Ministrowie potwierdzają: szybką koleją do Bratysławy, Pragi i Budapesztu

Fundusze przeznaczone na budowę Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) ułatwią lepsze skomunikowanie państw Grupy Wyszehradzkiej (V4).

Ministrowie ds. transportu Polski, Czech, Słowacji i Węgier przygotowują wspólną propozycję dla rozpoczętego przez Komisję Europejską procesu przeglądu i rewizji Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T).

Czytaj więcej w: Koleje na szybkich torach modernizacji

Podczas wideokonferencji 3 grudnia potwierdzili zgodę co do projektów priorytetowych, które powinny znaleźć się na mapie sieci TEN-T w wyniku rewizji w 2023 r. To międzynarodowy szlak drogowy Via Carpatia, Centralny Port Komunikacyjny „Solidarność”, kanał wodny Dunaj-Odra-Łaba, oraz odcinki kolei dużych prędkości łączących Europę ze stolicami państw V4.

Już półtora roku temu Węgrzy zamówili studium wykonalności KDP Warszawa-Budapeszt prze Bratysławę lub Brno. Zostanie ukończone w 2022 roku. Czesi już 3 lata temu przyjęli projekt rozwoju KDP, który ma być ukończony do 2035 roku.

Czytaj więcej w: Europa testuje pociągi wodorowe

Wpisanie projektów do sieci TEN-T ułatwi znalezienie finansowania. Rozbudowa i modernizacja połączeń transportowych w Europie Środkowej jest konieczna dla uwolnienia potencjału gospodarek państw regionu i zwiększenia konkurencyjności Unii Europejskiej. Wskazane projekty zostały zapisane w przyjętym podczas spotkania Wspólnym Oświadczeniu V4 dotyczącym rozbudowy i modernizacji infrastruktury transportowej sieci TEN-T.

Czytaj więcej w: Kolejarze w Polsce liczą opóźnienia w dniach, a w Niemczech w godzinach

– Realizacja sieci TEN-T przekłada się na wzrost bezpieczeństwa, rozwój gospodarki i nowych technologii, zmniejsza presję transportu na środowisko, pozwala na niezakłócony transport towarów oraz przemieszczanie pasażerów. Jej rozwój stanowi jeden z priorytetów polskiej polityki transportowej określonej w przyjętych przez Rząd RP dokumentach strategicznych – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rekordowy rok Generalnej

GDDKiA zamknęła 2019 rok doskonałymi wynikami, był to drugi najlepszy rok w historii. W ...

Topnieją graniczne kolejki

Kierowcy ciężarówek i autobusów nie składają kart lokalizacyjnych. Czas oczekiwania w kolejce na granicy ...

Marne perspektywy dla przemysłu samochodowego

Popyt na samochody jest niewielki i razem z fabrykami stoją firmy logistyczne. Na placach ...

Problemy transportowców: Bruksela odpuściła, brexit straszy

Niekorzystny dla polskich firm transportowych pakiet mobilności zamrożony, być może aż do następnej kadencji ...

Brak rąk do pracy przytępi transportowe szczyty

Przemysł cierpi na brak rąk do pracy, zabraknie zasobów na obsłużenie popytu zbytnio odbiegającego ...

Atrakcyjne przewozy ekspresowe

Firmy logistyczne i transportowe polują na usługi ekspresowe, które zapewniają wyższe marże od zwykłych ...