Od dzisiaj uproszczone formalności przy zatrudnianiu uchodźców z Ukrainy

Aktywizacja zawodowa uchodźców z Ukrainy pomoże im oraz gospodarce, która cierpi z powodu odpływu pracowników.

Publikacja: 16.03.2022 09:22

Od dzisiaj uproszczone formalności przy zatrudnianiu uchodźców z Ukrainy

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Od 16 marca ruszyło nadawanie numeru PESEL obywatelom Ukrainy, którzy uciekli przed wojną. – Termin złożenia wniosku nie będzie miał wpływu na udzielenie wsparcia. Bez względu na to, kiedy obywatele Ukrainy udadzą się do urzędu, mają zagwarantowaną ochronę prawną od dnia przybycia do Polski – poinformował wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Paweł Szefernaker. 

12 marca Sejm uchwalił ustawę o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego kraju. Tego samego dnia ustawa została podpisana przez Prezydenta RP i ogłoszona w Dzienniku Ustaw. 

Uchodźcy staną na nogi

Przepisy ustawy ułatwiają dostęp do polskiego rynku pracy obywatelom Ukrainy, których pobyt został uznany za legalny. Pracodawca będzie obowiązany w terminie 14 dni od dnia podjęcia pracy przez obywatela Ukrainy powiadomić za pośrednictwem systemu teleinformatycznego – praca.gov.pl właściwy urząd pracy. – To dobry ruch, że można zatrudniać Ukraińców według uproszczonych formalności. Dla uchodźców i gospodarki to będzie korzystne rozwiązanie – uważa dyrektor zarządzający Kuehne + Nagel Wojciech Sienicki. 

Czytaj więcej

Wojna Rosji z Ukrainą zagroziła istnieniu kolejowego chińskiego szlaku do Europy

Ustawa przedłuża ważność wizy krajowej oraz kartę pobytu. W przypadku ukraińskich kierowców wykonujących międzynarodowy transport drogowy lub niezarobkowy międzynarodowy przewóz drogowy, konieczne będzie umieszczenia w dokumencie podróży nowej naklejki wizowej. 

To dobre wieści dla branży logistycznej. – Sektor logistyki może być bardzo atrakcyjny dla uchodźców, poszukujących pracy w naszym kraju. Warto podkreślić, że do Polski przyjeżdżają głównie kobiety z dziećmi. Stąd oferty w przemyśle, szczególnie na stanowiskach wymagających w ramach regulacji BHP zatrudniania mężczyzn, nie są dla nich opcją. Procesy magazynowe, zwłaszcza e-commerce, gdzie znaczące grupy pracowników odpowiadają za kompletowanie zamówień, mogą stwarzać osobom z Ukrainy wiele możliwości zawodowych – podaje przykłady dyrektor Manpower Kamil Sadowniczyk. 

Czytaj więcej

Przewozy ciężarówek na wschód może zablokować tylko Bruksela

Na Ukrainę wyjeżdżają z kartą powołania do wojska lub na ochotnika mężczyźni, przejeżdżają zaś kobiety z dziećmi. Przedsiębiorcy z branży magazynowej uważają, że to nie powinno być problemem. – Męska krzepa nie zawsze jest konieczna, praca w wielu magazynach jest zautomatyzowana – uważa Sienicki. 

Długi marsz

Sadowniczyk przestrzega, że należy mieć świadomość, że pomoc uchodźcom to będzie długodystansowy maraton, a nie sprint. – Szczególnie w kontekście ich aktywizacji na polskim rynku pracy, nauki języka czy też zdobywania określonych kwalifikacji, potrzebnych u naszych pracodawców. Dużą rolę w tym procesie będą odgrywać sami przedsiębiorcy, którzy staną przed wyzwaniami związanymi ze strategiczną analizą swojego biznesu i potrzebą dostosowywania procesów w organizacji do kobiet, w wielu przypadkach nieznających jeszcze języka polskiego – zastrzega dyrektor Manpower. 

Czytaj więcej

Blisko co trzeci uchodźca z Ukrainy skorzystał w Polsce z kolei

Tymczasem prawnicy przyznają, że mają pełne ręce roboty z konsultacjami klientów, którzy dotychczas prowadzili wymianę handlową z krajami objętymi wojną. Handel z Ukrainą jest niemożliwy z powodu strat wojennych i trwającej tam wojny, a z Rosją i Białorusią wiele firm nie chce mieć już żadnych relacji. – Problemem jest odpływ pracowników z firm budowlanych i transportowych. Szacuje się, że wynosi n w tej chwili ok. 30%, a może to być dopiero początek zmian. Firma pozbawiona pracowników nie jest w stanie wykonywać swoich bieżących zobowiązań, co generuje naliczanie kar – wyjaśnia mec. Marek Jarosiewicz z kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski. – Przedsiębiorca musi wykazać, że to nie on ponosi winę za opóźnienie realizacji inwestycji – wskazuje ekspert. 

Regulacje Ue
Obowiązek powrotu ciężarówek nie do ruszenia, chyba że TSUE stwierdzi inaczej
Drogowy
Ukraina domaga się zamknięcia unijnych granic dla ruchu towarowego do Rosji
Elektromobilność
Właściciel Famuru inwestuje w producenta akumulatorów litowo-jonowych
Drogowy
Postawimy samochody na kołkach, grożą przewoźnicy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Stają fabryki w Europie, a wraz z nimi transport drogowy