Gęstnieje rynek giełd transportowych

BlackBuck, największa indyjska elektroniczna giełda transportowa, otworzyła biura w Warszawie i Amsterdamie.

Wart 500 mld dol. europejski rynek transportowy przyciąga nowych graczy. Jesienią ubiegłego roku indyjska spółka BlackBuck rozpoczęła świadczenie usług z Polski. Do tej pory obsłużyła ponad 550 przewoźników i podpisała umowę z ponad 100 klientami z sektora MSP i 100 firmami spedycyjnymi z Polski, Niemiec, Francji, Danii, Szwecji, krajów Beneluksu i Węgier.

Zamorscy konkurenci

Firma zapowiada inwestycję 50 mln dol. w europejską działalność. BlackBuck przedstawia się jako największa platforma transportowa w Indiach. Jej aplikację pobrało 2,5 miliona przewoźników i regularnie używana jest przez ponad 400 tys. ciężarówek. BlackBuck ma ponad 30 tys. załadowców.

Czytaj więcej w: Konsolidacja w branży IT

BlackBuck zebrał blisko 230 mln dol. kapitału od inwestorów, w tym Accel Partners, Goldman Sachs, IFC Banku Światowego, Sequoia Capital, Tiger Global, Sands Capital, Wellington, Flipkart, Light Street Capital, Apoletto Asia i B Capital.

W ub.r. na rynku pojawił się amerykański Uber Freight. Firma ogłaszała się jako płacąca przewoźnikom za wykonaną usługę zaledwie po 8 dniach, ale przedsiębiorcy zauważyli, że terminy płatności ostatnio wydłużyły się do ponad miesiąca.

Lokalni gracze

Tymczasem rynek europejski jest obsadzony przez lokalne podmioty. Niemieckie Transporeon i TimoCom są wiodącymi graczami w segmencie ogólnodostępnych giełd transportowych, którzy muszą konkurować z polskim Trans.eu. Do tego na rynku działają konkurenci z Francji, Hiszpanii, Litwy i innych krajów UE. Większość z giełd wprowadziła własne aplikacje, umożliwiające dostęp do usługi z dowolnego komputera, w dowolnym miejscu.

Czytaj więcej w: Konsolidacja wśród dostawców usług TMS

Od kilku lat własne giełdy otwierają duże spedycje. K+N, Schenker, Gefco mają własne giełdy z ambicjami na objęcie nimi jak największej części europejskiego rynku przewozowego.

Działające na rynku spotowym giełdy szacują swój udział w całości rynku transportowego na 15 proc.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kolejowe apetyty na przewozy Chiny-Europa

Kolejowe przewozy kontenerów między Chinami i Europą będą rosły nawet bez dopłat. Rząd chiński ...

Kolej oferuje przewozy żywności do Chin

Rosjanie chcą zarobić na kolejowym tranzycie europejskiej żywności do Chin. Z Niemiec wyjechał pilotażowy ...

Pesa. Spór o awaryjne silniki lokomotyw

Wysoka awaryjność jeżdżących w barwach InterCity dziesięciu lokomotyw Pesa Gama zwróciła uwagę Urzędu Transportu ...

Już 7 tys. automatów paczkowych w sieci InPostu

Pandemia nie zaszkodziła szybkiemu rozwojowi sieci paczkomatów w Polsce. Tylko w I półroczu br. ...

Wśród przewoźników wakacje leasingowe mało popularne

Branża leasingowa dobrze ocenia stan finansowy przewoźników, ale jest ostrożna w prognozowaniu rynku samochodów ...

Lekki spadek sprzedaży opon do ciężarówek

Rynek jest stabilny, a niewielkie spadki w trzecim kwartale nie budzą alarmów wśród importerów ...