PKP PLK wycofuje się rakiem z przetargów

Resort chce inwestować w opłacalne projekty infrastruktury kolejowej, zaś firmy budowlane szukają pilnych zleceń, bo na rynku utrzymuje się posucha.

Publikacja: 12.08.2024 21:54

PKP PLK wycofuje się rakiem z przetargów

Foto: PKP PLK

Na dodatek PKP PLK odstąpiły od zawarcia jedenastu umów z wykonawcami na przetargi warte łącznie 500 mln zł. Ministerstwo Infrastruktury uznało przygotowane przez PKP PLK remonty za mało przydatne i nie dało na te prace funduszy. 

W tej sytuacji 5 firm: Colas Rail Polska, Olikol, Swietelsky, Torkol i Wadoma w liście do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka zaprotestowały przeciwko takim praktykom. Wskazały, że „przetargi w przeważającej części zakończone zostały wyborem najkorzystniejszej oferty, a ich unieważnienie nastąpiło pomimo wcześniejszych formalnych potwierdzeń o zapewnieniu finansowania i zawarciu umowy o finansowanie.

Czytaj więcej

Eksplozja nie przysłoni faktu, że bieżący rok będzie dobry dla armatorów

Forma nie przewidziana ustawą

Przedsiębiorcy dodają, że „działania PKP PLK S.A. polegające na unieważnieniu części ww. postępowań następują w zupełnym oderwaniu od treści dokumentacji przetargowej (ogłoszenie o zamówieniu publicznym) i przepisów Prawa zamówień publicznych, które nie dopuszczały możliwości unieważnienia postępowań przetargowych z uwagi na brak finansowania, co skutkuje bezprawnością czynności podejmowanych przez PKP PLK S.A.”

Ostrzegają, że „Takie postępowanie jest bezprecedensowe w kontekście ostatnich lat funkcjonowania zamówień publicznych w naszym kraju i stanowi wyjątkowo niebezpieczny kierunek jego dalszego funkcjonowania.”

Chodzi o następujące przetargi:

- „Zabudowa urządzeń SDIP granica IZ Olsztyn – Jamielnik na LK 353 wraz z zabudową terminala operatora na st. Iława”,

- „Zaprojektowanie, dostawa i zabudowa urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Cieszyn” oraz - - „Zaprojektowanie, dostawa i zabudowa urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 191 na odcinku Goleszów – Wisła Głębce”,

- „Zabudowa CSDIP i SMW na liniach: nr 219 (odcinek Szczytno – Ełk Towarowy), nr 220 (odcinek Olsztyn Śródmieście – Olsztyn Gutkowo)”,

- „Przebudowa urządzeń srk w stacji Powroźnik. Zabudowa systemu nadrzędnego z włączeniem do zdalnego sterowania stacji Krynica Zdrój „Kr””,

- „Włączenie sterowania stacjami Brzeźnica i Przeciszów do st. Spytkowice”,

- „Modernizacja urządzeń SRK w stacji Kraków Nowa Huta NHA i budowa urządzeń sterowania zdalnego podg Kościelnik”,

- „Przeniesienie sterowania st. Papowo Toruńskie, Turzno, Wąbrzeźno do st. Kowalewo Pomorskie”,

- „Zabudowa zdalnego sterowania na nastawni w Siedlcach (sterowanie stacjami Platerów, Niemojki oraz Sokołów Podlaski)”,

- „Zabudowa urządzeń sterowania zdalnego podg Książki ze st. Jabłonowo Pomorskie”,

- „Zabudowa urządzeń sterowania zdalnego na st. Kołodziejowo, Janikowo ze sterowaniem ze st. Mogilno”,

- „Budowa stacji Surochów na linii kolejowej nr 101 Munia – Hrebenne”.

Czytaj więcej

Logistycy pierwsi do inwestycji

Pieniądze trafią do firm, ale później

Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy, że „Zmiana alokacji finansowania części inwestycji kolejowych dotyczy wyłącznie nieefektywnych zadań, których realizacja mogłaby wpłynąć na poniesienie niezasadnych kosztów przy braku spodziewanych efektów. Chodzi o takie zadania, których realizacja mogłaby prowadzić np. do utrwalenia dotychczasowego, niekorzystnego układu torowego, konieczności wprowadzania dalszych zmian w ramach obszaru prowadzenia inwestycji, kolizje z innymi planowanymi działaniami lub powstania po realizacji zadania wąskiego gardła, którego usunięcie spowodowałoby znaczny wzrost kosztów inwestycji.”

Głos zabrał wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. – Ministerstwo Infrastruktury stawia i będzie stawiać bardzo duży nacisk na efektywne inwestowanie środków publicznych, generujących jak największy efekt dla pasażerów, przewoźników i konkurencyjności całego sektora transportu kolejowego — podkreślił wiceminister infrastruktury 

Resort zapewnia, że „PKP PLK zostały zobowiązane do zagospodarowania około 500 mln zł, które zostaną przeznaczone na poszerzenie zakresów innych zadań lub realizację kolejnych projektów, które przyniosą większe korzyści i lepsze efekty dla podniesienia komfortu podróżowania i rozwoju transportu kolejowego.”

Ministerstwo pociesza, że „PKP PLK wraz z Centrum Unijnych Projektów Transportowych wszczęły już procedurę aneksowania umów o dofinansowanie z KPO. Wybrane postępowania, mające na celu zagospodarowanie środków z KPO, PKP PLK planują ogłosić w IV kwartale 2024 roku. Łączna wartość unijnego wsparcia z KPO na kolej to przeszło 18 mld zł.”

Czytaj więcej

Słabe pierwsze półrocze w finansowaniu transportu ciężkiego

KPMG przypomina, że wartość rynku budowalnego w Polsce szacowana jest na 5-7% PKB. Branża zatrudnia ok. 6-8% wszystkich pracujących w gospodarce, czyli ok. 1,2 mln osób. Inwestycje publiczne to połowa produkcji budowlano-montażowej. – Łączna wartość planowanych inwestycji do roku 2030 przekracza 700 mld złotych, w tym większość przypadać będzie na budownictwo infrastrukturalne i przemysłowe – podkreśla ekspertka KPMG w Polsce, Karolina Skalska-Józefowicz. 

Zaznacza, że w pierwszym kwartale 2024 wskaźnik koniunktury gospodarczej w branży budownictwa wynosił minus 10,5 pkt i był niższy o 0,6 pkt niż w poprzednim kwartale, lecz wyższy o 3,8 pkt niż w pierwszym kwartale 2023.

Na dodatek PKP PLK odstąpiły od zawarcia jedenastu umów z wykonawcami na przetargi warte łącznie 500 mln zł. Ministerstwo Infrastruktury uznało przygotowane przez PKP PLK remonty za mało przydatne i nie dało na te prace funduszy. 

W tej sytuacji 5 firm: Colas Rail Polska, Olikol, Swietelsky, Torkol i Wadoma w liście do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka zaprotestowały przeciwko takim praktykom. Wskazały, że „przetargi w przeważającej części zakończone zostały wyborem najkorzystniejszej oferty, a ich unieważnienie nastąpiło pomimo wcześniejszych formalnych potwierdzeń o zapewnieniu finansowania i zawarciu umowy o finansowanie.

Pozostało 89% artykułu
Szynowy
Czy zawalenie kamienicy w Łodzi nie opóźni projektu CPK?
Szynowy
Nie boję się kooperacji
Szynowy
Lokomotywy na wagę złota
Szynowy
Związkowcy w PKP Cargo zaczynają pękać
Szynowy
Polska w grze o Talgo
Szynowy
Koparki już na pierwszej linii kolejowej CPK