Zarząd Morskiego Portu Gdańsk wybrał w przetargu ofertę spółki DCT Gdańsk na dzierżawcę nowego terenu portowego, na którym powstanie terminal Baltic Hub 3. Dzięki jego budowie, na terenie portu powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne, zwiększając tym samym możliwości przeładunkowe DCT Gdańsk o 1,5 mln TEU, do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
Gdański port trafia do super ligi
W ramach inwestycji wartej 450 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. W nowym terminalu będzie pracować 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów. Rozpoczęcie budowy nowego terminala zaplanowano na drugą połowę 2022, a jego uruchomienie przewidziane jest w połowie 2024 roku.
Po ukończeniu Baltic Hub3, DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych. – W ostatnich pięciu latach położyliśmy duży nacisk na poprawę infrastruktury dostępowej do polskich portów morskich, remont i budowę nowych nabrzeży, pogłębianie torów wodnych. Dzisiaj zbieramy tego owoce, czego przykładem jest inwestycja taka jak Baltic Hub 3 w Gdańsku. Port Gdańsk może dziś przyjmować największe kontenerowce świata. Dzięki rozbudowie terminalu DCT, Port Gdańsk utrzyma pozycję lidera wśród portów na Bałtyku. Takie inwestycje jak Baltic Hub 3 wzmacniają pozycję polskiej gospodarki – podkreślił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Zanim Port Gdańsk rozpisał przetarg, konieczna była zmiana ustawy o portach i przystaniach morskich, dzięki czemu możliwe było oddawanie w dzierżawę terenów, które dopiero powstaną na skutek zalądowienia. – Właśnie dzięki takim inwestycjom Port w Gdańsku awansuje do ekstraklasy portów europejskich. Nie tylko pozostajemy największym polskim portem, ale stajemy się dziś Super Portem Gdańsk, z którego Polacy mogą być dumni. Udowadniamy, że Polska jest krajem, który może skutecznie konkurować na rynku logistycznym i transportowym z największymi portami w Europie – zaznaczył prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.
Port na cały Bałtyk
Nowe nabrzeże umożliwi jednoczesne przeładunki dwóch oceanicznych kontenerowców. – Dzięki budowie Baltic Hub Terminal 3, Polska może nadal konkurować z portami zachodnioeuropejskimi, takimi jak Hamburg czy Rotterdam. Po dobudowaniu trzeciego nabrzeża terminal będzie mógł obsługiwać nie tylko rynek polski, ale także cały region Morza Bałtyckiego oraz śródlądowych sąsiadów Polski. Historycznie, kiedy mówiliśmy o głównych portach w North Range, zawsze był to zasięg Hamburg – Le Havre. DCT Gdańsk, rozwijając się w szybkim tempie, rozszerzył ten zasięg na Gdańsk, Polskę i Bałtyk – wskazał dyrektor zarządzający DCT Gdańsk Charles Baker.