Deutsche Bahn z zyskiem operacyjnym, ale stratą netto

Przewoźnik chce zlikwidować dług sprzedając logistyczną spółkę, ale czas jest niekorzystny na taką transakcję.

Publikacja: 04.04.2023 19:01

Deutsche Bahn z zyskiem operacyjnym, ale stratą netto

Foto: Deutsche Bahn

Grupa DB zamknęła rok finansowy 2022 z wyraźnym zyskiem operacyjnym (EBIT) poprawił się o 2,8 mln euro, do prawie 1,3 mld euro. W 2022 roku (skorygowane) przychody grupy wzrosły o 19,1% w porównaniu z rokiem poprzednim do 56,3 mld euro. To najwyższy wynik w historii. Zarówno w roku 2020, jak i 2021 pandemia COVID-19 oznaczała dla Grupy DB straty sięgające miliardów euro.  

W 2022 roku zysk Grupy DB przed opodatkowaniem poprawił się rok do roku o 1,73 mld euro, wzrastając do 932 mln euro. Zysk netto również był znacznie wyższy niż w roku poprzednim, jednak z powodu gwałtownego wzrostu kosztów podatkowych wykazanych w bilansie pozostał ujemny i wyniósł – 227 mln euro (w 2021 r. – 900 mln euro, w 2020 r. – 5,7 mld euro).

Czytaj więcej

Nowy właściciel PKP Energetyka: bez nowych umów i aneksów

Na wyniku zaważył popyt na przewozy pasażerskie. Z pociągów Grupy DB w 2022 r. skorzystały dwa miliardy pasażerów, o 40% więcej niż w 2021 r. DB Long-Distance odnotował wzrost liczby pasażerów o ok. 61% i zwiększył swoje przychody rok do roku o ponad 2 mld euro, do 4,8 mld euro. DB Regional osiągnął wzrost przychodów o prawie 1 mld euro. 

Wielkość sprzedaży w kolejowych przewozach pasażerskich znacznie zwiększyła się w 2022 r. rok do roku, rosnąc o 63%, do 82,6 mld pasażerokilometrów. Stało się tak częściowo dzięki biletom za 9 euro, których latem ubiegłego roku w niemieckim sektorze transportowym sprzedano łącznie 52 miliony. 

DB Cargo zdołało wprawdzie poprawić przychody, ale mimo to ponownie odnotowało stratę. W sumie w Zintegrowanym Systemie Kolejowym (Integrated Rail System) odnotowano znaczną poprawę przychodów i zysków, nie udało się jednak osiągnąć rentowności ze stratą operacyjną w wysokości 600 mln euro.

Zauważa, że kluczem do osiągnięcia tego celu jest posiadanie większych zdolności produkcyjnych, szczególnie w bardzo obciążonej sieci kolejowej. Dlatego Grupa DB, wraz ze swoim właścicielem i całą branżą, intensywnie pracuje nad przeprowadzeniem gruntownej przebudowy infrastruktury kolejowej.

Po raz kolejny sukces logistycznej spółki zależnej DB Schenker zaważył na wyniku Grupy DB. Zysk operacyjny DB Schenker przekroczył dotychczas najwyżej notowaną wartość z 2021 r. o prawie 50%, osiągając najwyższy zysk operacyjny w swojej historii na poziomie 1,8 mld euro i przywracając Grupie DB rentowność. – DB Schenker nadal ma potencjał do osiągnięcia w najbliższych latach doskonałych wyników – ocenia wiceprezes ds. finansowych Deutsche Bahn AG Levin Holle. 

Czytaj więcej

PKP Cargo znów na plusie

W 2023 roku inwestycje sięgające 18 mld euro (netto 8,5 mld euro, gdy w 2022 roku wyniosły 6,8 mld euro) spowodują stratę 1 mld euro przy obrocie 53 mld euro. Zadłużenie finansowe netto wzrośnie prawdopodobnie do ponad 33 mld euro.

Rząd federalny i koleje spodziewały się przychodu 15-20 mld euro ze sprzedaży DB Schenker. Analitycy wskazują jednak, że przeciągająca się decyzja w sprawie sprzedaży doprowadzi do utraty szansy na dobry zarobek. Przychody i zyski logistyków maleją od dwóch kwartałów, a z nimi wycena DB Schenker. 

Szynowy
Samorządy wymieniają tabor kolejowy
Szynowy
Rosną kolejowe przewozy między Polską i Ukrainą
Szynowy
Spółka PKP LHS zakończyła rok 2023 z dobrymi wynikami
Szynowy
Czy podatek węglowy zrujnuje Ukrainę?
Szynowy
PKP IC nie zwalnia tempa, ma coraz więcej pasażerów i kupuje nowy tabor