Nie ma co liczyć, że Komisja Europejska wycofa się z obowiązkowych powrotów – uważa dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Piotr Mikiel. Chociaż Komisja Europejska miała stanowisko negatywne wobec powrotów, a zapis jest pomysłem posłów Parlamentu Europejskiego, nie ma woli politycznej, aby wycofać się z obowiązkowego powrotu ciężarówek do baz.
Zgoda Komisji na powroty
Stanowisko potwierdziło wystąpienie szefa Działu ds. Transportu Drogowego z Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności Komisji Europejskiej Jean-Louis Colson podczas spotkania grupy transportowej BusinessEurope.
Czytaj więcej
TLP alarmuje, że unijne wytyczne w zakresie przewozów kabotażowych rozporządzenia 1072/2009 odcinają polskich przewoźników od unijnego rynku.
Colson przyznał, że Komisja podjęła ostateczną decyzję, że nie będzie podejmować żadnych działań o charakterze legislacyjnym w tym temacie, które miałyby na celu usunięcie ww. przepisu. „I to pomimo wyników badania przeprowadzonego na zlecenie Komisji, które jednoznacznie wskazywało na negatywny wpływ na środowisko i jednolity rynek takiego wymogu. W związku z tym firmom nie pozostaje nic innego jak czekać na wyrok TSUE w tej sprawie, który teoretycznie powinien zapaść do końca tego roku” zauważa stały przedstawiciel TLP przy UE Artur Dorywalski.
Przedstawiciel TLP dodaje, że Komisja planuje również opublikować wytyczne do tych przepisów, ale dopiero za ok. 2 miesiące, chociaż że weszły one już w życie.