Daimler Buses został klientem BMZ Poland

Międzymiastowe autobusy Daimlera będą miały baterie zaprojektowane i produkowane w Polsce, przez niemiecką firmę.

Publikacja: 23.04.2024 18:22

Daimler Buses został klientem BMZ Poland

Daimler Buses

Foto: Daimler Buses

Działający w Polsce niemiecki producent baterii litowo-jonowych BMZ Poland podpisał porozumienie, na mocy którego przygotuje dla Daimlera baterie trakcyjne. 

Producent autobusów wybrał ogniwa litowo-jonowe NMC4, które będą rozwinięciem obecnie wytwarzanych NMC3. W komunikacie Daimler podał, że baterie z nowymi ogniwami pojawią się „w połowie obecnej dekady”. – Współpraca pomiędzy naszymi firmami łączy dwa ważne aspekty: wiedzę Daimler Buses w zakresie rozwoju autobusów i produkcji, a także know-how BMZ w zakresie rozwiązań w zakresie akumulatorów litowo-jonowych o dużej wytrzymałości. Jestem podekscytowany możliwością opracowania nowej, wyjątkowej generacji akumulatorów do naszych autobusów zasilanych elektrycznie. Ta współpraca stanowi ważny kamień milowy w zmianie w kierunku zeroemisyjnego transportu publicznego w całej Europie – przekonuje dyrektor zarządzający Daimler Buses Michael Klein. 

Czytaj więcej

Ruszają próby szybkiego ładowania elektrycznych ciężarówek

Rozbudowany zakład

Nowa, wspólnie przygotowana generacja ogniw zapewni baterie o dużej gęstości energii, co zapewni autobusom odpowiedni zasięg i żywotność. Baterie NMC mają zapewnić autobusom na tyle duży zasięg, aby wymagały ładowania jedynie nocą na zajezdni. Pozwoli to zakładom komunikacyjnym uniknąć kosztownych inwestycji w ładowarki na pętlach. – Rozwój i produkcja najlepszych w swojej klasie elektrycznych autobusów to nasza strategia od dekady. Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z Daimler Buses. Osobiście traktuję tę nominację jako nagrodę za konsekwentną strategię wzrostu i inwestycji na rynku autobusów elektrycznych. Teraz razem z Daimlerem Buses, będziemy mogli wdrożyć tę strategię na znacznie większą skalę – uważa dyrektor BMZ Poland Tomasz Jankowski. 

Dodaje, że BMZ Poland powiększy zakład w Gliwicach specjalnie dla potrzeb tego kontraktu. – Będzie to pierwszy w Europie zakład dla produkcji baterii autobusowych, wyposażony w zautomatyzowaną linię montażu baterii – podkreśla szef działu baterii dla pojazdów w BMZ Poland Paweł Kępski.

Regionalne autobusy

Z komunikatu Daimlera wynika, że baterie trafią do regionalnych elektrycznych autobusów, które pojawia się na rynku w połowie dekady. Marka planuje do 2030 roku produkować autobusy zeroemisyjne we wszystkich segmentach. 

Czytaj więcej

Czy będą subwencje na wymianę tachografów?

Daimler Buses produkuje elektryczne autobusy miejskie od 2018 roku i wyposaża je w baterie Akasol, zaś północnoamerykański oddział kupuje baterie w firmie Proterra. W zajezdni autobusowej w Stuttgarcie zapalił się na przełomie września i października 2021 roku elektryczny autobus Daimlera, w pożarze ucierpiało 25 autobusów, nikt nie został ranny.  

W niemieckiej grupie BMZ pracuje 3 tys. osób. Działający w Gliwicach od 2010 roku BMZ Poland zatrudnia ponad 800 pracowników. Firma dostarcza baterie do elektronarzędzi, narzędzi ogrodniczych, autobusów elektrycznych, rowerów oraz skuterów elektrycznych, aplikacji medycznych. W ostatnich latach spółka rozwinęła dział baterii dla autobusów, do którego przeszło część pracowników działu badań Impact CPT. 

Impact CPT wybudował w Pruszkowie pod Warszawą zakład produkcji baterii litowo-jonowych dla autobusów Solaris i ADL. Fabryka jest wyposażana w automatyczną linię montażową. 

Działający w Polsce niemiecki producent baterii litowo-jonowych BMZ Poland podpisał porozumienie, na mocy którego przygotuje dla Daimlera baterie trakcyjne. 

Producent autobusów wybrał ogniwa litowo-jonowe NMC4, które będą rozwinięciem obecnie wytwarzanych NMC3. W komunikacie Daimler podał, że baterie z nowymi ogniwami pojawią się „w połowie obecnej dekady”. – Współpraca pomiędzy naszymi firmami łączy dwa ważne aspekty: wiedzę Daimler Buses w zakresie rozwoju autobusów i produkcji, a także know-how BMZ w zakresie rozwiązań w zakresie akumulatorów litowo-jonowych o dużej wytrzymałości. Jestem podekscytowany możliwością opracowania nowej, wyjątkowej generacji akumulatorów do naszych autobusów zasilanych elektrycznie. Ta współpraca stanowi ważny kamień milowy w zmianie w kierunku zeroemisyjnego transportu publicznego w całej Europie – przekonuje dyrektor zarządzający Daimler Buses Michael Klein. 

Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki
Elektromobilność
Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów
Elektromobilność
Przemysł motoryzacyjny porażony prądem
Elektromobilność
Europejscy producenci autobusów boją się chińskiej konkurencji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Czy wodór zastąpi olej napędowy?