Polska powiększy się o 36 ha

DCT Gdańsk wybuduje za 2 mld zł nowe nabrzeże do obsługi oceanicznych kontenerowców.

Publikacja: 08.08.2021 15:47

Polska powiększy się o 36 ha

Foto: Rys. DCT Gdańsk

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk wybrał w przetargu ofertę spółki DCT Gdańsk na dzierżawcę nowego terenu portowego, na którym powstanie terminal Baltic Hub 3. Dzięki jego budowie, na terenie portu powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne, zwiększając tym samym możliwości przeładunkowe DCT Gdańsk o 1,5 mln TEU, do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.

Gdański port trafia do super ligi

W ramach inwestycji wartej 450 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. W nowym terminalu będzie pracować 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów. Rozpoczęcie budowy nowego terminala zaplanowano na drugą połowę 2022, a jego uruchomienie przewidziane jest w połowie 2024 roku.

Po ukończeniu Baltic Hub3, DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych. – W ostatnich pięciu latach położyliśmy duży nacisk na poprawę infrastruktury dostępowej do polskich portów morskich, remont i budowę nowych nabrzeży, pogłębianie torów wodnych. Dzisiaj zbieramy tego owoce, czego przykładem jest inwestycja taka jak Baltic Hub 3 w Gdańsku. Port Gdańsk może dziś przyjmować największe kontenerowce świata. Dzięki rozbudowie terminalu DCT, Port Gdańsk utrzyma pozycję lidera wśród portów na Bałtyku. Takie inwestycje jak Baltic Hub 3 wzmacniają pozycję polskiej gospodarki – podkreślił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Zanim Port Gdańsk rozpisał przetarg, konieczna była zmiana ustawy o portach i przystaniach morskich, dzięki czemu możliwe było oddawanie w dzierżawę terenów, które dopiero powstaną na skutek zalądowienia. – Właśnie dzięki takim inwestycjom Port w Gdańsku awansuje do ekstraklasy portów europejskich. Nie tylko pozostajemy największym polskim portem, ale stajemy się dziś Super Portem Gdańsk, z którego Polacy mogą być dumni. Udowadniamy, że Polska jest krajem, który może skutecznie konkurować na rynku logistycznym i transportowym z największymi portami w Europie – zaznaczył prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

Port na cały Bałtyk

Nowe nabrzeże umożliwi jednoczesne przeładunki dwóch oceanicznych kontenerowców. – Dzięki budowie Baltic Hub Terminal 3, Polska może nadal konkurować z portami zachodnioeuropejskimi, takimi jak Hamburg czy Rotterdam. Po dobudowaniu trzeciego nabrzeża terminal będzie mógł obsługiwać nie tylko rynek polski, ale także cały region Morza Bałtyckiego oraz śródlądowych sąsiadów Polski. Historycznie, kiedy mówiliśmy o głównych portach w North Range, zawsze był to zasięg Hamburg – Le Havre. DCT Gdańsk, rozwijając się w szybkim tempie, rozszerzył ten zasięg na Gdańsk, Polskę i Bałtyk – wskazał dyrektor zarządzający DCT Gdańsk Charles Baker.

Czytaj więcej w: Armatorzy odkuli się za wszystkie czasy

Z DCT korzysta przede wszystkim sojusz 2M (Maersk Line i MSC). – W styczniu 2010 roku Maersk i DCT uruchomiły rewolucyjny bezpośredni serwis łączący Daleki Wschód z Gdańskiem. Od tego czasu byliśmy świadkami silnego rozwoju terminalu, a dziś DCT stał się partnerem firmy Maersk w tworzeniu rozwiązań E2E dla klientów – ocenił dyrektor zarządzający Maersk na Europę Wschodnią Zsolt Katona.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk oczekuje, że inwestycja wyniesie około 2 mld zł (450 mln euro) i będzie finansowana wyłącznie ze fundusz własnych DCT oraz pozyskanych od zewnętrznych kredytodawców.

Czytaj więcej w: Kolejne rekordy przeładunków w Gdyni

Nowy terminal powstanie w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu i z dala od plaży. Plaża Stogi, ważna z przyczyn środowiskowych i istotna dla lokalnej społeczności, pozostanie nietknięta i nadal będzie dostępna dla zwiedzających.

Przygotowaniem do projektu Baltic Hub 3 jest rozbudowa bocznicy kolejowej z 4 do 7 torów, każdy o długości 750 m.

12 miliardów z danin

DCT Gdańsk został uruchomiony w 2007 roku posiada zdolność przeładunkową 3 mln TEU. Terminal obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. W 2020 roku DCT Gdańsk obsłużył ponad 1,9 mln TEU, a 8 kwietnia 2021 roku osiągnął 15 mln TEU, łącznie przeładowanych od czasu inauguracji 14 lat temu. Spółka uzyskała w 2020 roku 590 mln zł przychodów.

Terminal zatrudnia ponad tysiąc pracowników, z czego ponad połowa mieszka w Gdańsku i okolicach. Przynosi do budżetu państwa ponad 12 mld złotych rocznie z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł.

Czytaj więcej w: Największy w Polsce terminal kontenerowy ma nowego szefa

Terminal jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund, któremu doradza IFM Investors (30 proc.).

PSA International jest grupą portową, która ma ponad 50 lokalizacji w 26 krajach na całym świecie, w tym terminale w Singapurze i Antwerpii. IFM Investors to globalny zarządca funduszy instytucjonalnych, który na dzień 31 marca 2021 roku zarządza funduszami o wartości 118 mld dol. Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) to instytucje finansowe oferujące instrumenty służące rozwojowi przedsiębiorstw, samorządów oraz osób prywatnych.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk wybrał w przetargu ofertę spółki DCT Gdańsk na dzierżawcę nowego terenu portowego, na którym powstanie terminal Baltic Hub 3. Dzięki jego budowie, na terenie portu powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne, zwiększając tym samym możliwości przeładunkowe DCT Gdańsk o 1,5 mln TEU, do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.

Gdański port trafia do super ligi

Pozostało 92% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach