Napęd gazowy odejdzie do lamusa?

Scania G 410 4x2 LNG with box semitrailer

W połowie wieku zamiast gazu ciężarówki napędzi elektryczność lub wodór.

Powołana latem tego roku przez dużych producentów i spedytorów organizacja European Clean Trucking Alliance nawołuje Komisję Europejską do zaprzestania finansowania paliw kopalnych oraz technologii pomostowych, jak np. paliwa gazowe. W zamian apeluje o koncentrację inwestycji na technologiach zeroemisyjnych.

Nie jest jasne czyje interesy wyraża ECTA, ale jeżeli politycy przychylą się do tych próśb, paliwa gazowe w transporcie ciężkim nie będą miały przyszłości. O zanikaniu politycznego wsparcia dla gazu mogą świadczyć niedawno rozpoczęte prace nad normą Euro VII, która jeszcze bardziej ograniczy emisje tlenków azotu przez ciężarówki, zwiększy również trwałość instalacji oczyszczania spalin. Nowa norma będzie wyzwaniem także dla napędów gazowych.

Jest bardzo prawdopodobne, że rząd niemiecki nie przedłuży zwolnienia z myta dla ciężarówek gazowych.

Czytaj więcej w: Ciężarowe diesle na złom

Trudno dziwić się, że w tej sytuacji brakuje chętnych do inwestycji w sieć stacji CNG/LNG (sprężonego i płynnego gazu ziemnego), a decyzje o budowie obiektów LNG podejmowane są bardzo ostrożnie. – Producenci samochodów generalnie nie planują rozwoju pojazdów w tych technologiach. Atutem CNG/LNG są niższe emisje cząstek stałych i zasięg umożliwiający normalne zarządzanie flotą samochodów. LNG i CNG mają dość niewielką przewagę w zakresie emisyjności CO2 – nie tylko w zestawieniu z EV i pojazdami wodorowymi, ale również nad samochodami napędzanymi ON. Pewną niszą może stać się w przyszłości bio-CNG – wymienia biuro prasowe PKN Orlen. Koncern wskazuje, że floty zasilane gazem są niewielkie.

Czytaj więcej w: Dostawczy Melex za 100 tys. zł

Dystrybutorzy paliw wskazują także na niejasną przyszłość rynku gazu. – Należy wziąć pod uwagę to, jak zachowa się rynek oraz czy resort finansów nie wprowadzi nowych podatków obciążających alternatywne paliwa. W sytuacji, gdyby przewoźnicy masowo zaczęli korzystać z paliw LNG/CNG, znacząco spadłyby wpływy z akcyzy i podatków zawarte w tradycyjnych paliwach pędnych. Istnieje ryzyko, że wraz ze wzrostem popularności paliw alternatywnych zostaną one obłożone nowymi podatkami – uważa kierownik regionalny ds. sprzedaży hurtowej i flotowej Anwim (właściciela stacji Moya) Marcin Puchalski.

Dodaje, że samochody zasilane paliwami CNG i LNG stanowią ok. 1,3% całej floty pojazdów na świecie – to jest póki co bardzo niewielki odsetek. Ponadto są to pojazdy drogie, na które nie ma rynku wtórnego, a koszty serwisu takich pojazdów są wysokie.

Czytaj więcej w: Mało chętnych na dopłaty do e-Vana

ECTA nawołuje do koncentracji na napędach elektrycznych i wodorowych. W tegorocznym raporcie sporządzonym dla KE, firma doradcza oraz inżynierska Ricardo Energy & Environment wylicza na przykładzie Wielkiej Brytanii, że do 2060 roku najtańsze będzie zastosowanie pojazdów bateryjnych, zaś najdroższe wodorowych. W raporcie podlicza, że sieć szybkich ładowarek jest bardzo droga w budowie, ale ten rodzaj napędu zapewnia najniższe koszty użytkowania. Wybudowanie stacji wodorowych jest tańsze, ale wodór jest droższy od prądu.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Stawki w przewozie sprzętu medycznego i ochronnego oszalały

Gwałtowny wzrost popytu na sprzęt medyczny i ochronny przed koronawirusem sprawił, że ceny wyczarterowania ...

Tarcza dla kolejowych przewoźników pasażerskich

Samorządy mogą wystąpić do Ministerstwa Infrastruktury o pomoc dla przewoźników. Przewoźnicy kolejowi realizujących umowy ...

WIDEO | Maciej Krzesiński: Ambitne plany Portu Gdynia

W najbliższych dwóch-trzech latach wydamy ponad miliard złotych na inwestycje – mówi Maciej Krzesiński, ...

Kolejarze domagają się niższych cen dostępu do torów

Komisja Europejska zaproponowała, aby w ramach pomocy dla przewoźników kolejowych, rządy mogły obniżyć ceny ...

Unijna pomoc dla przedsiębiorców

Komisja Europejska przygotowała fundusz pomocy dla przedsiębiorców ponoszących straty przez epidemię. KE zamierza łagodzić ...

Azja kusi logistyków

Wojna handlowa Chin z USA oraz chiński wirus chłodzą optymizm branży logistycznej. Menedżerowie i ...