Wielosystemowe lokomotywy sprzedają się jak ciepłe bułeczki

Zajmująca się wynajmem lokomotyw spółka Cargounit zamówiła 2 dodatkowe elektryczne lokomotywy Siemensa, łącznie kupiła 33 takie pojazdy.

Publikacja: 10.03.2023 07:48

Wielosystemowe lokomotywy sprzedają się jak ciepłe bułeczki

Cargounit

Foto: Cargounit

W marcu odebrał 2 wielosystemowe lokomotyw Vectron dopuszczone do eksploatacji na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Węgier, Holandii, Rumunii oraz Bułgarii. Odbiorcami są Freightliner PL oraz DB Cargo Polska. 

Najemca zdecydował się zakupić dwie kolejne dwie lokomotywy Smartron na rynek Rumuński. – Decyzja o zakupie kolejnych dwóch lokomotyw Smartron na rynek rumuński to pochodna dużego zainteresowania naszą ofertą na tym rynku ze strony lokalnych przewoźników. Jest to dowodem na szybką transformację rynku lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie coraz więcej klientów decyduje się na najem nowoczesnych pojazdów – tłumaczy prezes Cargounit Łukasz Boroń. 

Czytaj więcej

Naczepy pociągiem z Polski do Hiszpanii

Urząd statystyczny Rumunii podał, że po trzech kwartałach przewozy kolejowe zmalały o blisko 3 proc., gdy transport drogowy powiększył się o 6,9 proc. a morski o 13,9 proc. 

Firma Siemens Mobility sprzedała już 1679 Vectronów łącznie do 63 klientów z całej Europy. Lokomotywy te przejechały ponad 660 milionów kilometrów i są dopuszczone do eksploatacji w Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Danii, Finlandii, Niemczech, Węgrzech, Włoszech, Holandii, Norwegii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, Szwajcarii. 

Polscy operatorzy i przewoźnicy kolejowi zakupili już ponad 100 nowoczesnych elektrycznych lokomotyw Siemensa (Husarze, Vectrony, Smartrony). Na co dzień korzystają z nich Cargounit, PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Lotos Kolej oraz Laude Smart Intermodal.

Lokomotywy wielosystemowe buduje także Newag. Sześcioosiowy Dragon 2 dla PKP Cargo już ma homologacją na Polskę, Czechy i Słowację. Są to lokomotywy dwusystemowe na 3 kV DC i 25 kV 50 Hz AC, więc nie mogą trafić na tory w Niemczech i Austrii, gdzie obowiązuje system zasilania sieci trakcyjnej 15 kV, 16,7 Hz AC. Nad wielosystemową lokomotywą pracuje Pesa. 

Czytaj więcej

W ubiegłym roku sprzedano w Polsce magazyny warte 2 mld euro

Przewoźnicy kupują coraz więcej tego typu lokomotyw. PKP Intercity ma w planach w tym roku ogłosić przetarg zakupowy na dostawy do 95 lokomotyw wielosystemowych, które rozpędzą się do 200 km/h. Poza polskimi spółkami flotę lokomotyw na wynajem powiększa Railpool, dla którego Alstom dostarczy 27 lokomotyw Traxx AC3 i Traxx DC3 z możliwością zamówienia kolejnych 15. Przeznaczone są do użytku w Polsce, Włoszech, Norwegii i Szwecji. Pierwsza dostawa lokomotyw spodziewana jest w 2024 roku. 

W marcu odebrał 2 wielosystemowe lokomotyw Vectron dopuszczone do eksploatacji na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Węgier, Holandii, Rumunii oraz Bułgarii. Odbiorcami są Freightliner PL oraz DB Cargo Polska. 

Najemca zdecydował się zakupić dwie kolejne dwie lokomotywy Smartron na rynek Rumuński. – Decyzja o zakupie kolejnych dwóch lokomotyw Smartron na rynek rumuński to pochodna dużego zainteresowania naszą ofertą na tym rynku ze strony lokalnych przewoźników. Jest to dowodem na szybką transformację rynku lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie coraz więcej klientów decyduje się na najem nowoczesnych pojazdów – tłumaczy prezes Cargounit Łukasz Boroń. 

Szynowy
Minister pojechał drugim pociągiem
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity