Eksplozja nie przysłoni faktu, że bieżący rok będzie dobry dla armatorów

Eksplozja ładunku na kontenerowcu w Ningbo nie musi oznaczać opóźnień dla polskich klientów, ale pokazuje jak duże są wyzwania w transporcie ładunków niebezpiecznych. Armatorzy spodziewają się dobrego roku.

Publikacja: 12.08.2024 15:55

Jeden z kontenerowców Yang Ming w Keelung

pete/Wikipedia, Jeden z kontenerowców Yang Ming w Keelung

Jeden z kontenerowców Yang Ming w Keelung

Foto: pete/Wikipedia

W piątek 9 sierpnia doszło do poważnej eksplozji na kontenerowcu „YM Mobility” w terminalu kontenerowym Beilun porcie Ningbo, gdzie miał przystanek po wyruszeniu z Szanghaju. Wybuchła zawartość kontenera chłodniczego, który wykorzystywany był jak zwykły kontener. Statek „YM Mobility” kursuje na trasie między Dalekim Wschodem a regionem Zatoki Perskiej. 

Ningbo to jeden z najbardziej ruchliwych portów na świecie. Przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński przyznaje, że trudno oszacować, ile czasu zajmie usunięcie skutków wybuchu i na ile poważne będą opóźnienia. – W przypadku tak dużych portów radzono sobie z tym stosunkowo szybko – zauważa Tarczyński. 

Czytaj więcej

Logistycy pierwsi do inwestycji

Natomias Sea Freight Country Manager Raben Sea & Air SE Dawid Graczyk nie przewiduje dodatkowych przesunięć w terminach dostaw ładunków.

W przypadku klientów w innych częściach globu sprawa jest otwarta. – Wszelkie zakłócenia mogą mieć wpływ na międzynarodowe łańcuchy dostaw, potencjalnie powodując znaczne opóźnienia. Znaczenie portu wynika z dużej przeładunkowości, w której przeładowuje się ponad miliard ton ładunków rocznie, co stanowi znaczny procent światowego ruchu kontenerowego. Incydent uwydatnia pilną potrzebę ulepszonych protokołów bezpieczeństwa i regularnych ocen ryzyka w operacjach portowych – uważa Viviane Silvera z Trust Group. 

Spektakularny zapis eksplozji, unaocznia problem przewozu ładunków niebezpiecznych. – Procedury IMO są wyśrubowane i rzecz nie w ich zaostrzeniu, a przestrzeganiu.  Szczególnie w żegludze kontenerowej, gdzie armator musi polegać na uczciwości i skrupulatności załadowcy i spedytora, na których spoczywa obowiązek właściwego przygotowania przesyłki do przewozu i złożenia zgodnej ze stanem rzeczywistym deklaracji opisującej ładunek. Ograniczenia ilościowe oraz wysokie frachty za przewóz ładunków niebezpiecznych są niestety źródłem nadużyć – zauważa przewodniczący PISiL.

Dobre wyniki armatorów

Skonsolidowane przychody w drugim kwartale Yang Ming wyniosły 1,65 miliarda dol. amerykańskich, co oznacza wzrost o 50% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Zysk netto spółki po opodatkowaniu wyniósł 435,6 miliona dol. Skonsolidowane przychody za pierwsze półrocze 2024 r. osiągnęły kwotę 3,02 mld dol., co oznacza wzrost o 34% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Zysk netto spółki po opodatkowaniu za ten okres wyniósł 729,82 mln dol. amerykańskich). Ze względu na duży popyt i zwiększone stawki frachtowe w pierwszej połowie roku, Yang Ming odnotowała imponującą rentowność w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.

Nie gorzej wyglądają wyniki europejskich spółek żeglugowych. Cała grupa Maersk miała w II kwartale 2024 roku EBITDA na poziomie 2,1 mld dol. i EBIT na poziomie 963 mln dol. Dział kontenerowy zanotował EBITDA na poziomie 1,4 mld dol. i EBIT na poziomie 470 mln dol. Daje to marżę EBITDA na poziomie 16,8% i marżę EBIT na poziomie 5,6%. 

Czytaj więcej

Porty nie spodziewają się wzrostu przeładunków

CMA CGM uzyskało marżę EBITDA na poziomie 23,9% w swoim dziale żeglugi, a ONE miało marżę EBITDA na poziomie 28,9% i marżę EBIT na poziomie 15,8%, porównuje Ekspert w branży transportu kontenerowego Lars Jensen. 

Liczba transportowanych przez Maersk kontenerów wzrosła rok do roku o 6,7%. Dla porównania dane CTS dla rynku światowego pokazują, że drugi kwartał przyniósł wzrost o 6,1% w drugim kwartale, co wskazuje na niewielki wzrost udziału w rynku. Obejmuje to różnicę w ilościach obsługiwanych przez Maersk, gdzie handel wschód-zachód oraz handel wewnątrzregionalny wzrósł o około 9%, podczas gdy handel północ-południe wzrósł jedynie o 2%. Liczba kontenerów obsłużonych przez CMA CGM wzrosła o 6,8%, OOCL o 0,9%, a ONE o 11,2%.

Stawka za fracht ładunku w Maersk wzrosła rok do roku o 2,3%. Światowy indeks stóp procentowych CTS wzrósł w II kwartale o 9,2% rok do roku. przychody CMA CGM na TEU spadły o -7,1%, a OOCL wzrosły o +13,4%.

Ciąg dalszy udanego pierwszego kwartału

W pierwszym kwartale br. linie żeglugi kontenerowej odnotowały odbicie, czemu sprzyjały zawirowania geopolityczne. – Był to pierwszy kwartał po sześciu kolejnych kwartałach spadku zysków – podkreśla Jensen. 

Według McCown Container Results Observer łączne zyski linii transportu kontenerowego wzrosły w pierwszym kwartale 2024 r., ze straty w wysokości 700 mln dolarów w czwartym kwartale 2023 r. do zysku w wysokości 5,4 mld dolarów w pierwszym kwartale.

McCown stwierdził, że zyski za cały rok za okres 12 miesięcy do marca 2024 r. wyniosły 16,4 miliarda dolarów, w porównaniu z 171,1 miliarda dolarów w pierwszym kwartale 2023 roku.

Czytaj więcej

Słabe pierwsze półrocze w finansowaniu transportu ciężkiego

Zarazem transport morski zamknął bardzo dobry rok, jeśli chodzi o wyniki bezpieczeństwa. Światowa Rada Żeglugi (WSC) opublikowała roczny raport na temat kontenerów utraconych na morzu, wykazujący znaczny spadek do 221 kontenerów utraconych w 2023 r. Chociaż jest to najniższa liczba odnotowana od rozpoczęcia badania w 2008 roku. 

W piątek 9 sierpnia doszło do poważnej eksplozji na kontenerowcu „YM Mobility” w terminalu kontenerowym Beilun porcie Ningbo, gdzie miał przystanek po wyruszeniu z Szanghaju. Wybuchła zawartość kontenera chłodniczego, który wykorzystywany był jak zwykły kontener. Statek „YM Mobility” kursuje na trasie między Dalekim Wschodem a regionem Zatoki Perskiej. 

Ningbo to jeden z najbardziej ruchliwych portów na świecie. Przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński przyznaje, że trudno oszacować, ile czasu zajmie usunięcie skutków wybuchu i na ile poważne będą opóźnienia. – W przypadku tak dużych portów radzono sobie z tym stosunkowo szybko – zauważa Tarczyński. 

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Morski
Brakuje ponad pół mld zł na nowe promy
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Morski
To był dobry rok dla portów morskich
Morski
Tankowce szarej floty bez ubezpieczenia
Morski
W przygotowaniu nowy tor podejściowy dla Świnoujścia
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Morski
Sukces portów i terminali zależy od bliskich relacji z armatorami
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej