Za 2 lata ruszy pod Szczecinem suchy terminal

Szczecińska spółka CSL przygotowuje budowę pierwszego suchego terminalu w Zachodniopomorskim.

Publikacja: 16.04.2021 15:49

Za 2 lata ruszy pod Szczecinem suchy terminal

Foto: Rys. CCIC Dunikowo

Ulokowany na działce o powierzchni 26 ha obiekt (nazwany CCIC) znajdzie się w Dunikowie, 800 m od autostrady A6 i 30 m od linii kolejowej Szczecin-Poznań. Terminal będzie w stanie pomieścić pociągi o długości do 750 m i obsłuży je bez konieczności dzielenia na mniejsze składy, co przełoży się na poprawę wydajności i jakości usługi.

Czytaj więcej w: Tak daleko na południe jeszcze PKP Cargo nie sięgało

W pierwszym etapie ruszy faza I o powierzchni 6 ha, zaś docelowo na całej powierzchni znajdzie się miejsce dla 4 torów, 2 suwnic bramowych i dwóch reachstackerów. Takie wyposażenie da obiektowi niezbędną elastyczność funkcjonowania, pozwoli na przeładunki wagon-plac-wagon oraz wagon-wagon. Plac składowy pomieści 1400 TEU, w tym będzie 7-9 przyłączy do kontenerów z kontrolowaną temperaturą i miejsce na kontenery z towarami niebezpiecznymi. Terminal będzie przygotowany do obsługi naczep intermodalnych oraz zwykłych naczep.

Jest to jedna z kluczowych inwestycji dla rozwoju regionu, gdyż umożliwieni alternatywną logistykę do transportu samochodowego, sprawi, że ulokowanie firmy (magazynu) w okolicy terminalu (50 km) da dodatkowe możliwości logistyczne, których obecnie brak. Terminal umożliwi dostęp na korzystnych (cena, czas, jakość) warunkach do transportu kolejowego – tłumaczy Chief Developement Officer CSL Przemysław Hołowacz.

Czytaj więcej w: Chińska spółka wynajęła w polskiej firmie niemieckie lokomotywy

Wartość całego projektu jest szacowana na 80,5 miliona netto, a projekt otrzymał 35,4 mln zł unijnego dofinansowania. 12 proc. finansowania zapewnił inwestor. – Posiadamy wszystkie niezbędne pozwolenia środowiskowe, odbyły się konsultacje społeczne. Do tej pory przez ostatnie 3 lata odbyło się minimum 300 spotkań, m. in. z przewoźnikami kolejowymi, zarządcami infrastruktury, operatorami logistycznymi, terminalami intermodalnymi, innymi spedytorami (potencjalni klienci dla CCIC) i zakładami produkcyjnymi w naszym regionie (również klienci dla CCIC). Szukaliśmy potencjalnych połączeń i zbudowaliśmy na chwilę obecną wirtualnie kilka sensownych tras – podkreśla Hołowacz.

Planowany start terminalu to pierwsza połowa 2023 roku.

Ulokowany na działce o powierzchni 26 ha obiekt (nazwany CCIC) znajdzie się w Dunikowie, 800 m od autostrady A6 i 30 m od linii kolejowej Szczecin-Poznań. Terminal będzie w stanie pomieścić pociągi o długości do 750 m i obsłuży je bez konieczności dzielenia na mniejsze składy, co przełoży się na poprawę wydajności i jakości usługi.

Czytaj więcej w: Tak daleko na południe jeszcze PKP Cargo nie sięgało

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności