Słabe pierwsze półrocze w finansowaniu transportu ciężkiego

Drugie ma być lepsze, nadchodzi ożywienie gospodarcze, choć będzie one anemiczne, wzrost unijnego PKB zbliży się w tym roku do 1 proc.

Publikacja: 08.08.2024 14:43

Słabe pierwsze półrocze w finansowaniu transportu ciężkiego

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Wartość nowych umów na leasing i pożyczkę na zakup pojazdów ciężkich (samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 tony, naczepy, przyczepy i autobusy) zawartych w pierwszej połowie roku zmalała o 14 proc. do 9,6 mld zł, wynika z raportu Związku Polskiego Leasingu. 

Dynamika spadku pogłębia się od trzech kwartałów, w ostatnim kwartale 2023 roku wartość nowych umów zmalała o 13,1 proc. w pierwszym tego roku o 12,6 proc. a w drugim kwartale o 14,5 proc. 

Czytaj więcej

Dobre perspektywy dla logistyki kontraktowej

Aktywne mikro firmy

Wartość nowych umów na finansowanie wyniosła w pierwszym półroczu 2,1 mld zł na samochody ciężarowe (wzrost o 4,1 proc.), 4,9 mld zł na ciągniki siodłowe (spadek o 16,1 proc.) i 1,9 mld zł na naczepy (27 proc. spadku). – Nie pomaga tu stagnacja gospodarcza w strefie euro i hamujący eksport. Do tego branża transportowa zmaga się z wieloma wyzwaniami, co ma wpływ na inwestycje firm transportowych w nowe pojazdy. Liczymy jednak, że wraz z odbiciem eksportu nastroje w branży transportowej poprawią się i wzrośnie zapotrzebowanie na ciężkie środki transportu drogowego – przewiduje prezeska Związku Polskiego Leasingu Monika Constant.

Zmiana obrotów nie wynika z inflacji. Średnia wartość transakcji zmalała o 2,1 proc. do 277 tys. zł, a liczba transakcji zmniejszyła się o 10,3 proc. Wartość nowych umów leasingowych zmalała o 13,8 proc. do 8,9 mld zł, a pożyczek o 10,2 proc. do 0,7 mld zł. Wartość finansowanych pojazdów z drugiej ręki wzrosła o 5,9 pp., a ich udział w wartości nowych umów wzrósł do 32,2 proc. 

Dane ZPL wskazują, że wśród klientów firm finansowych uaktywniły się mikro podmioty, po przychodach do 5 mln zł. Ich udział w nowo zawieranych umowach wzrósł o 2,7 pp. do 35,4 proc. O 2,2 pp. zmalał udział firm z przychodami od 5 do 20 mln zł (do 28 proc.), zaś firm największych zmalał o 0,6 pp. do 36,1 proc. 

Najgorsze za nami

ZPL prognozuje 12,4-procentowy wzrost wartości finansowania, jednak wartość nowych umów zawartych w całym 2024 roku na pojazdy ciężkie zmaleje w stosunku do 2023 roku o 3,1 proc. do 20,8 mld zł. – Marna sytuacja finansowa przewoźników jest wynikiem niskiej lub nawet ujemnej rentowności – wskazuje główny analityk ZPL Marcin Nieplowicz. 

Czytaj więcej

Porty nie spodziewają się wzrostu przeładunków

Spodziewa się utrzymania w Polsce wysokiej konsumpcji do końca roku, co wynika m.in. z podwyżek wynagrodzeń, jednak sytuacja w przemyśle poprawia się bardzo powoli, na co wpływa sytuacja w Europie, w tym w Niemczech. – Europejscy producenci aut prognozują tegoroczną produkcję o milion mniejszą niż wiosną (zmaleje wg przewidywań do 8 mln szt.), Chiny stały się konkurentem co jest problemem dla niemieckich eksporterów. Trzecim strukturalnym czynnikiem jest droga energia – wskazuje Nieplowicz. 

Dodaje, że na szczęście polska gospodarka nie podąża za Niemiecką koniunkturą tak jak Czeska. – W Niemczech widoczna jest w drugim kwartale stabilizacja sytuacji gospodarczej, a strefa euro odbije w drugim półroczu. GUS pokazuje wzrost liczby przewoźnych ładunków – zaznacza główny analityk ZPL. Spodziewa się, że widoczny wzrost nowych zamówień zachęci do inwestycji, których wartość będzie o 3 proc. większa od ubiegłorocznych. 

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA podlicza, że w ogólnym rankingu rejestracje w pierwszym półroczu poprawiły się w Niemczech (o 8,1 proc. do 52,4 tys.), we Francji (o 5,5 proc. do 28,1 tys.) i we Włoszech (o 10,5 proc. do 16,8 tys.). Zmalały w Wielkiej Brytanii (o 1,0 proc. do 26,5 tys.) i Polsce (o 10,3 proc. do 15,5 tys.).

Czytaj więcej

Niejasna przyszłość wodorowej strategii UE

W pierwszej połowie roku rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE, krajach strefy Wolnego Handlu i Wielkiej Brytanii wzrosły w stosunku do pierwszej połowy ub.r. o 2,4 proc. do 215,7 tys. sztuk. 

Wartość nowych umów na leasing i pożyczkę na zakup pojazdów ciężkich (samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 tony, naczepy, przyczepy i autobusy) zawartych w pierwszej połowie roku zmalała o 14 proc. do 9,6 mld zł, wynika z raportu Związku Polskiego Leasingu. 

Dynamika spadku pogłębia się od trzech kwartałów, w ostatnim kwartale 2023 roku wartość nowych umów zmalała o 13,1 proc. w pierwszym tego roku o 12,6 proc. a w drugim kwartale o 14,5 proc. 

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Drogowy
Uwaga! Protest w Gorzycach przy A4
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście