Jedwabny szlak dla e-handlu

Chiński prezydent Xi Jinping stwierdził, że powinien powstać Jedwabny Szlak Internetowego Handlu.

Publikacja: 27.10.2023 10:05

Jedwabny szlak dla e-handlu

UTLC ERA

Foto: UTLC ERA

Chińscy specjaliści uważają, że dotychczasowe porozumienia dwustronne, porozumienia o unikaniu podwójnego opodatkowania i porozumienia o wolnym handlu są przestarzałe, ponieważ nie biorą pod uwagę nowych technologii. 

Prezydent zapowiedział nakłady 47,8 mld dol. na Nowy Jedwabny szlak, czyli powiększył chińskie wydatki na ten cel o 5 proc. W ostatniej dekadzie chińskie władze wydały 1,1 bln dol. na program pasa i szlaku. Jinping zapowiedział także wspólne z krajami Pasa i drogi, a przede wszystkim z Rosją badania nad sztuczną inteligencją. 

Czytaj więcej

Elektroniczny list przewozowy uznany w kolejnym kraju

Chiny zamierzają powołać sekretariat Pasa i drogi, aby kraje zainteresowane mogły łatwiej uzyskać pogląd o tej sprawie. W inicjatywę Pasa i drogi zaangażowane są 152 państwa. 

Chiny mają program „Pasa i drogi”, Unia Europejska stworzyła lustrzany program „Globalnej bramy”. Współpraca ma powiększyć wymianę handlową i wzmocnić więzy polityczne. W ostatniej dekadzie przejechało pomiędzy Chinami i Europą 77 tys. pociągów, które dotarły do 217 miast w 25 krajach Europy. Pociągi przewiozły 7,31 mln TEU kontenerów z dobrami wartości 340 mld dol. 

W pierwszej połowie 2023 roku na trasie między Chinami i Europą przejechało 8641 pociągów, które przetransportowały 936 tys. TEU. Oznacza to wzrost o (odpowiednio) 16 i 30 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wzrosty koleje zawdzięczają przewozom do Rosji. 

Odliczając rynek rosyjski, z danych ULTC wynika, że przewozy do Europy (Polska, Niemcy, Belgia, Węgry i Holandia) zmalały o 48,5 proc. do 114 tys. TEU. Z tej liczby 73,7 tys. TEU przesłano w kierunku zachodnim, a 40,3 tys. TEU w kierunku wschodnim. Kontenery przesłane do pięciu wymienionych wyżej krajów stanowiły 12 proc. całkowitej liczby pojemników wysłanych chińskim ekspresem. 

Z Chin do Polski wysłano w pierwszym półroczu 60,6 tys. TEU, co oznacza spadek o 27,4 proc., do Niemiec 7,1 tys. TEU (spadek o 82,5 proc.), do Belgii 3,5 tys. TEU (-58,4 proc.), na Węgry 1,5 tys. TEU (-44,8 proc.) i do Holandii 1,1 tys. TEU (-79,7 proc.). 

Czytaj więcej

Przewozy intermodalne dadzą odpocząć kierowcom

Z Polski do Chin wyjechało 2,2 tys. TEU (spadek o 83,6 proc.), z Niemiec 36,8 tys. TEU (-34,8 proc.), z Holandii 1,3 tys. TEU (-73 proc.), wynika z danych ERAI. 

Spadek liczby przesyłek doprowadził do poprawy czasów przejazdu, który trwa 10 dni pomiędzy stacjami krańcowymi. 

Chińscy specjaliści uważają, że dotychczasowe porozumienia dwustronne, porozumienia o unikaniu podwójnego opodatkowania i porozumienia o wolnym handlu są przestarzałe, ponieważ nie biorą pod uwagę nowych technologii. 

Prezydent zapowiedział nakłady 47,8 mld dol. na Nowy Jedwabny szlak, czyli powiększył chińskie wydatki na ten cel o 5 proc. W ostatniej dekadzie chińskie władze wydały 1,1 bln dol. na program pasa i szlaku. Jinping zapowiedział także wspólne z krajami Pasa i drogi, a przede wszystkim z Rosją badania nad sztuczną inteligencją. 

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Szynowy
Chińczycy przygotowują Jedwabny Szlak na wojnę
Szynowy
Wzrośnie przepustowość PKP LHS na Podkarpaciu
Szynowy
Niepewna przyszłość wynajmu lokomotyw
Szynowy
Robi się tłok na rynku wynajmu lokomotyw
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Szynowy
Na Jedwabnym Szlaku Rosja ustępuje pod naciskiem Chin
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego