Singapurski kapitał przejął Loconi Intermodal

Następuje integracja usług portowych i transportu lądowego. Nie wykluczone są kolejne przejęcia.

Publikacja: 13.08.2024 13:17

Singapurski kapitał przejął Loconi Intermodal

Foto: logistyka.rp.pl

Dotychczasowi właściciele Loconi Intermodal zawarli 9 sierpnia z PSA Baltics N.V., spółką zależną PSA International przedwstępną umowę sprzedaży większościowego pakietu akcji spółki. Po uzyskaniu wszystkich zgód regulacyjnych, PSA stanie się 85% właścicielem Loconi, zaś 15% udziałów pozostanie w rękach ATC Cargo, które posiada 39% udziałów. Pozostałymi sprzedającymi byli fundusz inwestycyjny Syntaxis Capital oraz osoby prywatne. – Loconi odegra ważną rolę w naszej strategii Nodeto-Network, wykraczając poza usługi terminalowe i zwiększając naszą rolę jako gracza w ekosystemie portowym, poprzez rozwój usług sąsiadujących z portami, takich jak łączność intermodalna i cyfryzacja – podkreślił prezes regionu Europy i Morza Śródziemnego PSA Vincent Ng. 

Kluczowa neutralność obsługi

Inwestor złożył ofertę zakładającą wycenę całego przedsiębiorstwa (tzw. Enterprise Value) na poziomie 118 mln zł. – Po 14 latach dynamicznego, aczkolwiek organicznego rozwoju Loconi znaleźliśmy partnera, który podziela naszą wizję zrównoważonego transportu i zrównoważonego rozwoju – podkreśla prezes Loconi Intermodal Lidia Dziewierska. 

Czytaj więcej

PKP PLK wycofuje się rakiem z przetargów

Nowy inwestor oraz ATC Cargo udzielą proporcjonalnie do posiadanych udziałów finansowania dłużnego. PSA będzie miał prawo do nabycia pozostałych udziałów Loconi należących do ATC Cargo. 

Spedytorzy przyjęli transakcję spokojnie. – Ostatnia dekada rozwoju intermodalu jest sukcesem statystycznym przekładającym się na wzrost ilości przewożonych kontenerów i udziału w pracy przewozowej kolei.  Niestety, nie idzie za nim adekwatny sukces finansowy. Przejęcie przez PSA oznacza nowe możliwości dynamicznego rozwoju Loconi, podnosząc zdolność kredytową operatora i w efekcie wzmocnienie jego pozycji rynkowej – tłumaczy przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.  

Zaznacza, że Baltic Hub, którego wiodącym właścicielem jest PSA, deklaruje transparentne podejście do wszystkich operatorów intermodalnych, z których na stałe aktywnych jest kilkunastu. – Nie przewiduję restrykcji innych terminali powiązanych kapitałowo z konkurentami PSA. Przez lata Loconi wywodzące się z rynku spedycyjnego budowało konsekwentnie swoją pozycję jako neutralnego partnera otwartego na potrzeby szerokiej rzeszy załadowców. Biorąc pod uwagę słabą kondycję wielu przewoźników i znaczne ostatnio zdolności akwizycyjne operatorów terminali kontenerowych i armatorów, można się spodziewać kolejnych przejęć lub fuzji – dodaje przewodniczący PISiL. 

Nowe inwestycje

Loconi Intermodal zatrudnia ponad 150 osób w pięciu terminalach: Warszawa, Radomsko, Gdynia, Poznań, Gądki. Firma obsługuje 5 relacji z polskich portów i jest jednym z wiodących operatorów intermodalnych w Polsce. Organizuje transport intermodalny ponad 150 firmom spedycyjnym oraz armatorom. Kapitał firmy przekracza 52 mln zł. W 2019 roku firma przewiozła ponad 220 tys. kontenerów. Loconi planuje budowę terminala intermodalnego w Zbąszynku, za kilak lat konieczne będzie także znalezienie nowego miejsca na terminal obsługujący Warszawę. 

Czytaj więcej

Nadzorca źle oceniany przez wierzycieli GetBack

PSA International zamknęła obrachunkowy 2022 rok przychodami blisko 8 mld dol. singapurskich, zaś marża operacyjna 25,7 proc. Aktywa PSA przekroczyły 27 mld dol. singapurskich. 

Przeładunki PSA sięgnęły w 2022 roku 90,9 mln TEU w 160 lokalizacjach i 66 terminalach morskich i kolejowych w 42 krajach. Na Singapur przypadło 37 mln TEU. PSA ma 40 proc. udziałów w Baltic Hub, największym terminalu kontenerowym w Polsce i na Bałtyku. Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w pierwszym kwartale br. liczba przewiezionych kontenerów wzrosła o 4,2 proc. do 651,3 tys. TEU, zaś masa o 16 proc. do 6,7 mln ton. 

Dotychczasowi właściciele Loconi Intermodal zawarli 9 sierpnia z PSA Baltics N.V., spółką zależną PSA International przedwstępną umowę sprzedaży większościowego pakietu akcji spółki. Po uzyskaniu wszystkich zgód regulacyjnych, PSA stanie się 85% właścicielem Loconi, zaś 15% udziałów pozostanie w rękach ATC Cargo, które posiada 39% udziałów. Pozostałymi sprzedającymi byli fundusz inwestycyjny Syntaxis Capital oraz osoby prywatne. – Loconi odegra ważną rolę w naszej strategii Nodeto-Network, wykraczając poza usługi terminalowe i zwiększając naszą rolę jako gracza w ekosystemie portowym, poprzez rozwój usług sąsiadujących z portami, takich jak łączność intermodalna i cyfryzacja – podkreślił prezes regionu Europy i Morza Śródziemnego PSA Vincent Ng. 

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Szynowy
Chińczycy przygotowują Jedwabny Szlak na wojnę
Szynowy
Wzrośnie przepustowość PKP LHS na Podkarpaciu
Szynowy
Niepewna przyszłość wynajmu lokomotyw
Szynowy
Robi się tłok na rynku wynajmu lokomotyw
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Szynowy
Na Jedwabnym Szlaku Rosja ustępuje pod naciskiem Chin
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego