mat.pras.

Zamiast wyjmować gotówkę z portfela dziś płacimy kartami, a często nawet telefonem czy zegarkiem. Mercedes idzie krok dalej. Nowy projekt ma zapewnić możliwość automatycznego wykonywania niektórych transakcji produkowanym przez ten koncern ciężarówkom.

Każdy pojazd ma otrzymać własną, niepowtarzalną cyfrową tożsamość, nazwaną Truck-ID. W ten sposób będzie się identyfikować innym maszynom, które będą wiedzieć, że dany zestaw informacji otrzymały np. od Mercdesa o imieniu „Bob17”. Drugi system nazywa się Truck Wallet i ma umożliwić wyposażonemu w Truck-ID wehikułowi samodzielne dokonywanie płatności. Oprócz pieniędzy, w takim wirtualnym portfelu będą się mogły znajdować karty paliwowe czy te z programów lojalnościowych – oczywiście w formie elektronicznej. Płatności dokonują się już bez udziału człowieka.

CZYTAJ TAKŻE: Drony wlatują do firm. Logistykę czeka rewolucja

Przedstawiciele Mercedesa zapewniają, że ich projekt ma nie tylko być wygodniejszy dla kierowców, ale też zwalczać przestępczość. Skończą się bowiem możliwości podrabiania kart paliwowych przez skimerów. A co z hakerami? Trudno sobie wyobrazić, że cyberprzestępcy nie będą chcieli ukraść takiej wirtualnej tożsamości. Przedstawiciele koncernu jednak uspokajają: do stworzenia systemu użyto najlepszych, asymetrycznych procedur kryptograficznych. System płatności został stworzony przy pomocy specjalistów z Commerzbanku i spełnia wszystkie normy BAFIN-u – niemieckiego odpowiednika naszej Komisji Nadzoru Finansowego. Na razie to projekt pilotażowy, który wprowadzono w wybranych egzemplarzach Actrosa. Pierwsze samodzielne transakcje napędzana prądem ciężarówka wykonała płacąc za ładowanie baterii.

CZYTAJ TAKŻE: Autonomiczne ciężarówki już mają zajęcie

Wirtualny identyfikator pojazdu i cyfrowy portfel to program opracowany przez dział Daimler Trucks. Jeżeli pilotaż zakończy sukcesem, to pewnie za kilka lat zobaczymy go również w najnowszych osobowych modelach Mercedesa.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Debata o kształceniu kierowców przez firmy oraz szkolnictwo publiczne

Skąd brać kierowców?

Deficyt kierowców zmusza do uruchomienia różnych form kształcenia chętnych do wykonywania tego zawodu. Ten ...

Piloci krytykują Boeinga: system MCAS był potworem

Amerykańskie linie Southwest pokazały światu jak wygląda model niskokosztowy w lotnictwie cywilnym. W wyborze ...

TRAKO 2019 WIDEO | Krzysztof Niemiec, Track Tec: Czekają nas spore wyzwania

Stabilność zamówień i wielkość kwot realnie wydawanych co roku w ramach Krajowego Programu Kolejowego ...

Akcyza do zwrotu

Przewoźnicy drogowi alarmują, że brexit oraz Pakiet Mobilności spowodują jesienią kryzys branży. Ratunkiem przed ...

Pralki na parkingach

Fundusz inwestycyjny Assay planuje zainstalować na stacjach paliw przy dużych parkingach dla ciężarówek 100 ...

InPost z Empikiem ruszają z darmową dostawą

InPost – operator logistyczny, w którego zainwestował jeden z największych amerykańskich funduszy inwestycyjnych, Advent ...