Napęd gazowy odejdzie do lamusa?

W połowie wieku zamiast gazu ciężarówki napędzi elektryczność lub wodór.

Publikacja: 31.08.2020 08:59

Napęd gazowy odejdzie do lamusa?

Foto: Scania G 410 4×2 LNG with box semitrailer

Powołana latem tego roku przez dużych producentów i spedytorów organizacja European Clean Trucking Alliance nawołuje Komisję Europejską do zaprzestania finansowania paliw kopalnych oraz technologii pomostowych, jak np. paliwa gazowe. W zamian apeluje o koncentrację inwestycji na technologiach zeroemisyjnych.

Nie jest jasne czyje interesy wyraża ECTA, ale jeżeli politycy przychylą się do tych próśb, paliwa gazowe w transporcie ciężkim nie będą miały przyszłości. O zanikaniu politycznego wsparcia dla gazu mogą świadczyć niedawno rozpoczęte prace nad normą Euro VII, która jeszcze bardziej ograniczy emisje tlenków azotu przez ciężarówki, zwiększy również trwałość instalacji oczyszczania spalin. Nowa norma będzie wyzwaniem także dla napędów gazowych.

Jest bardzo prawdopodobne, że rząd niemiecki nie przedłuży zwolnienia z myta dla ciężarówek gazowych.

Czytaj więcej w: Ciężarowe diesle na złom

Trudno dziwić się, że w tej sytuacji brakuje chętnych do inwestycji w sieć stacji CNG/LNG (sprężonego i płynnego gazu ziemnego), a decyzje o budowie obiektów LNG podejmowane są bardzo ostrożnie. – Producenci samochodów generalnie nie planują rozwoju pojazdów w tych technologiach. Atutem CNG/LNG są niższe emisje cząstek stałych i zasięg umożliwiający normalne zarządzanie flotą samochodów. LNG i CNG mają dość niewielką przewagę w zakresie emisyjności CO2 – nie tylko w zestawieniu z EV i pojazdami wodorowymi, ale również nad samochodami napędzanymi ON. Pewną niszą może stać się w przyszłości bio-CNG – wymienia biuro prasowe PKN Orlen. Koncern wskazuje, że floty zasilane gazem są niewielkie.

Czytaj więcej w: Dostawczy Melex za 100 tys. zł

Dystrybutorzy paliw wskazują także na niejasną przyszłość rynku gazu. – Należy wziąć pod uwagę to, jak zachowa się rynek oraz czy resort finansów nie wprowadzi nowych podatków obciążających alternatywne paliwa. W sytuacji, gdyby przewoźnicy masowo zaczęli korzystać z paliw LNG/CNG, znacząco spadłyby wpływy z akcyzy i podatków zawarte w tradycyjnych paliwach pędnych. Istnieje ryzyko, że wraz ze wzrostem popularności paliw alternatywnych zostaną one obłożone nowymi podatkami – uważa kierownik regionalny ds. sprzedaży hurtowej i flotowej Anwim (właściciela stacji Moya) Marcin Puchalski.

Dodaje, że samochody zasilane paliwami CNG i LNG stanowią ok. 1,3% całej floty pojazdów na świecie – to jest póki co bardzo niewielki odsetek. Ponadto są to pojazdy drogie, na które nie ma rynku wtórnego, a koszty serwisu takich pojazdów są wysokie.

Czytaj więcej w: Mało chętnych na dopłaty do e-Vana

ECTA nawołuje do koncentracji na napędach elektrycznych i wodorowych. W tegorocznym raporcie sporządzonym dla KE, firma doradcza oraz inżynierska Ricardo Energy & Environment wylicza na przykładzie Wielkiej Brytanii, że do 2060 roku najtańsze będzie zastosowanie pojazdów bateryjnych, zaś najdroższe wodorowych. W raporcie podlicza, że sieć szybkich ładowarek jest bardzo droga w budowie, ale ten rodzaj napędu zapewnia najniższe koszty użytkowania. Wybudowanie stacji wodorowych jest tańsze, ale wodór jest droższy od prądu.

Powołana latem tego roku przez dużych producentów i spedytorów organizacja European Clean Trucking Alliance nawołuje Komisję Europejską do zaprzestania finansowania paliw kopalnych oraz technologii pomostowych, jak np. paliwa gazowe. W zamian apeluje o koncentrację inwestycji na technologiach zeroemisyjnych.

Nie jest jasne czyje interesy wyraża ECTA, ale jeżeli politycy przychylą się do tych próśb, paliwa gazowe w transporcie ciężkim nie będą miały przyszłości. O zanikaniu politycznego wsparcia dla gazu mogą świadczyć niedawno rozpoczęte prace nad normą Euro VII, która jeszcze bardziej ograniczy emisje tlenków azotu przez ciężarówki, zwiększy również trwałość instalacji oczyszczania spalin. Nowa norma będzie wyzwaniem także dla napędów gazowych.

Materiał Partnera
Jakość w logistyce – dlaczego firm nie stać na pozorne oszczędności?
Innowacje w logistyce
AI, IoT, Big Data i telematyka w zarządzaniu flotą pojazdów
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach