziennie

W kierunku Węgier i Słowacji:

Stacja Chop o zdolności przeładunkowej 20 pociągów dziennie

Stacja Mukaczewo o zdolności przeładunkowej 10 pociągów dziennieStacja Esen o zdolności przeładunkowej 30 pociągów dziennie 

W przypadku Polski przeładunki zboża mogą być dokonywane w Porcie Gdynia (4,8 mln ton w 2021 roku) i Gdańsk (w 2021 roku przeładunek wyniósł 1,6 mln ton zbóż). 

Rosyjska napaść zmusiła Ukrainę do zamknięcia portów, którymi wysyłała zboże. – To problem nie tylko dla Ukrainy – zaznacza zastępca dyrektora Departamentu Inwestycji Kolei Ukraińskich Volodymyr Shemayev. 

Udział naszego wschodniego sąsiada w światowym rynku zbóż wynosi 11%, a w oleju słonecznikowym 55%. – Co dziesiąty bochenek chleba na świecie jest wypiekany z ukraińskiej mąki – podkreśla Shemayev. Alarmuje, że napaść Rosji na Ukrainę może oznaczać dla świata głód. 

Pozostało 83% artykułu
Krajowe
Kierowcy mogą dłużej prowadzić samochody ciężarowe i autobusy
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Drogowy
Rząd wydłuży sieć dróg płatnych dla ciężarówek i autobusów
Drogowy
Maleją rejestracje ciężarówek, bo brakuje części do ich produkcji
Morski
Europejscy armatorzy odcięli Rosję od przewozów kontenerowych
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Szynowy
Uchodźcy z Ukrainy uratowani dzięki linii szerokotorowej