Robi się tłok na rynku ogniw paliwowych

Unijne rządy hojnie dotują wodorowe autobusy, co nie uszło uwadze przemysłu. Nowym graczem na rynku ogniw wodorowych stanie się Impact, który zaoferuje ogniwa Itochu oraz Toshiba.

Publikacja: 17.10.2022 17:44

Robi się tłok na rynku ogniw paliwowych

Solaris

Foto: Solaris

Na europejskim rynku wodorowych autobusów najmocniejszą pozycję ma kanadyjski Ballard, który jest dostawcą dla większości konstrukcji. Wkrótce sprzedaż wodorowych autobusów może sięgnąć w Europie tysięcy sztuk i na ten rynek planują wejść amerykański Cummins oraz japońska Toyota. Własne ogniwo ma Hyundai i przygotowuje Daimler Trucks w konsorcjum z Volvo Trucks. 

Czytaj więcej

Czy transport publiczny uniesie koszty wodorowych autobusów?

Do tego grona dołączy spółka Toshiba Energy Systems and Solutions Corp, której ogniwa wykorzysta warszawska spółka Impact Clean Power Technology do stworzenia kompletnego rozwiązania systemu wodorowego ogniwa paliwowego wraz z systemem bateryjnym i BMS-em dla pojazdów transportu drogowego i szynowego. Impact przeprowadzi również komplet testów i homologacji gotowego systemu do wykorzystania w autobusach. 

Za logistykę i sprzedaż wodorowego zespołu napędowego odpowiada Itochu Plantech. Trzy wymienione podmioty podpisały w 2021 roku porozumienie o współpracy i zmierzają dostarczać na rynek europejski, afrykański i bliskowschodni systemy wodorowych ogniw paliwowych dla autobusów, ciężarówek, pociągów, tramwajów i statków. 

Na podstawie ustaleń z zeszłego roku, strony zainicjowały uruchomienie projektu opracowania systemy wodorowych ogniw paliwowych z wykorzystaniem ogniw z membraną PEM firmy Toshiba ESS. Charakteryzują się one dwukrotnie dłuższą żywotnością niż dotychczasowe standardy rynkowe oraz przygotowane są do pracy z niższymi klasami jakości wodoru wyjątkową trwałością i stabilnością. 

Czytaj więcej

Wodorowe ciężarówki to ślepa uliczka w rozwoju taboru

Stosy ogniw PEM zostały dostarczone do Impact, który rozpocznie testy i weryfikację systemu pod kątem zastosowania w pojazdach autobusowych i szynowych. - Możemy pochwalić się ponad 10-letnim doświadczeniem w opracowywaniu rozwiązań dla pojazdów wodorowych na całym świecie. – Patrzymy na wodór jako na nośnik energii nieodległej przyszłości. Aby tak się stało, wodór musi pochodzić ze źródeł odnawialnych, a gospodarka powinna się przestawiać na produkcję zielonej energii – zaznacza prezes zarządu Impact Clean Power Technology Bartłomiej Kras. 

Na europejskim rynku wodorowych autobusów najmocniejszą pozycję ma kanadyjski Ballard, który jest dostawcą dla większości konstrukcji. Wkrótce sprzedaż wodorowych autobusów może sięgnąć w Europie tysięcy sztuk i na ten rynek planują wejść amerykański Cummins oraz japońska Toyota. Własne ogniwo ma Hyundai i przygotowuje Daimler Trucks w konsorcjum z Volvo Trucks. 

Do tego grona dołączy spółka Toshiba Energy Systems and Solutions Corp, której ogniwa wykorzysta warszawska spółka Impact Clean Power Technology do stworzenia kompletnego rozwiązania systemu wodorowego ogniwa paliwowego wraz z systemem bateryjnym i BMS-em dla pojazdów transportu drogowego i szynowego. Impact przeprowadzi również komplet testów i homologacji gotowego systemu do wykorzystania w autobusach. 

Elektromobilność
Ładowarki to wyzwanie dla transportu dalekodystansowego
Szynowy
Sankcyjne rozdwojenie jaźni Unii Europejskiej
Drogowy
Na giełdach mniej ciężarówek i mniej ładunków
Drogowy
Polacy wożą coraz więcej drobnicy i nie tylko
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Firmy
InPost zapłacił w Polsce rekordowy podatek za 2021 rok