Spedytorzy chcą ochrony administracji przed rosnącymi cenami

Amerykańscy spedytorzy chcą administracyjnego ograniczenia wysokości niektórych cen.

Publikacja: 16.08.2021 11:03

Spedytorzy chcą ochrony administracji przed rosnącymi cenami

Foto: Fot. Alex Needham, Wikipedia

Według wskaźnika Drewery, 12 sierpnia ceny przewozu z Szanghaju do Rotterdamu sięgnęły 13 628 dol. za kontener 40-stopowy. W stosunku do początku roku ceny wzrosły o 636% i jest to największy wzrost na wszystkich głównych kierunkach.

Ogólny wskaźnik Drewry wyniósł 9371 dol. i był o 358% większy niż na początku roku.

Związek spedytorów FIATA protestuje przeciwko coraz wyższym opłatom za zatrzymanie i postój kontenerów (D&D). Podkreśla, że zasady wyliczania ich wysokości są niejasne. FIATA oblicza, że w ostatnim roku wzrosły one o 104%.

Czytaj więcej w: Polska powiększy się o 36 ha

Jednocześnie, jak wskazuje FIATA, terminowość i częstotliwość rejsów są na najniższym poziomie. Spedytorzy nie są w stanie przewidzieć, kiedy ładunek zostanie dostarczony. FIATA uważa, że sytuacja szczególnie uderza w spedytorów małych i średnich, którzy coraz częściej wypychani są z umów długoterminowych i zmuszani są do korzystania z rynku chwilowego, o niestabilnych cenach.

Spedytorzy informują, że na rynku chwilowym, ceny przewozu kontenerów 40-stopowych potrafią zbliżać się do 20 tys. dol.

Czytaj więcej w: Gdynia szykuje się na kolejny rekord przeładunków

Amerykańscy spedytorzy wystąpili do Federal Maritime Commission z inicjatywą ograniczenia administracyjnego stawek opłat za zatrzymanie i postój kontenerów.

W Europie z praktykami nadmiernych i nieuzasadnionych opłat walczy od ponad roku europejskie stowarzyszenia spedytorów Clecat. Wskazuje, że nie ma jednolitych regulacji, a prawo tworzone jest na zasadzie precedensów.

Według wskaźnika Drewery, 12 sierpnia ceny przewozu z Szanghaju do Rotterdamu sięgnęły 13 628 dol. za kontener 40-stopowy. W stosunku do początku roku ceny wzrosły o 636% i jest to największy wzrost na wszystkich głównych kierunkach.

Ogólny wskaźnik Drewry wyniósł 9371 dol. i był o 358% większy niż na początku roku.

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności