Na giełdach mniej ciężarówek i mniej ładunków

Spodziewany jest duży spadek popytu na samochody ciężarowe w Niemczech i całej europejskiej gospodarce. Słaby będzie początek roku.

Publikacja: 14.10.2022 09:31

Na giełdach mniej ciężarówek i mniej ładunków

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Przewoźnicy zauważają malejący popyt na usługi transportu drogowego. Razem z mniejszym zapotrzebowaniem przestały rosnąć ceny frachtów. Niemiecka giełda transportowa Timocom podliczyła, że w trzecim kwartale było o 28 proc. ładunków mniej niż kwartał wcześniej. Na rynku niemieckim różnica sięgała 34 proc. 

Czytaj więcej

Białoruskie służby celne na włoskim strajku

Jednak cały czas giełda raportuje nadwyżkę ofert z ładunkami nad ofertą wolnych samochodów (proporcja 70:30). We pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 roku oferta podaży pustych aut była o 24 proc. mniejsza niż w tym samym okresie roku wcześniejszego. W tym okresie podaż ciężarówek z Polski, Rumunii i Węgier była o 8 proc. mniejsza niż w 2021 roku. We wrześniu 2022 roku 74 proc. ofert stanowiły ładunki, a tylko 26 proc. puste samochody. 

Zjawisko braku wolnych ciężarówek giełda tłumaczy brakiem kierowców. Timocom szacuje, że w logistyce brakuje 56 tys. osób, a ten brak pogłębi się za 5 lat do 185 tys. osób, według wyliczeń Unii Transportu Drogowego IRU. 

Doradca transportowy Grzegorz Woelke dodaje, że braki pogłębił Pakiet Mobilności. – Mniejsze firmy nie są w stanie sprostać jego wymaganiom i na wszelki wypadek, obawiając się rujnujących kar, wycofują się z obsługi rynków trzecich. Gotowe są jedynie wykonywać przewozy dwustronne – tłumaczy Woelke. 

Czytaj więcej

We Francji zabrakło paliwa, przewoźnicy obawiają się napadów na ciężarówki

Szef sprzedaży Timocom Gunnar Gburek nawołuje do zwiększenia efektywności wykorzystania zasobów i zmniejszenia pustych przebiegów. Zarazem wdrożony pod naciskiem niemieckich firm Pakiet Mobilności ogranicza przewoźnikom możliwość wykonywania kabotażu do trzech przejazdów tym samym pojazdem w ciągu siedmiu dni, po czym następuje obowiązkowa, 4-dniowa przerwa. Pakiet Mobilności nakazuje także obowiązkowe powroty samochodów do bazy co 8 tygodni. Ten ostatni wymóg był tłumaczony przez unijnych polityków jako regulacja socjalna. 

Analitycy Timocom uważają, że obowiązek licencjonowania transportu lekkimi samochodami o dmc do 3,5 tony zachęci niektórych przedsiębiorców do wejścia w transport ciężki, pojazdami o dmc do 40 ton. 

Szalejące ceny paliw także nie ułatwiają przewoźnikom decyzji o rozwoju floty. W hurcie Orlen 14 października cena ON ekodiesel wyniosła 7557 zł za metr sześcienny, co oznacza, że w niecałe 10 miesięcy podwyżka wyniosła niemal 66 proc. Jak wylicza dyrektor zarządzający w Paul Schockemöhle Logistics Polska Damian Szampera, koszty paliwa wynoszą 1,86 zł/km, co stanowi wzrost o 51 proc. r/r. 

Zupełna katastrofa dotknęła te firmy, które weszły w ciężarówki napędzane LNG. Cena gazu na giełdzie holenderskiej 14 października wynosiła 150 euro za MWh, ponad dwa razy więcej niż na początku roku i przy tej cenie eksploatacja tych pojazdów jest nieopłacalna. Warto przypomnieć, że w sierpniu cena gazu sięgała 350 euro. Jeśli tylko jest to możliwe, ciężarówki na LNG są odstawione, ponieważ generują straty. 

Czytaj więcej

Niepokojące sygnały z rynku transportu drogowego

Gospodarka Europy zwalnia, instytut IFW w Kilonii obniżył tegoroczne prognozy wzrostu niemieckiej gospodarki z 2,1 do 1,4 proc. Na 2023 rok przewiduje 0,7 proc. wzrostu, gdy jeszcze latem prognozował 3,3 proc.  

Timocom szacuje, że w tych warunkach, pod koniec roku zmniejszy się nierównowaga podaży i popytu na ciężarówki. – Spadek zapotrzebowania na puste pojazdy w styczniu 2023 roku będzie większy niż kiedykolwiek – ostrzega Gburek.

Przewoźnicy zauważają malejący popyt na usługi transportu drogowego. Razem z mniejszym zapotrzebowaniem przestały rosnąć ceny frachtów. Niemiecka giełda transportowa Timocom podliczyła, że w trzecim kwartale było o 28 proc. ładunków mniej niż kwartał wcześniej. Na rynku niemieckim różnica sięgała 34 proc. 

Jednak cały czas giełda raportuje nadwyżkę ofert z ładunkami nad ofertą wolnych samochodów (proporcja 70:30). We pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 roku oferta podaży pustych aut była o 24 proc. mniejsza niż w tym samym okresie roku wcześniejszego. W tym okresie podaż ciężarówek z Polski, Rumunii i Węgier była o 8 proc. mniejsza niż w 2021 roku. We wrześniu 2022 roku 74 proc. ofert stanowiły ładunki, a tylko 26 proc. puste samochody. 

Pozostało 80% artykułu
Elektromobilność
Kielecka wystawa pod hasłem elektrobusów
Firmy
InPost zapłacił w Polsce rekordowy podatek za 2021 rok
Szynowy
Alstom w Polsce gotowy na koleje dużych prędkości
Elektromobilność
Kurierzy już na dobre w elektrykach
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
200 tys. ciężarówek MAN z fabryki w Niepołomicach