Ministerstwo Infrastruktury przedłożyło w Rządowym Centrum Legislacyjnym projekt ustawy o szczególnych regulacjach w zakresie transportu i gospodarki morskiej w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.
Projekt służy przede wszystkim pokryciu kosztów przewozów uciekinierów wojennych przez koleje. Pomoc zarówno właścicielowi infrastruktury jak i kolejowym przewoźnikom oraz wojewódzkim organizatorom udzielana będzie z Funduszu Pomocy.
Czytaj więcej
Aktywizacja zawodowa uchodźców z Ukrainy pomoże im oraz gospodarce, która cierpi z powodu odpływu pracowników.
Kolej przewiozły do 15 marca 0,6 mln uchodźców z blisko 2 mln jacy wjechali do Polski. Ponad połowa przewozów wykonanych przez PKP IC w ostatnich dwóch tygodniach dokonana została pociągami specjalnymi. Co czwarty z uruchomionych przez Polregio pociągów przewoził obywateli Ukrainy uciekających przez rosyjską okupacją. Na transport uciekinierów tylko PKP IC wydaje dziennie 1,2-1,3 mln zł. Koszty dla zarządcy infrastruktury, czyli PKP PLK, wynoszą ok. 10 mln zł.
Pomoc dla kolei
Do ustalenia wysokości wsparcia dla przewoźnika kolejowego MI przyjęło stawkę ryczałtową w przeliczeniu na 1 pociągokilometr wykonanej pracy eksploatacyjnej w wysokości 68 zł netto za pociągokilometr. W sytuacji, gdy przewoźnik kolejowy wykorzystuje elektryczne lub spalinowe zespoły trakcyjne stosuje się stawki ryczałtową, równą 16 zł netto, w przeliczeniu na jeden pojazdokilometr wykonanej pracy eksploatacyjnej.