Singapurski kapitał przejął Loconi Intermodal

Następuje integracja usług portowych i transportu lądowego. Nie wykluczone są kolejne przejęcia.

Publikacja: 13.08.2024 13:17

Singapurski kapitał przejął Loconi Intermodal

Foto: logistyka.rp.pl

Dotychczasowi właściciele Loconi Intermodal zawarli 9 sierpnia z PSA Baltics N.V., spółką zależną PSA International przedwstępną umowę sprzedaży większościowego pakietu akcji spółki. Po uzyskaniu wszystkich zgód regulacyjnych, PSA stanie się 85% właścicielem Loconi, zaś 15% udziałów pozostanie w rękach ATC Cargo, które posiada 39% udziałów. Pozostałymi sprzedającymi byli fundusz inwestycyjny Syntaxis Capital oraz osoby prywatne. – Loconi odegra ważną rolę w naszej strategii Nodeto-Network, wykraczając poza usługi terminalowe i zwiększając naszą rolę jako gracza w ekosystemie portowym, poprzez rozwój usług sąsiadujących z portami, takich jak łączność intermodalna i cyfryzacja – podkreślił prezes regionu Europy i Morza Śródziemnego PSA Vincent Ng. 

Kluczowa neutralność obsługi

Inwestor złożył ofertę zakładającą wycenę całego przedsiębiorstwa (tzw. Enterprise Value) na poziomie 118 mln zł. – Po 14 latach dynamicznego, aczkolwiek organicznego rozwoju Loconi znaleźliśmy partnera, który podziela naszą wizję zrównoważonego transportu i zrównoważonego rozwoju – podkreśla prezes Loconi Intermodal Lidia Dziewierska. 

Czytaj więcej

PKP PLK wycofuje się rakiem z przetargów

Nowy inwestor oraz ATC Cargo udzielą proporcjonalnie do posiadanych udziałów finansowania dłużnego. PSA będzie miał prawo do nabycia pozostałych udziałów Loconi należących do ATC Cargo. 

Spedytorzy przyjęli transakcję spokojnie. – Ostatnia dekada rozwoju intermodalu jest sukcesem statystycznym przekładającym się na wzrost ilości przewożonych kontenerów i udziału w pracy przewozowej kolei.  Niestety, nie idzie za nim adekwatny sukces finansowy. Przejęcie przez PSA oznacza nowe możliwości dynamicznego rozwoju Loconi, podnosząc zdolność kredytową operatora i w efekcie wzmocnienie jego pozycji rynkowej – tłumaczy przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.  

Zaznacza, że Baltic Hub, którego wiodącym właścicielem jest PSA, deklaruje transparentne podejście do wszystkich operatorów intermodalnych, z których na stałe aktywnych jest kilkunastu. – Nie przewiduję restrykcji innych terminali powiązanych kapitałowo z konkurentami PSA. Przez lata Loconi wywodzące się z rynku spedycyjnego budowało konsekwentnie swoją pozycję jako neutralnego partnera otwartego na potrzeby szerokiej rzeszy załadowców. Biorąc pod uwagę słabą kondycję wielu przewoźników i znaczne ostatnio zdolności akwizycyjne operatorów terminali kontenerowych i armatorów, można się spodziewać kolejnych przejęć lub fuzji – dodaje przewodniczący PISiL. 

Nowe inwestycje

Loconi Intermodal zatrudnia ponad 150 osób w pięciu terminalach: Warszawa, Radomsko, Gdynia, Poznań, Gądki. Firma obsługuje 5 relacji z polskich portów i jest jednym z wiodących operatorów intermodalnych w Polsce. Organizuje transport intermodalny ponad 150 firmom spedycyjnym oraz armatorom. Kapitał firmy przekracza 52 mln zł. W 2019 roku firma przewiozła ponad 220 tys. kontenerów. Loconi planuje budowę terminala intermodalnego w Zbąszynku, za kilak lat konieczne będzie także znalezienie nowego miejsca na terminal obsługujący Warszawę. 

Czytaj więcej

Nadzorca źle oceniany przez wierzycieli GetBack

PSA International zamknęła obrachunkowy 2022 rok przychodami blisko 8 mld dol. singapurskich, zaś marża operacyjna 25,7 proc. Aktywa PSA przekroczyły 27 mld dol. singapurskich. 

Przeładunki PSA sięgnęły w 2022 roku 90,9 mln TEU w 160 lokalizacjach i 66 terminalach morskich i kolejowych w 42 krajach. Na Singapur przypadło 37 mln TEU. PSA ma 40 proc. udziałów w Baltic Hub, największym terminalu kontenerowym w Polsce i na Bałtyku. Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w pierwszym kwartale br. liczba przewiezionych kontenerów wzrosła o 4,2 proc. do 651,3 tys. TEU, zaś masa o 16 proc. do 6,7 mln ton. 

Dotychczasowi właściciele Loconi Intermodal zawarli 9 sierpnia z PSA Baltics N.V., spółką zależną PSA International przedwstępną umowę sprzedaży większościowego pakietu akcji spółki. Po uzyskaniu wszystkich zgód regulacyjnych, PSA stanie się 85% właścicielem Loconi, zaś 15% udziałów pozostanie w rękach ATC Cargo, które posiada 39% udziałów. Pozostałymi sprzedającymi byli fundusz inwestycyjny Syntaxis Capital oraz osoby prywatne. – Loconi odegra ważną rolę w naszej strategii Nodeto-Network, wykraczając poza usługi terminalowe i zwiększając naszą rolę jako gracza w ekosystemie portowym, poprzez rozwój usług sąsiadujących z portami, takich jak łączność intermodalna i cyfryzacja – podkreślił prezes regionu Europy i Morza Śródziemnego PSA Vincent Ng. 

Pozostało 80% artykułu
Szynowy
Minister pojechał drugim pociągiem
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity