Słabe pierwsze półrocze w finansowaniu transportu ciężkiego

Drugie ma być lepsze, nadchodzi ożywienie gospodarcze, choć będzie one anemiczne, wzrost unijnego PKB zbliży się w tym roku do 1 proc.

Publikacja: 08.08.2024 14:43

Słabe pierwsze półrocze w finansowaniu transportu ciężkiego

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Wartość nowych umów na leasing i pożyczkę na zakup pojazdów ciężkich (samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 tony, naczepy, przyczepy i autobusy) zawartych w pierwszej połowie roku zmalała o 14 proc. do 9,6 mld zł, wynika z raportu Związku Polskiego Leasingu. 

Dynamika spadku pogłębia się od trzech kwartałów, w ostatnim kwartale 2023 roku wartość nowych umów zmalała o 13,1 proc. w pierwszym tego roku o 12,6 proc. a w drugim kwartale o 14,5 proc. 

Czytaj więcej

Dobre perspektywy dla logistyki kontraktowej

Aktywne mikro firmy

Wartość nowych umów na finansowanie wyniosła w pierwszym półroczu 2,1 mld zł na samochody ciężarowe (wzrost o 4,1 proc.), 4,9 mld zł na ciągniki siodłowe (spadek o 16,1 proc.) i 1,9 mld zł na naczepy (27 proc. spadku). – Nie pomaga tu stagnacja gospodarcza w strefie euro i hamujący eksport. Do tego branża transportowa zmaga się z wieloma wyzwaniami, co ma wpływ na inwestycje firm transportowych w nowe pojazdy. Liczymy jednak, że wraz z odbiciem eksportu nastroje w branży transportowej poprawią się i wzrośnie zapotrzebowanie na ciężkie środki transportu drogowego – przewiduje prezeska Związku Polskiego Leasingu Monika Constant.

Zmiana obrotów nie wynika z inflacji. Średnia wartość transakcji zmalała o 2,1 proc. do 277 tys. zł, a liczba transakcji zmniejszyła się o 10,3 proc. Wartość nowych umów leasingowych zmalała o 13,8 proc. do 8,9 mld zł, a pożyczek o 10,2 proc. do 0,7 mld zł. Wartość finansowanych pojazdów z drugiej ręki wzrosła o 5,9 pp., a ich udział w wartości nowych umów wzrósł do 32,2 proc. 

Dane ZPL wskazują, że wśród klientów firm finansowych uaktywniły się mikro podmioty, po przychodach do 5 mln zł. Ich udział w nowo zawieranych umowach wzrósł o 2,7 pp. do 35,4 proc. O 2,2 pp. zmalał udział firm z przychodami od 5 do 20 mln zł (do 28 proc.), zaś firm największych zmalał o 0,6 pp. do 36,1 proc. 

Najgorsze za nami

ZPL prognozuje 12,4-procentowy wzrost wartości finansowania, jednak wartość nowych umów zawartych w całym 2024 roku na pojazdy ciężkie zmaleje w stosunku do 2023 roku o 3,1 proc. do 20,8 mld zł. – Marna sytuacja finansowa przewoźników jest wynikiem niskiej lub nawet ujemnej rentowności – wskazuje główny analityk ZPL Marcin Nieplowicz. 

Czytaj więcej

Porty nie spodziewają się wzrostu przeładunków

Spodziewa się utrzymania w Polsce wysokiej konsumpcji do końca roku, co wynika m.in. z podwyżek wynagrodzeń, jednak sytuacja w przemyśle poprawia się bardzo powoli, na co wpływa sytuacja w Europie, w tym w Niemczech. – Europejscy producenci aut prognozują tegoroczną produkcję o milion mniejszą niż wiosną (zmaleje wg przewidywań do 8 mln szt.), Chiny stały się konkurentem co jest problemem dla niemieckich eksporterów. Trzecim strukturalnym czynnikiem jest droga energia – wskazuje Nieplowicz. 

Dodaje, że na szczęście polska gospodarka nie podąża za Niemiecką koniunkturą tak jak Czeska. – W Niemczech widoczna jest w drugim kwartale stabilizacja sytuacji gospodarczej, a strefa euro odbije w drugim półroczu. GUS pokazuje wzrost liczby przewoźnych ładunków – zaznacza główny analityk ZPL. Spodziewa się, że widoczny wzrost nowych zamówień zachęci do inwestycji, których wartość będzie o 3 proc. większa od ubiegłorocznych. 

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA podlicza, że w ogólnym rankingu rejestracje w pierwszym półroczu poprawiły się w Niemczech (o 8,1 proc. do 52,4 tys.), we Francji (o 5,5 proc. do 28,1 tys.) i we Włoszech (o 10,5 proc. do 16,8 tys.). Zmalały w Wielkiej Brytanii (o 1,0 proc. do 26,5 tys.) i Polsce (o 10,3 proc. do 15,5 tys.).

Czytaj więcej

Niejasna przyszłość wodorowej strategii UE

W pierwszej połowie roku rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE, krajach strefy Wolnego Handlu i Wielkiej Brytanii wzrosły w stosunku do pierwszej połowy ub.r. o 2,4 proc. do 215,7 tys. sztuk. 

Wartość nowych umów na leasing i pożyczkę na zakup pojazdów ciężkich (samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 tony, naczepy, przyczepy i autobusy) zawartych w pierwszej połowie roku zmalała o 14 proc. do 9,6 mld zł, wynika z raportu Związku Polskiego Leasingu. 

Dynamika spadku pogłębia się od trzech kwartałów, w ostatnim kwartale 2023 roku wartość nowych umów zmalała o 13,1 proc. w pierwszym tego roku o 12,6 proc. a w drugim kwartale o 14,5 proc. 

Pozostało 89% artykułu
Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów