Właściciel Famuru inwestuje w producenta akumulatorów litowo-jonowych

Największy w Polsce producent akumulatorów litowo-jonowych będzie miał nowego właściciela i fundusze na szybszy rozwój.

Publikacja: 11.03.2022 13:07

Właściciel Famuru inwestuje w producenta akumulatorów litowo-jonowych

Foto: Robert Przybylski

UOKiK poinformował, że otrzymał wniosek o przejęcie przez katowicką spółkę TDJ kontroli nad warszawską firmą Impact Clean Power Technology. Szczegóły przejęcia będą ustalone najprawdopodobniej w najbliższych dniach.  Grupa TDJ należy do rodziny Domogałów. Kontroluje ona m.in. giełdową spółkę Famur. Na koniec 2020 roku wartość aktywów sięgnęła 2,5 mld zł. Wraz z nabyciem Impact CPT Grupa TDJ wejdzie w obiecujący rynek litowo-jonowych akumulatorów dla pojazdów i przemysłu. 

Czytaj więcej

Wodorowe pociągi z nowej perspektywy unijnej

Spółka Impact CPT jest jednym z najpoważniejszych w Europie producentów przemysłowych baterii litowo-jonowych i dysponuje przodującą technologią. Wyprodukowała dla PGE EO oraz PKE Energetyka największe w Europie stacjonarne magazyny energii elektrycznej. 

W 2021 roku wyprodukowała łącznie ponad 1200 baterii, które zamontowano do blisko 500 elektrycznych i wodorowych autobusów oraz trolejbusów jeżdżących po całej Europie. 

W tym roku produkcja wzrośnie 3-krotnie w stosunku do ub.r. Solaris Bus & Coach pozostał największym nabywcą, ale firma pozyskała także dużych nowych klientów. Impact CPT dostarczył akumulatory również do prototypowej hybrydy Fabryki Pojazdów Szynowych w Poznaniu. 

Czytaj więcej

Ciężarowe trolejbusy na zakręcie

W podwarszawskim zakładzie Impact CPT pracuje 220 osób i w planach jest uruchomienie trzeciej zmiany. Spółka zamierza wznieść nową fabrykę, która pozwoli rozwinąć produkcję i walczyć o rosnący rynek elektromobilności. 

Spółka informuje, że zbudowała nowy moduł baterii Leo300, który umożliwi zwiększenie dotychczasowego zasięgu autobusów o 100 km, co może stać się przełomem w komunikacji miejskiej. Zapowiada, że w tym roku wprowadzi do produkcji baterie nowej generacji. Pracuje nad nowymi technologiami BMSów (oprogramowania sterującego pracą baterii), ogniw, modułów, a nawet ogniwami paliwowymi. 

Największym konkurentem Impact CPT w Europie są niemiecki Akasol oraz szwedzki NorthVolt. Akasol dostarcza akumulatory holenderskiemu producentowi autobusów VDL, zaś NorthVolt będzie dostawcą tych urządzeń dla Grupy Volkswagena, czyli przede wszystkim MAN i Scanii. 

Drogowy
Producent naczep Wielton może stracić w Rosji 20 mln zł
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Roboty
5G to przełom także dla logistyki
Szynowy
PKP Energetyka pomoże oszczędzić energię
Elektromobilność
Najdroższy gaz w historii
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Elektromobilność
Bisek-Asfalt wchodzi w ładowarki elektryczne do ciężarówek