Ruszyły prace nad polską gigafabryką za 30 mln zł

Impact Clean Power Technology podwaja moce produkcyjne. W 2024 roku produkować będzie 16 tys. systemów bateryjnych o łącznej pojemności 1,2 GWh.

Publikacja: 20.02.2023 12:27

Ruszyły prace nad polską gigafabryką za 30 mln zł

Foto: teamtechnik

Podwarszawska firma Impact CPT wyda 30 mln zł na nową linię produkcyjną akumulatorów trakcyjnych. Zbuduje ją do 2024 roku teamtechnik Production Technology ze Skawiny, należącej (podobnie jak Impact CPT) do polskiej Grupy TDJ. Spółki zawarły umowę pod koniec 2022 roku, projektowanie potrwa do końca kwietnia br., natomiast prace montażowe ruszą w lipcu. 

Czytaj więcej

Tiry oblegają Koroszczyn

Powiększona produkcja ruszy w nowej hali o powierzchni 18 tys. m kw, w podwarszawskim Pruszkowie, 6 km od obecnej lokalizacji Impact CPT. Projekt GigafactoryX zakłada powstanie wielkoskalowej fabryki baterii dla pojazdów elektrycznych i stacjonarnych magazynów energii. Po zakończeniu inwestycji w Polsce będą powstawać systemy zasilania w oparciu o ogniwa litowo-jonowe w technologiach: LTO, LFP i NMC. Planowana wydajność ma wynieść kolejno w 2024 roku 16 tys. sztuk, a od 2025 roku 17 tys. sztuk. 

W wyniku zastosowanych technologii cykl montażu pojedynczej baterii wyniesie jedynie 11 min. – Budowa linii produkcyjnej to kluczowy krok w stronę dalszego rozwoju projektu GigafactoryX. Dzięki wysokiemu zautomatyzowaniu procesów podnosimy nie tylko wydajność produkcji, ale również powtarzalną jakość wyprodukowanych baterii. Dlatego też produkcja będzie odbywać się z uwzględnieniem pełnej identyfikowalności produktu, polityki zarządzania produktem w przypadku wystąpienia niezgodności oraz jego poprawą lub naprawą – opisuje prezes zarządu i współzałożyciel Impactu Bartek Kras. 

Linia będzie charakteryzowała się wysokim standardem automatyzacji procesów obejmujących montaż poszczególnych komponentów z wykorzystaniem robotów, procesy dozowania, wkręcania, kontroli wizyjnej oraz szereg testów. – Dzięki inwestycji moce produkcyjne Impactu zostaną znacząco zwiększone. Pierwszy etap inwestycji pozwoli na ich zwiększenie do poziomu 1,2 GWh rocznie, co zagwarantuje bezpieczeństwo dostaw systemów bateryjnych dla największych światowych marek. Docelowo produkcja osiągnie poziom 4GWh rocznie. Obecny jej poziom to 0,6 GWh rocznie – porównuje wiceprezes zarządu ds. operacyjnych Impactu Ireneusz Kazimierski. 

Systemy bateryjne są produktem wielkogabarytowym. Przykładowe wymiary baterii produkowanej dla jednego z kluczowych klientów to 1400 mm x 1000 mm x 400 mm. Wymiary poszczególnych baterii różnią się między sobą nie tylko wielkością, ale również masą, która może osiągać nawet 500 kg. - Z punktu widzenia teamtechnik PT jest to największy projekt linii do produkcji baterii w historii firmy w Polsce. Stawiamy w nim na sprawdzone rozwiązania poparte bogatym doświadczeniem w projektowaniu i budowie linii o różnych poziomach zautomatyzowania, które z powodzeniem realizujemy od ponad 16 lat. Równocześnie nie boimy się korzystać z najnowocześniejszych technologii – zapewnia prezes teamtechnik Polska Wojciech Derda. 

Czytaj więcej

Propozycje Komisji Europejskiej przeraziły przewoźników

Impact Clean Power Technology działa na rynku od 2007 roku, systemy bateryjne sprzedaje w Europie, Nowej Zelandii i Stanach Zjednoczonych. Dostarczyła ponad 20 tysięcy niezawodnych systemów bateryjnych do takich klientów jak Solaris, Alexander Dennis, PKP Energetyka, Tauron, FPS Cegielski. 

W 2021 roku udział Impactu w europejskim rynku baterii do autobusów elektrycznych wynosił ok. 15%. Pojazdy z bateriami Impactu przejechały już ponad 100 mln km na całym świecie. Spółka zatrudnia ponad 290 pracowników, w tym ponad 100 inżynierów różnych specjalności. Większościowym akcjonariuszem Impactu jest Grupa Famur zmieniająca się w Grenevię. 

teamtechnik Production Technology (teamtechnik PT) istnieje na polskim rynku od 2005 roku. Firma zatrudnia 270 inżynierów. 

Podwarszawska firma Impact CPT wyda 30 mln zł na nową linię produkcyjną akumulatorów trakcyjnych. Zbuduje ją do 2024 roku teamtechnik Production Technology ze Skawiny, należącej (podobnie jak Impact CPT) do polskiej Grupy TDJ. Spółki zawarły umowę pod koniec 2022 roku, projektowanie potrwa do końca kwietnia br., natomiast prace montażowe ruszą w lipcu. 

Powiększona produkcja ruszy w nowej hali o powierzchni 18 tys. m kw, w podwarszawskim Pruszkowie, 6 km od obecnej lokalizacji Impact CPT. Projekt GigafactoryX zakłada powstanie wielkoskalowej fabryki baterii dla pojazdów elektrycznych i stacjonarnych magazynów energii. Po zakończeniu inwestycji w Polsce będą powstawać systemy zasilania w oparciu o ogniwa litowo-jonowe w technologiach: LTO, LFP i NMC. Planowana wydajność ma wynieść kolejno w 2024 roku 16 tys. sztuk, a od 2025 roku 17 tys. sztuk. 

Elektromobilność
Daimler Buses został klientem BMZ Poland
Elektromobilność
Ruszają próby szybkiego ładowania elektrycznych ciężarówek
Elektromobilność
Co z ładowarkami dla ciężarówek?
Elektromobilność
Powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu akumulatorów
Elektromobilność
Elektryczna czy wodorowa przyszłość autobusów?