DAF na nową erę

Holenderski producent wykorzystał zmianę regulacji do wprowadzenia nowej generacji ciężarówek XF.

Publikacja: 09.06.2021 14:36

DAF na nową erę

Foto: Fot. DAF

Nowe unijne przepisy wymuszające przejście z diesla na alternatywne paliwa wykorzystał DAF do stworzenia nowej platformy samochodów ciężarowych, aby uzyskać jak największe korzyści z powiększonych wymiarów i mas. – Zaczęliśmy od czystej kartki papieru – zapewnia odpowiedzialny za rozwój w DAF Ron Borsboom.

Nazywa nowego XF platformą, ponieważ samochód będzie dostępny w kilku wariantach. Początkowo z napędem dieslem, w drugiej kolejności gotowa będzie hybryda, za 3-4 lata pojawią się wersje miejskie z napędem akumulatorowym, a na koniec, za 5-6 lat odmiany dalekodystansowe z napędem wodorowym. DAF zamierza w tych samochodach wykorzystać silniki wewnętrznego spalania.

""

Nowy DAF z największą kabiną XG+. Jej wysokość wewnętrzna wynosi 22c cm, a długość zewnętrzna 2590 mm. Fot. DAF

Foto: logistyka.rp.pl

Podwozie pomieści zarówno nowej generacji katalizatory (mniejsze i skuteczniejsze od dotychczasowych), jak i pakiety akumulatorów i butle z wodorem. Marka pozostała sceptyczna wobec napędów gazowych i nie przewiduje ich w przyszłości.

Nowa kabina

Nowe jest zawieszenie, rama i oczywiście kabina. – Nie ma ani jednej starej wytłoczki – zapewnia Borsboom. Ku zaskoczeniu obserwatorów kabina nie ma półmetrowego „nosa”, na który pozwalają nowe przepisy. – Okazało się, że daje on tylko 1% oszczędności aerodynamicznych, nie oferując nic więcej – tłumaczy Borsboom.

Czytaj więcej w: Pierwszy krok ku autonomicznym pojazdom

Podkreśla, że w pierwszym kroku odnowy ciężkich modeli chodziło o uzyskanie jak najniższego spalania. Ostatecznie udało się zmniejszyć zużycie paliwa o 10%, z czego dwie trzecie dzięki aerodynamice nowej kabiny, która ma wysunięty na 160 mm płaski przód i zaokrąglone krawędzie boczne oraz dach.

""

Na życzenie deska rozdzielcza ma dwa cyfrowe ekrany, podanie jak np. Mercedesa Actrosa. Fot. DAF

Foto: logistyka.rp.pl

Konstruktorzy obniżyli w modelu XF podłogę kabiny o 75 mm. Wysokość wnętrza wynosi od 1900 do 2075 mm. W nowej wersji XG i XG+ podłoga jest o 125 mm wyżej niż w XF, zaś tył został wydłużony o 330 mm, do długości całkowitej 2590 mm. XG oferuje wysokość wnętrza od 1980 do 2105 mm, zaś XG+ zapewnia 2220 mm. Kubatura tej kabiny dochodzi do 12,5 m3. Otrzymała dolne łóżko o szerokości 80 cm, o 10 cm szersze od standardowego. Podwyższony dach w wersji XG+ jest jeszcze bardziej opływowy od modelu XF.

Czytaj więcej w: Nowe Iveco S-Way: Cyfrowy, komfortowi i ekologiczny

Wszystkie wersje otrzymają diodowe reflektory w wyposażeniu podstawowym. Lusterka boczne pozostały klasyczne, ale lusterka likwidujące martwe strefy przed samochodem zostały zastąpione kamerami.

""

Wprowadzone przez władze Londynu nowe regulacje dotyczące widoczności sąsiedztwa ciężarówki z miejsca kierowcy, wymuszają stosowanie dodatkowych okien w drzwiach nawet w modelach dalekodystansowych. Fot. DAF

Foto: logistyka.rp.pl

Zmodernizowane silniki

Silniki MX11 i MX13 otrzymały nowe wtryskiwacze, tłoki, tuleje i turbosprężarki a najmocniejsza wersja nadal ma 530 KM. Maksymalny moment obrotowy wzrósł o 50-100 Nm. W odmianie 530-konnej maksymalny moment obrotowy wynosi 2550 Nm na każdym niższym biegu i 2700 Nm na biegu najwyższym, który jest przełożeniem bezpośrednim. Maksymalny moment dostępny jest już od 900 obr/min.

Samochody mają także elektryczne wspomaganie, zamiast dotychczas używanego hydraulicznego z elektryczną pompą. W niektórych wersjach i zastosowaniach czynności obsługowe będą wykonywane co 200 tys. km. Kompletny silnik z akcesoriami jest o 10-15 kg lżejszy do dotychczasowego.

""

Za 5-6 lat DAF XF otrzyma napęd wodorowy. GAz będzie spalany w silniku tłokowym. Nowa platforma zapewnia miejsce na przewóz butli. Fot. DAF

Foto: logistyka.rp.pl

Moment obrotowy trafia na zautomatyzowaną skrzynię biegów ZF TraXon. Holendrzy zrezygnowali z ręcznych skrzyń biegów. Przekładnia ma zoptymalizowane oprogramowanie i na początek 3 strategie przełączania biegów: standardową, dla przewoźników ładunków płynnych oraz bardzo ciężkich.

Samochód wyposażony jest w Predictive Powertrain Control. Kolejne systemy wspomagania kierowcy będą dodawane.

Czytaj więcej w: Za 2 lata klienci wypróbują wodorowe ciężarówki

Most tylny ma nowe łożyska mechanizmu różnicowego, zaciski hamulcowe i obniżony poziom oleju.

Pierwsze auta już sprzedane

Zawieszenie jest powietrzne z tyłu i opcjonalnie z przodu w wersjach o niskim siodle. Dostępne są – jak dotychczas – 3 wysokości siodła.

""

W przeciwieństwie do Mercedesa Actrosa, DAF nie zdecydował się na zastąpienie lusterek bocznych kamerami. Zrobił to tylko w przypadku lusterek likwidujących martwą strefę z przodu pojazdu. Fot. DAF

Foto: logistyka.rp.pl

Nowy model jest lżejszy od poprzednika o 150-200 kg i w typowej wersji ciągnik 4×2 waży 6912 kg. Nawet XG jest lżejszy od dotychczasowej wersji Super Space Cab, a XG+ jest o kilka kg od niej cięższy.

Czytaj więcej w: MAN na kolejne 20 lat

DAF rozpoczął 9 czerwca sprzedaż nowej generacji ciężarówek. Pierwsze dostawy przewidziane są w październiku, choć zamawiając teraz bieżący model XF dostawy będą na luty. Do Polski trafi w tym roku 250 nowych FX. Produkcja XG oraz XG+ rozpocznie się w przyszłym roku. Miesiąc temu DAF Truck Polska sprzedał pierwszy egzemplarz nowego XF. W Europie producent już znalazł chętnych na 90 ciężarówek, mimo że nawet nie podał cen.

Dotychczasowy XF zostanie w produkcji przez co najmniej najbliższy rok. Także konkurenci przygotowują się do rozpoczęcia produkcji modeli z wydłużonymi kabinami.

Nowe unijne przepisy wymuszające przejście z diesla na alternatywne paliwa wykorzystał DAF do stworzenia nowej platformy samochodów ciężarowych, aby uzyskać jak największe korzyści z powiększonych wymiarów i mas. – Zaczęliśmy od czystej kartki papieru – zapewnia odpowiedzialny za rozwój w DAF Ron Borsboom.

Nazywa nowego XF platformą, ponieważ samochód będzie dostępny w kilku wariantach. Początkowo z napędem dieslem, w drugiej kolejności gotowa będzie hybryda, za 3-4 lata pojawią się wersje miejskie z napędem akumulatorowym, a na koniec, za 5-6 lat odmiany dalekodystansowe z napędem wodorowym. DAF zamierza w tych samochodach wykorzystać silniki wewnętrznego spalania.

Pozostało 88% artykułu
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności