PKP Intercity podwoi flotę najszybszych ekspresów

Spółka PKP Intercity radykalnie zwiększy liczbę pociągów mogących jeździć z dużymi prędkościami.

Do 2030 roku przewidujemy zakup 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości do 250 kilometrów na godzinę z prawem opcji zakupu kolejnych 8 sztuk – poinformowało „Rzeczpospolitą” biuro prasowe spółki. O takich planach mówił podczas środowego panelu poświęconego inwestycjom PKP na Kongresie 590 członek zarządu PKLP Intercity Adam Laskowski. Zakup nowych szybkich pociągów ma być związany z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Czytaj więcej w: Pandemia odbije się na producentach taboru kolejowego za dwa lata

Obecnie pociągami, które mogą rozwijać prędkość do 250 km/h jest 20 składów pendolino. Kolejne 23 EZT powiększyłyby najszybszą część floty PKP przeszło dwukrotnie. W bliższej perspektywie PKP Intercity będzie dysponować nowymi składami mogącymi rozwinąć prędkość do 200 km/h – W połowie 2021 roku spółka planuje ogłosić przetarg na zakup 38 piętrowych składów wagonowych typu push-pull i 45 wielosystemowych lokomotyw.

Czytaj więcej w: Intercity kupi wodorowe pociągi

Problemem pozostaje jednak dostosowanie do wyższych prędkości jak największej liczby tras. Na razie do prędkości 200 km/h przygotowana jest linia z Warszawy do Gdańska i Centralna Magistrala Kolejowa (CMK). Według PKP Polskich Linii Kolejowych (PLK), do prędkości 200 km/h i wyższych przygotowywane są kolejne trasy: Rail Baltica z Warszawy do Białegostoku oraz dalej do Ełku i granicy z Litwą, a także połączenie z południa na północ, od Inowrocławia do Bydgoszczy i dalej w kierunku Trójmiasta. – Również CMK ma zapewnić jazdę powyżej 200 km/h. Nastąpi to na przełomie 2023 i 2024 r. – poinformował Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK.

Czytaj więcej w: Koleje Dolnośląskie kupiły 8 Elfów

Wzrośnie także liczba linii dopuszczających jazdę z prędkością 160 km/h: w tym roku będą to linie: Warszawa – Lublin, Wrocław – Poznań i Katowice – Kraków. Nieco później dojdą jeszcze kolejne trasy: Warszawa – Radom, Poznań – Szczecin, Opole – Kędzierzyn Koźle oraz Warszawa – Biała Podlaska – Terespol.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Za rok wzbogaci się wyposażenie ciężarówek

Zdalny pomiar ciśnienia kół ciężarówek będzie obowiązywał od lipca 2022 roku. Czujniki temperatury i ...

Posłowie za Pakietem Mobilności

Pakiet Mobilności wejdzie w życie prawdopodobnie w maju. Wtedy spodziewane jest głosowanie plenarne Europarlamentu. ...

Co boli branżę logistyczną

Podczas I Spotkania Liderów Branży TSL specjaliści wskazali na otocznie prawne i brak rąk ...

W Niemczech zerowe myto dla gazowców do 2023 roku?

Rządząca w Niemczech koalicja CDU / CSU i SPD zaproponowała zwolnić ciężkie ciężarówki z ...

Serwisy ciężarówek pracują, choć niektóre krócej

Wirus utrudnił funkcjonowanie serwisów. Niektóre skróciły godziny otwarcia. Obsługujący pojazdy marki MAN serwis Agro-Star ...

Wydłużają się kolejki na granicy

W ostatniej dobie kolejki na granicach wydłużyły się dwukrotnie. W Świecku, Jędrzychowicach, Gorzyczkach kolejki ...