Coraz więcej chętnych do produkcji elektrycznych autobusów

Premiera Autosana SanCIty
fot. Autosan

Na polskim rynku e-autobusów przybywa konkurentów. Swój pierwszy elektrobus wyprodukował Autosan. Do seryjnej produkcji szykuje się Rafako.

Autobus wyprodukowany w sanockiej fabryce Autosana przechodzi obecnie badania homologacyjne. Jego baterie oraz urządzenia sterujące są polskie. Przednie zawieszenie i układ kierowniczy, a także silnik wyprodukowano za granicą. Według prezesa Autosanu Eugeniusza Szymonika autobus ma być oferowany w trzech wersjach długości. Równolegle do produkcji elektrobusów mają być również budowane autobusy napędzane gazem CNG.
 Z kolei swój elektrobus zaprezentowało podczas Impact Mobility rEVolution’19 w Katowicach Rafako E-Bus: spółka przy jego produkcji ma współpracować z Agencją Rozwoju Przemysłu. Plany obejmują przygotowanie pojazdów o długości 10, 12 i 18 metrów. Elektrobusy mają być gotowe za rok.

Obie firmy chcą zająć miejsce wciąż borykającego się z problemami Ursusa, który nie tak dawno miał ambicje zostania jednym z liderów polskiego rynku. W czwartek o otwarcie postępowania sanacyjnego wobec Ursus-Bus i ustanowienie tymczasowego nadzorcy sądowego wystąpił jeden z wierzycieli spółki. Pod koniec ubiegłego miesiąca firma straciła szanse na inwestora: negocjacje zerwał amerykański fundusz Enerkon Solar International. Miał zainwestować w spółkę 30 mln dol. w pierwszym etapie, potem wartość nakładów mogłaby się zwiększyć. Na początku października Ursus stracił kolejny kontrakt wart blisko 22 mln zł: dostawę 10 trolejbusów dla Lublina. Powód: opóźnienia dostaw. W tym roku umowy wypowiedzieli także zamawiający pojazdy z Katowic, Ostrowa Wielkopolskiego i Nowego Sącza.

fot. Rafako

CZYTAJ TAKŻE: Wodorowy Solaris jedzie przez Austrię

Mimo tych perturbacji ten rok może być rekordowy pod względem wzrostu rynku autobusów z napędem alternatywnym. Od stycznia na łączną liczbę 737 zarejestrowanych autobusów miejskich przeszło jedna czwarta (28 proc. – 203 pojazdy) miała napęd ekologiczny. Największą część – 124 sztuki – stanowiły autobusy z napędem gazowym (CNG). Do tego dochodzi 37 elektrobusów oraz 42 autobusy hybrydowe. – Liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie głównie dzięki unijnemu dofinansowaniu – podkreśla Aleksander Kierecki, szef branżowego portalu Infobus.

fot. Autosan

Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, sprzyjają mu też zapisy w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Chodzi o świadczenie lub zlecanie świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5 proc. od 2021 roku.

CZYTAJ TAKŻE: Rośnie udział autobusów z „zielonym” napędem

Najpopularniejszą marką autobusów elektrycznych na polskim rynku jest Solaris – od 2015 r. do stycznia 2019 r. dostarczył 118 elektrobusów – informuje Infobus. To zarazem jeden z liderów produkcji e-autobusów w całej Europie. Drugim pod względem ilości dostaw pozostaje Ursus (68 szt.). Trzecie miejsce zajmuje Volvo (10 szt.). Jak prognozuje Infobus, w latach 2019–2021 na polskie ulice ma wyjechać 297 elektrycznych autobusów: w trakcie dostaw jest obecnie 215 pojazdów, w przetargach – 52. Do tego dochodzi jeszcze 30 elektrobusów, na które przyznano już dofinansowanie, ale nie ogłoszono przetargu na dostawę. 
Wzrost rejestracji autobusów z napędem alternatywnym dotyczy jak na razie tylko tego jednego segmentu – miejskiego. Wśród autobusów turystycznych, jak również międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało w najbliższym czasie zmienić. [G]

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Przyszłość dzieje się na naszych oczach

Geis PL otrzymał nagrodę za innowacyjne narzędzia do obsługi dystrybucji drobnicowej. Jury konkursu „Innowatory ...

Można odliczać VAT od kart

Odliczenie VAT od transakcji kartami paliwowymi jest możliwe przy dostawie towarów, ale nie usług. ...

Megafuzja na rynku TSL: DSV przejęło Panalpinę

DSV otrzymało zgodę urzędów antymonopolowych oraz udziałowców Panalpiny na przejęcie tej spółki. Duńskie DSV ...

PKP Cargo pobiło rekord

Przewoźnik poprowadził najcięższy w Polsce pociąg intermodalny. Transport ze Sławkowa do Gdańska przygotowały i ...

TRAKO 2019 WIDEO | Medcom: Innowacje na sześciu kontynentach

Od 30 lat firma Medcom dostarcza rozwiązania wspierające zaawansowane systemy transportu publicznego oraz układy ...

Potężny spadek ilości zwrotów w sieciach

Zakończył się sezon zwrotów, a wyprzedaże nie rozruszały rynku przesyłek ekspresowych. Pierwszy i trzeci ...