Wartość umowy w wersji podstawowej na 63 lokomotywy sięga 2,3 mld zł, a z opcją 3,5 mld zł (zakup Pendolino kosztował 2,8 mld zł). Umowa przewiduje usługę utrzymania przez 5 lat, dokonywaną w zakładach taborowych PKP IC. To finał postępowania, które przewoźnik otworzył w 2021 roku.
Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych napięciami trakcyjnymi: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Prędkość maksymalna pojazdów ma wynosić nie mniej niż 200 km/h. Producent musi uzyskać dopuszczenie pojazdów do eksploatacji w sześciu krajach, tj. w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego.
Czytaj więcej
Jeden z głównych graczy na kolejowym rynku w Polsce ma nowe kierownictwo.
Przewoźnik może łącznie zamówić 95 lokomotyw i są to identyczne konstrukcje jak zamówione wcześniej 15 Griffinów. – Po raz pierwszy w historii naszej spółki podpisujemy umowę na zamówienie tak dużej liczby pojazdów trakcyjnych jednej serii. Dzięki temu realizujemy kolejny punkt przyjętej strategii taborowej, która zakłada, że do 2030 roku wszystkie lokomotywy w naszym parku taborowym będą poruszały się z prędkością 160-200 km/h, co pozwoli nam zapewnić szybkie przejazdy po Polsce – wyjaśnia wiceprezes zarządu PKP Intercity Tomasz Gontarz.
Podlicza, że po zakończeniu dostaw przewoźnik będzie miał ponad 200 nowych lokomotyw Griffin. 10 stycznia PKP IC rozstrzygnęła przetarg na 300 wagonów z opcją na 150. – Jeżeli władze statutowe zgodzą się, podpiszemy umowę – obiecuje Gontarz. Zaznacza, że spółka planuje przewieźć w 2024 roku ponad 70 mln pasażerów. Łączna wartość zakupionych lokomotyw (z prawami opcji) wynosi 5,5 mld zł, a wszystkie inwestycje to blisko 11 mld zł.