Pociągi towarowe do Szwecji

PKP planuje uruchomić kolejowe połączenia z Polski do Szwecji. To nie pierwsza inicjatywa, przewozy są atrakcyjne, ale trudne do zorganizowania.

Publikacja: 14.09.2024 21:13

Terminal promowy Gdyni, zdjęcie ilustracyjne

Port Gdynia, terminal promowy Gdyni, zdjęcie ilustracyjne

Terminal promowy Gdyni, zdjęcie ilustracyjne

Foto: Port Gdynia

Grupa PKP oraz szwedzki przewoźnik towarowy Green Cargo AB prowadzą rozmowy na temat uruchomienia połączeń kolejowo-promowych między Polską a Szwecją. W pierwszej kolejności, w kilku najbliższych miesiącach, przeanalizowany zostanie model transportu towarów kontenerowych drogą morską przez porty Trójmiasta. 

Po uruchomieniu połączenia, co może nastąpić w kilku najbliższych miesiącach, kolejnym etapem będzie obsługa przewozów całopociągowych. W dalszej perspektywie planowane jest uruchomienie połączeń promowych z wykorzystaniem statków przystosowanych do przewozu całych wagonów kolejowych bez potrzeby ich przeładunku. 

Czytaj więcej

Intermodal przyspiesza z inwestycjami

W rozmowach uczestniczyli prezes zarządu PKP S.A. Alan Beroud, pełniąca obowiązki członka zarządu ds. finansowych PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji Monika Starecka oraz prezes PKP Cargo International a.s. Łukasz Grzesło. Z ramienia Green Cargo AB obecni byli Henrik Dahlin, CEO oraz Shad Hallam, COO. 

Dzięki połączeniom promowym firmy z Polski, Czech oraz innych krajów Europy Środkowej i Południowej zyskają nowe możliwości logistyczne. – Transport kolejowo-promowy to bardzo obiecujący segment rynku, umożliwiający znaczną oszczędność czasu w międzynarodowym przewozie towarów. Grupa PKP będzie aktywnie wspierać PKP Cargo w ponownym uruchomieniu regularnych połączeń między Polską a Szwecją, co przyczyni się do rozwoju obu stron. Nowa trasa otworzy perspektywiczny korytarz łączący Skandynawię z Polską i basenem Morza Śródziemnego – podkreśla Beroud. 

Starecka uważa, że połączenia między Polską a Szwecją mogą być realizowane przez terminale kontenerowe w Świnoujściu i Gdyni. Kierunek jest atrakcyjny dla PKP Cargo International, które jest w stanie realizować przewozy do kilkunastu krajów europejskich, w tym bez zmiany lokomotywy aż do Adriatyku. – PKP Cargo International dysponuje zasobami oraz kompetencjami do realizacji nawet najbardziej wymagających zleceń – zaznacza Grzesło.

Czytaj więcej

InPost płaci większe podatki niż konkurencja razem wzięta

Kluczowe będzie zdobycie dużych potoków ładunków wysyłanych w obie strony. Projekt przywrócenia połączeń kolejowo-promowych między Polską a Szwecją nie jest nowy. Pięć lat temu przymiarki robiło PCC Intermodal. – Realizowaliśmy go także z Green Cargo. Woziliśmy kontenery przeładowywane w naszym porcie na naczepy. Na nich wjeżdżały do Szwecji i tam w terminalu intermodalnym znów trafiały na pociąg do terminala w najbliższym miejscu przeznaczenia. Największym problemem był niezbilansowany ruch towarów. Są ładunki do Skandynawii, ale nie ma powrotnych, co obniżało rentowność połączenia. Tamten projekt po kilku miesiąc testów zarzuciliśmy – przyznaje przedstawicielek PCC Intermodal Monika Konsor Fąferek. 

Podobny problem miał turecki Ekol, który woził ładunki z portu w Turcji do portu w Trieście, a stąd koleją do Kilonii i promem do Szwecji. 

Grupa PKP oraz szwedzki przewoźnik towarowy Green Cargo AB prowadzą rozmowy na temat uruchomienia połączeń kolejowo-promowych między Polską a Szwecją. W pierwszej kolejności, w kilku najbliższych miesiącach, przeanalizowany zostanie model transportu towarów kontenerowych drogą morską przez porty Trójmiasta. 

Po uruchomieniu połączenia, co może nastąpić w kilku najbliższych miesiącach, kolejnym etapem będzie obsługa przewozów całopociągowych. W dalszej perspektywie planowane jest uruchomienie połączeń promowych z wykorzystaniem statków przystosowanych do przewozu całych wagonów kolejowych bez potrzeby ich przeładunku. 

Pozostało 81% artykułu
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Z Chin do Rumunii przez Polskę