Wartość nowych umów na leasing i pożyczkę na zakup pojazdów ciężkich (samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 tony, naczepy, przyczepy i autobusy) zawartych w pierwszej połowie roku zmalała o 14 proc. do 9,6 mld zł, wynika z raportu Związku Polskiego Leasingu.
Dynamika spadku pogłębia się od trzech kwartałów, w ostatnim kwartale 2023 roku wartość nowych umów zmalała o 13,1 proc. w pierwszym tego roku o 12,6 proc. a w drugim kwartale o 14,5 proc.
Czytaj więcej
Najnowsze analizy światowej gospodarki i e-commerce przynoszą optymistyczne prognozy. Globalny rynek kontraktowy przyspieszy w tym roku do 4,2%, ale świat, a zwłaszcza Azja odjeżdża Europie.
Aktywne mikro firmy
Wartość nowych umów na finansowanie wyniosła w pierwszym półroczu 2,1 mld zł na samochody ciężarowe (wzrost o 4,1 proc.), 4,9 mld zł na ciągniki siodłowe (spadek o 16,1 proc.) i 1,9 mld zł na naczepy (27 proc. spadku). – Nie pomaga tu stagnacja gospodarcza w strefie euro i hamujący eksport. Do tego branża transportowa zmaga się z wieloma wyzwaniami, co ma wpływ na inwestycje firm transportowych w nowe pojazdy. Liczymy jednak, że wraz z odbiciem eksportu nastroje w branży transportowej poprawią się i wzrośnie zapotrzebowanie na ciężkie środki transportu drogowego – przewiduje prezeska Związku Polskiego Leasingu Monika Constant.
Zmiana obrotów nie wynika z inflacji. Średnia wartość transakcji zmalała o 2,1 proc. do 277 tys. zł, a liczba transakcji zmniejszyła się o 10,3 proc. Wartość nowych umów leasingowych zmalała o 13,8 proc. do 8,9 mld zł, a pożyczek o 10,2 proc. do 0,7 mld zł. Wartość finansowanych pojazdów z drugiej ręki wzrosła o 5,9 pp., a ich udział w wartości nowych umów wzrósł do 32,2 proc.