Daimler Buses został klientem BMZ Poland

Międzymiastowe autobusy Daimlera będą miały baterie zaprojektowane i produkowane w Polsce, przez niemiecką firmę.

Publikacja: 23.04.2024 18:22

Daimler Buses został klientem BMZ Poland

Foto: Daimler Buses

Działający w Polsce niemiecki producent baterii litowo-jonowych BMZ Poland podpisał porozumienie, na mocy którego przygotuje dla Daimlera baterie trakcyjne. 

Producent autobusów wybrał ogniwa litowo-jonowe NMC4, które będą rozwinięciem obecnie wytwarzanych NMC3. W komunikacie Daimler podał, że baterie z nowymi ogniwami pojawią się „w połowie obecnej dekady”. – Współpraca pomiędzy naszymi firmami łączy dwa ważne aspekty: wiedzę Daimler Buses w zakresie rozwoju autobusów i produkcji, a także know-how BMZ w zakresie rozwiązań w zakresie akumulatorów litowo-jonowych o dużej wytrzymałości. Jestem podekscytowany możliwością opracowania nowej, wyjątkowej generacji akumulatorów do naszych autobusów zasilanych elektrycznie. Ta współpraca stanowi ważny kamień milowy w zmianie w kierunku zeroemisyjnego transportu publicznego w całej Europie – przekonuje dyrektor zarządzający Daimler Buses Michael Klein. 

Czytaj więcej

Ruszają próby szybkiego ładowania elektrycznych ciężarówek

Rozbudowany zakład

Nowa, wspólnie przygotowana generacja ogniw zapewni baterie o dużej gęstości energii, co zapewni autobusom odpowiedni zasięg i żywotność. Baterie NMC mają zapewnić autobusom na tyle duży zasięg, aby wymagały ładowania jedynie nocą na zajezdni. Pozwoli to zakładom komunikacyjnym uniknąć kosztownych inwestycji w ładowarki na pętlach. – Rozwój i produkcja najlepszych w swojej klasie elektrycznych autobusów to nasza strategia od dekady. Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z Daimler Buses. Osobiście traktuję tę nominację jako nagrodę za konsekwentną strategię wzrostu i inwestycji na rynku autobusów elektrycznych. Teraz razem z Daimlerem Buses, będziemy mogli wdrożyć tę strategię na znacznie większą skalę – uważa dyrektor BMZ Poland Tomasz Jankowski. 

Dodaje, że BMZ Poland powiększy zakład w Gliwicach specjalnie dla potrzeb tego kontraktu. – Będzie to pierwszy w Europie zakład dla produkcji baterii autobusowych, wyposażony w zautomatyzowaną linię montażu baterii – podkreśla szef działu baterii dla pojazdów w BMZ Poland Paweł Kępski.

Regionalne autobusy

Z komunikatu Daimlera wynika, że baterie trafią do regionalnych elektrycznych autobusów, które pojawia się na rynku w połowie dekady. Marka planuje do 2030 roku produkować autobusy zeroemisyjne we wszystkich segmentach. 

Czytaj więcej

Czy będą subwencje na wymianę tachografów?

Daimler Buses produkuje elektryczne autobusy miejskie od 2018 roku i wyposaża je w baterie Akasol, zaś północnoamerykański oddział kupuje baterie w firmie Proterra. W zajezdni autobusowej w Stuttgarcie zapalił się na przełomie września i października 2021 roku elektryczny autobus Daimlera, w pożarze ucierpiało 25 autobusów, nikt nie został ranny.  

W niemieckiej grupie BMZ pracuje 3 tys. osób. Działający w Gliwicach od 2010 roku BMZ Poland zatrudnia ponad 800 pracowników. Firma dostarcza baterie do elektronarzędzi, narzędzi ogrodniczych, autobusów elektrycznych, rowerów oraz skuterów elektrycznych, aplikacji medycznych. W ostatnich latach spółka rozwinęła dział baterii dla autobusów, do którego przeszło część pracowników działu badań Impact CPT. 

Impact CPT wybudował w Pruszkowie pod Warszawą zakład produkcji baterii litowo-jonowych dla autobusów Solaris i ADL. Fabryka jest wyposażana w automatyczną linię montażową. 

Działający w Polsce niemiecki producent baterii litowo-jonowych BMZ Poland podpisał porozumienie, na mocy którego przygotuje dla Daimlera baterie trakcyjne. 

Producent autobusów wybrał ogniwa litowo-jonowe NMC4, które będą rozwinięciem obecnie wytwarzanych NMC3. W komunikacie Daimler podał, że baterie z nowymi ogniwami pojawią się „w połowie obecnej dekady”. – Współpraca pomiędzy naszymi firmami łączy dwa ważne aspekty: wiedzę Daimler Buses w zakresie rozwoju autobusów i produkcji, a także know-how BMZ w zakresie rozwiązań w zakresie akumulatorów litowo-jonowych o dużej wytrzymałości. Jestem podekscytowany możliwością opracowania nowej, wyjątkowej generacji akumulatorów do naszych autobusów zasilanych elektrycznie. Ta współpraca stanowi ważny kamień milowy w zmianie w kierunku zeroemisyjnego transportu publicznego w całej Europie – przekonuje dyrektor zarządzający Daimler Buses Michael Klein. 

Elektromobilność
Bogatsze samorządy sypną kasą na transport
Elektromobilność
Ciężarówki za wodorowymi autobusami
Elektromobilność
Elektryki mają pod górę
Elektromobilność
Zawiercie jak RPA, potęgą wydobycia platyny
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Elektromobilność
Przewoźnicy ostrożnie próbują elektryczne napędy