Zaplecze do budowy morskich wiatraków prawie gotowe

Firma budowlana NDI oddała w Gdyni 3 ha placów przyszłego zaplecza portu instalacyjnego dla farm wiatrowych.

Publikacja: 20.08.2021 14:14

Zaplecze do budowy morskich wiatraków prawie gotowe

Foto: Fot. NDI

Położone przy terminalach BCT i GCT, po drugiej stronie estakady Kwiatkowskiego, Plac nr 1 (właśnie oddany do użytku) oraz plac nr 2 (jeszcze w budowie) posłużą operatorom terminali kontenerowych oraz inwestorom farm wiatrowych. – Jesteśmy zadowoleni, że w okresie mniej więcej połowy czasu na realizację tego projektu, generalny wykonawca oddaje nam do użytkowanie pierwszą, trzyhektarową część, tym samym znacznie wybiegając poza harmonogram. Dzięki temu już wkrótce będziemy mogli zaoferować te place naszym klientom – tłumaczy prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia Jacek Sadaj.

Czytaj więcej w: Port Gdynia otworzył przetarg na tereny BCT

Budowane przy ul. Logistycznej place są konstrukcji betonowej. Mają grubość 45 centymetrów. – Posiadają nośność 20 ton na metr kwadratowy, dzięki czemu umożliwiają składowanie kontenerów do wysokości sześciu warstw lub ładunków wielkogabarytowych – wyjaśnia dyrektor ds. technicznych Morskiego Portu Gdynia Małgorzata Kalaczyńska.

Jest szansa, że całość placów o powierzchni 18 ha zostanie oddana do użytku jeszcze w tym roku. – Podbudowy zostały wykonane w 100 procentach, a nawierzchnie w 50 procentach. Pozostały nam do wykonania część prac nawierzchniowych i brukarskich oraz roboty wykończeniowe, takie jak humusowanie i ogrodzenie – opisuje, kierownik budowy z firmy NDI Przemysław Młynarczyk.

""

Tak wyglądały place składowe w czerwcu 2021 roku. Fot. NDI

logistyka.rp.pl

Nawierzchnia placu jest układna w jednej warstwie, z betonu zbrojonego włóknami. Dodatkowo płyty betonowe są dyblowane we wszystkich kierunkach. Choć inwestycja idzie wyjątkowo sprawnie, nie należy wcale do najłatwiejszych. – Największym wyzwaniem, oprócz zapewnienia ciągłości dostaw materiału do produkcji 80 tys. m3 betonu w tak krótkim czasie, jest pogoda. Układnie nawierzchni betonowej wymaga bowiem zachowania wysokiego reżimu technologicznego – podkreśla dyrektor projektu NDI Sylwia Rogall.

Czytaj więcej w: Spedytorzy chcą ochrony administracji przed rosnącymi cenami

Postęp robót jest szybki dzięki pracy 24 godziny na dobę, ustawieniu węzła betoniarskiego na placu budowy i połączeniu różnych technologii układania nawierzchni. Jeśli uda się utrzymać obecne tempo prac, wszystkie roboty nawierzchniowe na 18 hektarach placów składowych zostaną zakończone jeszcze w tym roku.

W ramach budowy placu nr 1 NDI wykonała odwodnienie liniowe oraz przebudowała i zbudowała uzbrojenie podziemne i nadziemne, tj. wykonała sieci kanalizacji deszczowej wraz ze zbiornikiem retencyjnym, sanitarnej, wodociągowej, a także roboty elektroenergetyczne i telekomunikacyjne.

Czytaj więcej w: Turcja wchodzi do Unii z przewozami intermodalnymi

Do wykonania pozostało ustawienie ogrodzenia, budowa pomostów dla kontenerów chłodniczych oraz przepompownia wody pożarowej. Podobny zakres prac dotyczy placu nr 2. Dodatkowo będzie tam trzeba wybudować drogi dojazdowe od ul. Logistycznej.

Wartość robót objętych umową to 70,7 milionów złotych netto.

Położone przy terminalach BCT i GCT, po drugiej stronie estakady Kwiatkowskiego, Plac nr 1 (właśnie oddany do użytku) oraz plac nr 2 (jeszcze w budowie) posłużą operatorom terminali kontenerowych oraz inwestorom farm wiatrowych. – Jesteśmy zadowoleni, że w okresie mniej więcej połowy czasu na realizację tego projektu, generalny wykonawca oddaje nam do użytkowanie pierwszą, trzyhektarową część, tym samym znacznie wybiegając poza harmonogram. Dzięki temu już wkrótce będziemy mogli zaoferować te place naszym klientom – tłumaczy prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia Jacek Sadaj.

Pozostało 81% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach