Pociągi towarowe do Szwecji

PKP planuje uruchomić kolejowe połączenia z Polski do Szwecji. To nie pierwsza inicjatywa, przewozy są atrakcyjne, ale trudne do zorganizowania.

Publikacja: 14.09.2024 21:13

Terminal promowy Gdyni, zdjęcie ilustracyjne

Port Gdynia, terminal promowy Gdyni, zdjęcie ilustracyjne

Terminal promowy Gdyni, zdjęcie ilustracyjne

Foto: Port Gdynia

Grupa PKP oraz szwedzki przewoźnik towarowy Green Cargo AB prowadzą rozmowy na temat uruchomienia połączeń kolejowo-promowych między Polską a Szwecją. W pierwszej kolejności, w kilku najbliższych miesiącach, przeanalizowany zostanie model transportu towarów kontenerowych drogą morską przez porty Trójmiasta. 

Po uruchomieniu połączenia, co może nastąpić w kilku najbliższych miesiącach, kolejnym etapem będzie obsługa przewozów całopociągowych. W dalszej perspektywie planowane jest uruchomienie połączeń promowych z wykorzystaniem statków przystosowanych do przewozu całych wagonów kolejowych bez potrzeby ich przeładunku. 

Czytaj więcej

Intermodal przyspiesza z inwestycjami

W rozmowach uczestniczyli prezes zarządu PKP S.A. Alan Beroud, pełniąca obowiązki członka zarządu ds. finansowych PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji Monika Starecka oraz prezes PKP Cargo International a.s. Łukasz Grzesło. Z ramienia Green Cargo AB obecni byli Henrik Dahlin, CEO oraz Shad Hallam, COO. 

Dzięki połączeniom promowym firmy z Polski, Czech oraz innych krajów Europy Środkowej i Południowej zyskają nowe możliwości logistyczne. – Transport kolejowo-promowy to bardzo obiecujący segment rynku, umożliwiający znaczną oszczędność czasu w międzynarodowym przewozie towarów. Grupa PKP będzie aktywnie wspierać PKP Cargo w ponownym uruchomieniu regularnych połączeń między Polską a Szwecją, co przyczyni się do rozwoju obu stron. Nowa trasa otworzy perspektywiczny korytarz łączący Skandynawię z Polską i basenem Morza Śródziemnego – podkreśla Beroud. 

Starecka uważa, że połączenia między Polską a Szwecją mogą być realizowane przez terminale kontenerowe w Świnoujściu i Gdyni. Kierunek jest atrakcyjny dla PKP Cargo International, które jest w stanie realizować przewozy do kilkunastu krajów europejskich, w tym bez zmiany lokomotywy aż do Adriatyku. – PKP Cargo International dysponuje zasobami oraz kompetencjami do realizacji nawet najbardziej wymagających zleceń – zaznacza Grzesło.

Czytaj więcej

InPost płaci większe podatki niż konkurencja razem wzięta

Kluczowe będzie zdobycie dużych potoków ładunków wysyłanych w obie strony. Projekt przywrócenia połączeń kolejowo-promowych między Polską a Szwecją nie jest nowy. Pięć lat temu przymiarki robiło PCC Intermodal. – Realizowaliśmy go także z Green Cargo. Woziliśmy kontenery przeładowywane w naszym porcie na naczepy. Na nich wjeżdżały do Szwecji i tam w terminalu intermodalnym znów trafiały na pociąg do terminala w najbliższym miejscu przeznaczenia. Największym problemem był niezbilansowany ruch towarów. Są ładunki do Skandynawii, ale nie ma powrotnych, co obniżało rentowność połączenia. Tamten projekt po kilku miesiąc testów zarzuciliśmy – przyznaje przedstawicielek PCC Intermodal Monika Konsor Fąferek. 

Podobny problem miał turecki Ekol, który woził ładunki z portu w Turcji do portu w Trieście, a stąd koleją do Kilonii i promem do Szwecji. 

Grupa PKP oraz szwedzki przewoźnik towarowy Green Cargo AB prowadzą rozmowy na temat uruchomienia połączeń kolejowo-promowych między Polską a Szwecją. W pierwszej kolejności, w kilku najbliższych miesiącach, przeanalizowany zostanie model transportu towarów kontenerowych drogą morską przez porty Trójmiasta. 

Po uruchomieniu połączenia, co może nastąpić w kilku najbliższych miesiącach, kolejnym etapem będzie obsługa przewozów całopociągowych. W dalszej perspektywie planowane jest uruchomienie połączeń promowych z wykorzystaniem statków przystosowanych do przewozu całych wagonów kolejowych bez potrzeby ich przeładunku. 

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Szynowy
Czy pool taborowy CPK to dobry pomysł?
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Szynowy
Skarb państwa przejmie Polregio?
Szynowy
Chińczycy przygotowują Jedwabny Szlak na wojnę
Szynowy
Wzrośnie przepustowość PKP LHS na Podkarpaciu
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Szynowy
Niepewna przyszłość wynajmu lokomotyw
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej