PKP Cargo znów na plusie

Grupa PKP Cargo poprawiła wyniki w stosunku do dwóch ostatnich lat i wykazała 148 mln zł zysku netto.

Publikacja: 15.03.2023 08:36

PKP Cargo znów na plusie

PKP Cargo

Foto: PKP Cargo

Grupa PKP Cargo osiągnęła w 2022 roku przychody ze sprzedaży w wysokości niemal 5,4 mld zł. W porównaniu do 2021 roku oznacza to wzrost przychodów o ponad 26%. Pod względem przychodów ub. rok okazał się najlepszy od momentu wejścia PKP Cargo na Giełdę Papierów Wartościowych (2013 rok). Najwyższa w historii spółki była skonsolidowana EBIDTA, która przekroczyła 1 mld zł (1,066 mld zł) i w stosunku do 2021 roku wzrosła o 107,8% r/r.

Czytaj więcej

Stawki myta w Niemczech pójdą o ponad 86 proc. w górę

Grupa zanotowała zysk netto 148,4 mln zł, podczas rok 2021 zakończył się stratą przekraczającą 225 mln zł. Podobną stratę (224,3 mln zł) Grupa PKP Cargo odnotowała w 2020 roku. 

Dobre rezultaty finansowe zostały osiągnięte przy utrzymaniu wielkości przewiezionej masy towarowej (100,6 mln ton) i przy jednoczesnym wzroście pracy przewozowej o 5,5% do poziomu nieco ponad 27 mld tkm. – Szacunkowe wyniki odzwierciedlają skutki prowadzonej optymalizacji kosztowej Grupy PKP Cargo przy jednoczesnym dbaniu o podnoszenie rentowności naszych przewozów – zaznacza prezes zarządu PKP Cargo Dariusz Seliga. 

Zmieniły się także kierunki przewozów. Zmalały transporty równoleżnikowe, wzrosło znaczenie południkowych. – Węgiel stał się priorytetową przesyłką. Poradziliśmy sobie doskonale z jego przewiezieniem do odbiorców w całym kraju – zapewnia prezes spółki. – PKP Cargo udowodniło, że jesteśmy bardzo ważnym elementem systemu bezpieczeństwa energetycznego Polski – podkreśla Seliga. 

Spółka traci jednak udziały w przewozach intermodalnych. Udział PKP Cargo w tym segmencie zmalał do 33,7 proc. – Zmniejszenie przewozów intermodalnych w znacznej mierze podyktowane było znacznym ograniczeniem przewozów kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku oraz wywozem węgla z polskich portów morskich, co zmniejszyło transporty kontenerów. Sytuacja w portach już się ustabilizowała i dlatego spółka mogła podjąć prace mające na celu zintensyfikowanie przewozów intermodalnych. Ich pozytywne efekty powinny być wkrótce widoczne – komentuje prezes. 

Czytaj więcej

Milion aut więcej zarejestrowanych w systemie e-Toll

Dodaje, że straty na przewozach z kierunku dalekowschodniego i rosyjskiego częściowo zrekompensował wzrost transportów towarów z i na Ukrainę, takich jak zboża, oleje roślinne, paliwo, pomoc humanitarna. 

Grupa PKP Cargo zamierza zdobyć pozycję lidera w obszarze „Trójmorza” i na trasach Nowego Jedwabnego Szlaku do UE i osiągnąć 50-procentowy udział w polskim rynku towarowych przewozów kolejowych do 2027 roku w ujęciu pracy przewozowej. 

W tym celu inwestuje w tabor i moce wytwórcze. Odkupiła od Alstomu Zakład Aparatury Trakcyjnej w Łodzi. W połowie września PKP Cargo podpisało z Agencją Rozwoju Przemysłu oraz Polskim Taborem Szynowym list intencyjny w sprawie współpracy przy produkcji wagonów w fabryce w Gniewczynie Łańcuckiej. 

PKP Cargo inwestuje jednocześnie w projekty taborowe i informatyczne. – Przykładem tych drugich może być wdrażanie nowoczesnego rozwiązania z zakresu cyfryzacji - SAP Transportation Management System, który usprawni działalność handlową i operacyjną spółki. Wdrożyliśmy i wdrażamy również inne narzędzia IT poprawiające organizację pracy i funkcjonowania PKP Cargo, służące m.in. optymalizacji kosztowej – wskazuje prezes. 

Grupa PKP Cargo osiągnęła w 2022 roku przychody ze sprzedaży w wysokości niemal 5,4 mld zł. W porównaniu do 2021 roku oznacza to wzrost przychodów o ponad 26%. Pod względem przychodów ub. rok okazał się najlepszy od momentu wejścia PKP Cargo na Giełdę Papierów Wartościowych (2013 rok). Najwyższa w historii spółki była skonsolidowana EBIDTA, która przekroczyła 1 mld zł (1,066 mld zł) i w stosunku do 2021 roku wzrosła o 107,8% r/r.

Pozostało 86% artykułu
Szynowy
Tor przeszkód przez ukraińską granicę
Szynowy
Minister pojechał drugim pociągiem
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką