Impulsy SKM do Żmigrodu

Najdroższe w historii SKM pociągi trafią zgodnie z harmonogramem na badania.

Publikacja: 16.07.2021 11:00

Impulsy SKM do Żmigrodu

Foto: Fot. Newag

Pierwszy Impuls 2 dla warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej jest już gotowy. Spółka informuje, że produkcja 21 pojazdów przebiega zgodnie z harmonogramem. – Pojazdy znajdują się na końcowym etapie uruchomień, a już w przyszłym tygodniu pierwszy Impuls 2 wyjeżdża na Tor Doświadczalny w Żmigrodzie, by przeprowadzić tam badania homologacyjne. Wiosną 2022 roku nowe pojazdy zasilą flotę zamawiającego – zapewnia prezes zarządu Newag Zbigniew Konieczek.

Czytaj więcej w: W drugim podejściu SKM wybrała Newag

To największy w historii Newag kontrakt. Jego wartość sięga 668 milionów złotych brutto, z czego blisko 203 miliony pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020. Umowa z Newagiem obejmuje także przeszkolenie pracowników w zakresie obsługi pociągów oraz siedmioletnie serwisowanie.

Czytaj więcej w: Pandemia na 20-lecie PKP Intercity

Był to drugi przetarg SKM na dostawy 21 zespołów trakcyjnych. Od pierwszego, wygranego przez Pesę w 2018 roku, przewoźnik odstąpił w październiku 2019 roku, a decyzję tłumaczył opóźnieniami w dostawach, wynoszącymi 87 dni dla pierwszego pojazdu, 56 dni dla drugiego i 25 dni dla trzeciego.

Zarząd SKM wskazywał, że zmiana terminów dostaw pojazdów i niektórych innych warunków umowy może się wiązać z zatrzymaniem dofinansowania unijnego dla 25 proc. wartości kontraktu. SKM tłumaczył, że opóźnienie dostaw mogło oznaczać dla spółki wstrzymanie ponad 100 mln zł dofinansowania, a także powodować konieczność zwrotu przez SKM 20 mln zł ze środków unijnego dofinansowania w ramach tego projektu.

Czytaj więcej w: Ostrożny optymizm przewoźników pasażerskich

Pierwszy przetarg miał zakończyć się do 2020 roku przy łącznym koszcie 21 zespołów 492,3 mln zł. Producent z Nowego Sącza dostarczy pociągi do SKM nie później niż do 30 listopada 2022 roku.

Zespoły trakcyjne zostaną objęte gwarancją na 48 miesięcy, dwa razy krótszą niż wymagana w pierwszym przetargu. Newag zobowiązał się do 7-letniego utrzymania pojazdów, gdy w pierwszym przetargu Pesa zgodziła się na 15-letni okres.

Czytaj więcej w: Wózki z Nadarzyna dla Europy

Szybka Kolej Miejska od ponad 15 lat działa na terenie aglomeracji warszawskiej, przewożąc rocznie 22 milionów osób.

W 2020 roku przychody Grupy Newag osiągnęły rekordowy poziom 1,32 mld złotych, odnotowując 47,3% wzrostu r/r. Spółka wypracowała zysk netto w wysokości 218,9 mln zł, czyli 127,4 mln zł więcej niż w roku 2019, natomiast EBITDA osiągnęła poziom 291,8 mln zł.

Pierwszy Impuls 2 dla warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej jest już gotowy. Spółka informuje, że produkcja 21 pojazdów przebiega zgodnie z harmonogramem. – Pojazdy znajdują się na końcowym etapie uruchomień, a już w przyszłym tygodniu pierwszy Impuls 2 wyjeżdża na Tor Doświadczalny w Żmigrodzie, by przeprowadzić tam badania homologacyjne. Wiosną 2022 roku nowe pojazdy zasilą flotę zamawiającego – zapewnia prezes zarządu Newag Zbigniew Konieczek.

Czytaj więcej w: W drugim podejściu SKM wybrała Newag

Pozostało 81% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach