Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju (ma blisko 100 proc. akcji Pesy) powiedział w rozmowie z PAP, że nie wyklucza wejścia Pesy na giełdę w najbliższych trzech latach. – Zakończyliśmy restrukturyzację, wyniki firmy w ubiegłym roku były dobre. Siłą Pesy jest jej obecność na rynkach zagranicznych – powiedział PAP Borys.
Przykładem jest kontrakt z Ceskie Drahy zamówiły do tej pory w Pesa 76 spalinowych zespołów trakcyjnych typu 847, zakup przez prywatnego czeskiego przewoźnika Regio Jet siedmiu dwusystemowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 654, produkuje tramwaje dla estońskiego Tallina, rumuńskiej Krajowy, żeby największe wymienić zagraniczne kontrakty. Bydgoski producent zdobył 23 zagraniczne homologacje.
FPS H.Cegielski
Pesa jest wśród czterech producentów pociągów wybranych przez Polregio jako dostawcy 200 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zamówienie warte jest łącznie ponad 7 mld zł. Finansowanie będzie pochodzić z grantów i pożyczek unijnych (KPO, FENiKS, RPO), innych źródeł (np. EBI), komercyjnych instrumentów dłużnych oraz środków własnych przewoźnika. Polregio podkreśla, że pozyskanie tak dużej liczby pociągów jest możliwe dzięki stabilnej sytuacji finansowej spółki. W ostatnich dwóch latach spółka zanotowała blisko 10 mld zł po stronie przychodów do 2030 r. w wieloletnich umowach z urzędami marszałkowskimi.
Czytaj więcej
W połowie roku Komisja Europejska rozpatrzy zmianę dyrektywy o masach i wymiarach samochodów ciężarowych. Stowarzyszenia nadawców ładunków apelują o poluzowanie limitów wielkości i mas ciężarówek.