Jedwabny szlak dla e-handlu

Chiński prezydent Xi Jinping stwierdził, że powinien powstać Jedwabny Szlak Internetowego Handlu.

Publikacja: 27.10.2023 10:05

Jedwabny szlak dla e-handlu

UTLC ERA

Foto: UTLC ERA

Chińscy specjaliści uważają, że dotychczasowe porozumienia dwustronne, porozumienia o unikaniu podwójnego opodatkowania i porozumienia o wolnym handlu są przestarzałe, ponieważ nie biorą pod uwagę nowych technologii. 

Prezydent zapowiedział nakłady 47,8 mld dol. na Nowy Jedwabny szlak, czyli powiększył chińskie wydatki na ten cel o 5 proc. W ostatniej dekadzie chińskie władze wydały 1,1 bln dol. na program pasa i szlaku. Jinping zapowiedział także wspólne z krajami Pasa i drogi, a przede wszystkim z Rosją badania nad sztuczną inteligencją. 

Czytaj więcej

Elektroniczny list przewozowy uznany w kolejnym kraju

Chiny zamierzają powołać sekretariat Pasa i drogi, aby kraje zainteresowane mogły łatwiej uzyskać pogląd o tej sprawie. W inicjatywę Pasa i drogi zaangażowane są 152 państwa. 

Chiny mają program „Pasa i drogi”, Unia Europejska stworzyła lustrzany program „Globalnej bramy”. Współpraca ma powiększyć wymianę handlową i wzmocnić więzy polityczne. W ostatniej dekadzie przejechało pomiędzy Chinami i Europą 77 tys. pociągów, które dotarły do 217 miast w 25 krajach Europy. Pociągi przewiozły 7,31 mln TEU kontenerów z dobrami wartości 340 mld dol. 

W pierwszej połowie 2023 roku na trasie między Chinami i Europą przejechało 8641 pociągów, które przetransportowały 936 tys. TEU. Oznacza to wzrost o (odpowiednio) 16 i 30 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wzrosty koleje zawdzięczają przewozom do Rosji. 

Odliczając rynek rosyjski, z danych ULTC wynika, że przewozy do Europy (Polska, Niemcy, Belgia, Węgry i Holandia) zmalały o 48,5 proc. do 114 tys. TEU. Z tej liczby 73,7 tys. TEU przesłano w kierunku zachodnim, a 40,3 tys. TEU w kierunku wschodnim. Kontenery przesłane do pięciu wymienionych wyżej krajów stanowiły 12 proc. całkowitej liczby pojemników wysłanych chińskim ekspresem. 

Z Chin do Polski wysłano w pierwszym półroczu 60,6 tys. TEU, co oznacza spadek o 27,4 proc., do Niemiec 7,1 tys. TEU (spadek o 82,5 proc.), do Belgii 3,5 tys. TEU (-58,4 proc.), na Węgry 1,5 tys. TEU (-44,8 proc.) i do Holandii 1,1 tys. TEU (-79,7 proc.). 

Czytaj więcej

Przewozy intermodalne dadzą odpocząć kierowcom

Z Polski do Chin wyjechało 2,2 tys. TEU (spadek o 83,6 proc.), z Niemiec 36,8 tys. TEU (-34,8 proc.), z Holandii 1,3 tys. TEU (-73 proc.), wynika z danych ERAI. 

Spadek liczby przesyłek doprowadził do poprawy czasów przejazdu, który trwa 10 dni pomiędzy stacjami krańcowymi. 

Chińscy specjaliści uważają, że dotychczasowe porozumienia dwustronne, porozumienia o unikaniu podwójnego opodatkowania i porozumienia o wolnym handlu są przestarzałe, ponieważ nie biorą pod uwagę nowych technologii. 

Prezydent zapowiedział nakłady 47,8 mld dol. na Nowy Jedwabny szlak, czyli powiększył chińskie wydatki na ten cel o 5 proc. W ostatniej dekadzie chińskie władze wydały 1,1 bln dol. na program pasa i szlaku. Jinping zapowiedział także wspólne z krajami Pasa i drogi, a przede wszystkim z Rosją badania nad sztuczną inteligencją. 

Pozostało 80% artykułu
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy