Przewozy wagonami kieszeniowymi dopuszczone w Danii

Fot. domena publiczna

Z powodu kilkumiesięcznego zakazu korzystania z wagonów kieszeniowych, spółki intermodalne straciły miliony euro.

Agencja Kolejowa Unii Europejskiej zezwoliła pod koniec kwietnia na używanie wagonów kieszeniowych na duńskiej sieci kolejowej. Zalecenia ERA zastąpiły te dotychczas obowiązujące wprowadzone przez duńskiego regulatora, które utrudniły eksploatację wagonów kieszeniowych na tej linii, gdyż wymagały stosowania dodatkowego mocowania naczep.

Zakaz od stycznia

Przesunięta przez silny wiatr pusta naczepa, wystawała z jednego z wagonów pociągu DB Cargo i zahaczyła 13 stycznia 2021 roku o przęsło mostu nad Wielkim Bełtem. Już 27 stycznia władze duńskie rozciągnęły zakaz na cały kraj.

Czytaj więcej w: Wzrosną ceny wywozu kontenerów z portu

Z powodu zakazu, w lutym przewoźnicy korzystający z tych wagonów i mający trasy przez Danię tracili milion euro tygodniowo. W połowie kwietnia przedsiębiorcy walczyli resztkami sił o przetrwanie.

Wagon kieszeniowy z samochodowa naczepą. Fot. domena publiczna

Magazyn reilfreight.com podał, że jedna z takich firm, Skanerail, po latach prób wystartowała z ofertą połączenia holenderskiego Coenevorden ze szwedzkim Malmoe. Alternatywne trasy przez Belgię lub Niemcy są droższe i bardziej czasochłonne. Klienci zniechęcili się do usługi, a wynosząca 10 tys. euro tygodniowa dzierżawa za wagony obciążała bilans spółki.

Czytaj więcej w: Z miesiąca na miesiąc rosną towarowe przewozy kolei

UTK przypomina, że w Polsce nie była ograniczana eksploatacja wagonów kieszeniowych po zdarzeniu na moście w Danii. – W przypadku Polski Prezes UTK opublikował dwa alerty bezpieczeństwa dotyczące zdarzeń z wagonami kieszeniowymi. Alerty zwracają uwagę podmiotom działającym na polskim rynku na nowe zagrożenia związane z eksploatacją tego rodzaju wagonów. Decyzja o wdrożeniu konkretnych środków kontroli ryzyka należy jednak do przewoźników kolejowych, którzy powinni ocenić ryzyko związane z wystąpieniem podobnego zdarzenia w prowadzonej przez nich działalności – zaznacza rzecznik UTK Tomasz Frankowski.

Niebezpieczna przeprawa

Wypadek w 2021 roku nie był pierwszym na moście przez Wielki Bełt, spowodowanym przez wyrwaną wiatrem naczepę. 2 stycznia 2019 roku także pusta naczepa została częściowo zdmuchnięta z wagonu. Ciągnięta przez pociąg uderzyła w spalinowy zespół trakcyjny, gdy oba składy mijały się na moście. W wypadku zginęło ośmiu pasażerów pociągu osobowego. Wówczas władze duńskie obniżyły maksymalną prędkość pociągów na moście do 80 km/h przy prędkości wiatru powyżej 15 m/s. Jeżeli prędkość wiatru przekracza 20 m/s most jest zamknięty dla ruchu.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Francuscy związkowcy szykują na 1 lutego mobilizację

Od początku lutego rozpocznie się we Francji związkowy protest w obronie kierowców ciężarówek. Jego ...

Gospodarka ruszyła, więcej ciężarówek na drogach

Transport ruszył pod koniec kwietnia, ale nadal mało aut osobowych. W pierwszych dniach maja ...

IRU tylko dla stowarzyszeń przewoźników

Członkowie IRU sprzeciwili się dopuszczenia firm logistycznych do Unii, obawiając się marginalizacji. Zgromadzenie Ogólne Członków IRU ...

Zabytkowe lokomotywy poprowadzą wakacyjne pociągi

PKP Intercity kończy remont dwóch elektrycznych lokomotyw EP07 i przywraca im oryginalny wygląd. W ...

Brak kontenerów zagrozi przewozom intermodalnym z Chin

Operatorzy i przewoźnicy intermodalni zanotowali w ostatnim kwartale dwucyfrowe wzrosty. Operatorzy intermodalni notują w ...

Bezbolesne wprowadzenie nowego myta w Czechach

Nieliczne korki, podwojona obsada pracowników punktów rejestracji. W pierwszych dziesięciu dniach funkcjonowania nowego systemu ...