Koleje Dolnośląskie kupiły 8 Elfów

Samorządy liczą że Krajowy Plan Odbudowy pozwoli sfinansować zakupy taboru w nadchodzących latach.

Publikacja: 25.03.2021 12:04

Koleje Dolnośląskie kupiły 8 Elfów

Foto: logistyka.rp.pl

Samorząd województwa Dolnośląskiego zamierza w najbliższych dwóch latach wydać miliard na tabor i planuje, że część funduszy pozyska z Krajowego Planu Odbudowy. Koleje Dolnośląskie wzięły w PKO BP kredyt na 442 mln zł, który pozwoli sfinansować zakup 8 pociągów Pesa Elf 2 jako opcja do zawartego w ub.r. kontraktu. Skorzystanie z prawa opcji to część szerszego projektu, który jest współfinansowany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Projekt „Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym” jest dofinansowany kwotą 85,1 mln złotych.

Czytaj więcej w: CPK zostanie centrum przeładunków ekspresowych przesyłek

Wartość całego zamówienia Kolei Dolnośląskich sięgnie 377 mln złotych, a jeden pociąg Elf 2 będzie kosztował 29 mln złotych. Nowy tabor pozwoli przewoźnikowi oraz samorządowi województwa dolnośląskiego kontynuować rozwój siatki połączeń w regionie. Ostatnie składy zostaną przekazane przewoźnikowi do połowy 2023 roku. Zamierzamy nadal intensywnie inwestować w rozwój kolei w regionie. Jak pokazują wyniki przewozowe w momencie luzowania obostrzeń epidemicznych liczba pasażerów natychmiast skokowo wzrasta. To dla nas jasny sygnał, że warto inwestować w rozwój transportu kolejowego – deklaruje Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa odpowiedzialny za rozwój infrastruktury kolejowej w regionie.

W ub.r. roku Kleje Dolnośląskie zamówiły 11 pociągów, w tym 6 hybryd z Newagu.

Czytaj więcej w: Intercity kupi wodorowe pociągi

Część kredytu PKO BP będzie stanowić wkład własny dla inwestycji planowanych w najbliższych dwóch latach. Województwo ubiega się o fundusze z KPO lub RPO. Jeżeli uda się je pozyskać, Koleje Dolnośląskie kupią 112 Elfów i 2 hybrydowe pociągi Impuls Newag.

Samorządy złożyły do KPO więcej wniosków o dofinansowanie zakupu taboru niż przewiduje to obecny projekt podziału funduszy. Marszałkowie oczekują korekty KPO.

Polska powinna przedłożyć Krajowy Plan Odbudowy do Komisji Europejskiej do końca kwietnia 2021 roku.

Samorząd województwa Dolnośląskiego zamierza w najbliższych dwóch latach wydać miliard na tabor i planuje, że część funduszy pozyska z Krajowego Planu Odbudowy. Koleje Dolnośląskie wzięły w PKO BP kredyt na 442 mln zł, który pozwoli sfinansować zakup 8 pociągów Pesa Elf 2 jako opcja do zawartego w ub.r. kontraktu. Skorzystanie z prawa opcji to część szerszego projektu, który jest współfinansowany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Projekt „Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym” jest dofinansowany kwotą 85,1 mln złotych.

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności