Brak kontenerów zagrozi przewozom intermodalnym z Chin

Operatorzy i przewoźnicy intermodalni zanotowali w ostatnim kwartale dwucyfrowe wzrosty.

Operatorzy intermodalni notują w tym roku rekordowe przewozy. – Już po pierwszych dwóch kwartałach, pomimo marcowego lockdownu, Loconi Intermodal odnotowało wyższe przewozy zarówno w ujęciu miesiąc do miesiąca, jak i rok do roku. W miesiącach letnich, np. porównując sierpień do lipca 2020, odnotowaliśmy wzrost na poziomie 14 proc., a w październiku osiągnęliśmy swój rekord ilościowy transportując 11 tys. kontenerów na 252 pociągach – wylicza dyrektor ds. operacyjnych Loconi Intermodal Katarzyna Kwasiborska.

Jak długo potrwa hossa?

Dane operatora potwierdzają statystyki Urzędu Transportu Kolejowego. Od lipca do września przewoźnicy kolejowi przetransportowali ponad 438 tysięcy sztuk jednostek, co stanowiło 724 tysiące TEU. Ich liczba wzrosła o 25,1 % (wg TEU o 33,9%).

Czytaj więcej w: Lotos będzie konkurował z Laude i Captrain Polska

Łączna masa w przewozach intermodalnych w III kwartale wyniosła blisko 6,1 mln ton, a wykonana praca przewozowa wynosiła prawie 2 mld tonokilometrów. To wzrosty o odpowiednio 20 i 7,6 %  porównując do III kwartału 2019 roku.

Na koniec III kwartału intermodalne przewozy towarowe koleją osiągnęły poziom zbliżony do zeszłorocznego. – Masa przetransportowanych ładunków w trzech kwartałach osiągnęła poziom 17 mln ton, a wartość ta jest bliska temu co przetransportowano w całym 2018 roku – porównuje prezes UTK Ignacy Góra.

Po III kwartałach 2020 roku w przewozach intermodalnych masa ładunków wzrosła o ponad 18 proc., praca przewozowa wyniosła prawie 5,5 mld tonokilometrów co oznacza wzrost o 5,7 proc. w porównaniu do III kwartów 2019 roku.

Prezes UTK dodaje, że w porównaniu do pierwszych trzech kwartałów 2019 roku liczba pociągów kursujących w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku wzrosła o 38 proc.

Czytaj więcej w: Kolejarze cisną armatorów na Nowym Jedwabnym Szlaku

Kwasiborska uważa, że tendencja wzrostowa przewozów intermodalnych powinna utrzymać się jeszcze w listopadzie, kiedy to spływają kontenery z Chin i jest większy ruch towarowy w związku z dostawami przedświątecznymi.

Brak kontenerów z Chin

Jednakże optymizm ten studzą informacje związane z brakiem dostępności kontenerów w chińskich portach, co powoduje problemy z importem z Dalekiego Wschodu i opóźnienia w dostawach. To z kolei wpływa na nierównomierne rozłożenie wielkości przewozów w transporcie intermodalnym. – Taką sytuację obserwuje się zarówno w transporcie morskim jak i kolejowym na trasach Nowego Jedwabnego Szlaku. Komunikaty płynące ze strony chińskiej informują, iż może to potrwać aż do początku marca 2021 roku – niepokoi się Kwasiborska.

Do tego nie wiadomo, jak rozwinie się sytuacja z pandemią i otwieraniem z lockdownu europejskich gospodarek. – Jeśli restrykcje będą się wydłużały, uderzy to w te obszary rynku, od których zależny jest transport intermodalny. Chodzi o takie branże jak fashion, health&care, czy meblarska. O ile część wolumenów przeniesiona zostanie do sprzedaży e-commerce, to jednak nie wyrównają one strat spowodowanych zamknięciem handlu tradycyjnego – uważa dyrektor ds. operacyjnych Loconi Intermodal.

Czytaj więcej w: Kolejarze w Polsce liczą opóźnienia w dniach, a w Niemczech w godzinach

Zastrzega jednak, że pomimo tych globalnych problemów, na rozwój i przyszłość rynku intermodalnego należy patrzeć z optymizmem.

Inwestycje w intermodal

Kwasiborska wskazuje, że potężne inwestycje w kolej wzmacniają przyszłość przewozów intermodalnych. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych w poprawę kolejowego dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujściu zapewni dojazd do tych portów pociągom mierzącym 750 m (o 100 m dłuższym niż obecnie) i o nacisku osi 221 kN.

Podobnie jest z poprawą dostępności kolejowej do trójmiejskich portów morskich, które zwiększą ilości kontenerów przeładowywanych na kolej w gdyńskich terminalach.

Ważną inwestycją dla intermodalu jest tak że modernizacja linii kolejowej Rail Baltica. Na terenie Polski prace wykonano już na 1/3 długości tej trasy. Budowa obejmuje ok. 390 km od Warszawy do Trakiszek na granicy z Litwą. To część korytarza transeuropejskiego, który łączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię.

Czytaj więcej w: Koleje Białoruskie biorą się za przeładunki kontenerów z Chin

Także przedsiębiorcy inwestują w rozwój infrastruktury do przeładunku kontenerów. Tabor do przewozu pojemników kupili przewoźnicy kolejowi, w tym PKP Cargo, Lotos Kolej, Pol-Miedź Trans.

Loconi Intermodal inwestuje w rozwój własnej sieci terminali kontenerowych. Pod koniec ub.r. Loconi zwiększyło powierzchnię jednego ze swoich kluczowych obiektów w sieci intermodalnej, terminala w Warszawie. Rozwinięte zostały zdolności składowe tego terminala o 25 proc. z 3,5 tys. TEU do 4,3 tys. TEU i rozszerzono jednocześnie usługi depotowe dla chińskich kontenerów.

Udział przewozów intermodalnych systematycznie rośnie i w III kwartale wyniósł 10,5 proc. według masy. Porównując to z analogicznym okresem ubiegłego roku w trzecim kwartale 2020 roku wzrosły wszystkie parametry transportu intermodalnego.

W III kwartale 2020 roku kolejowe przewozy intermodalne wykonywało 21 licencjonowanych przewoźników.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Duńczycy rzucają wyzwanie InPostowi

Spółka SwipBox, która z Pocztą Polską rozwija sieć urządzeń do odbioru paczek wewnątrz budynków, ...

Przewoźnicy kupują coraz więcej samochodów

Popyt na samochody ciężarowe nie słabnie, schodzą pojazdy dostępne od ręki. Na tle słabej ...

W transporcie zaczął się rynek pracodawcy

Skończył się rynek pracownika. Pracy brakuje nawet dla kierowców, zwalnianych z firm, które nie ...

Ruszyły szkolenia i egzaminy na prawo jazdy

Do połowy maja większość WORD-ów w kraju ma prowadzić egzaminy na prawo jazdy. 4 ...

2019 to był bardzo dobry rok dla intermodalu

Koleje o ponad 14 proc. zwiększyły w 2019 roku przewozy intermodalne. W 2019 roku ...

Ekspresowa S6 będzie szybciej wybudowana

Droga powstanie za pieniądze budżetu i w 2025 roku będzie dostępna dla ruchu. W ...