Przedstawiciele rządu Wielkiej Brytanii uspokajają, że w portach wszystko jest zapięte na ostatni guzik i nawet bezumowny brexit nie zakłóci przepływu ciężarówek przez Kanał La Manche. – Jesteśmy przygotowani. Mamy gotowe procesy celne i kontrolne – uważa Jill Hawkins z HMRC (brytyjska służba celno-podatkowa). Podobnie uważa Sue Evans, z Border Delivery Group. – Pod kątem potrzeb rządu porty są przygotowane na brexit – zapewnia Evans.
Predeklaracje załatwią sprawę
Pomysł to składane z wyprzedzeniem predeklaracje elektroniczne, które służby otrzymają zanim przewożone dobra dotrą na granicę. – Jest to jedyna metoda, która zapewni płynny ruch w portach promowych – przekonuje Hawkins. Ułatwią służbom wytypowanie ładunków do kontroli. Będą niezbędne do wjazdu na prom lub pociąg, podobnie jak konieczne są dokumenty importowe kraju docelowego. Ładunek musi mieć także Movement Reference Number MRN), który jest nowością. Przewoźnik występuje o niego przez stronę internetową władz celnych.
Brytyjczycy przygotowali nawet Transitional Simplified Procedures (TSP), czyli procedury, które ułatwią import do UK; istniejący importerzy do Wielkiej Brytanii otrzymają TSP z automatu. Brytyjczycy obiecują, że wszelkie zmiany w regułach będą wprowadzane 12 miesięcy po ogłoszeniu.
Czytaj więcej: http://Wolnocłowe porty lekiem na brexit
Służba graniczna także jest gotowa; zatrudniła blisko tysiąc nowych funkcjonariuszy, a 5500 otrzymało przeszkolenie. 300 osób liczy zespół Border Force oraz innych służb przygotowujący wyjście z EU. W przypadku bezumownego opuszczenia UE, Wielka Brytania będzie odcięta m.in. od unijnego systemu TRACES (Trade Control and Export System) i zamiast niego przygotowała Import of Products Animals, Food and Feed System (IPAFFS). – Wzmocniliśmy obsady głównie w promowych portach Dover i Folkestone, a więc tam, gdzie spodziewamy się największych przewozów – tłumaczy Doug McLellan z Border Force Exit Team. – Zarówno przy wjeździe jak i wyjeździe z Wielkiej Brytanii nie planujemy zwiększyć odsetka kontroli. Zależy nam na tak samo jak dotychczas płynnym ruchu – zapewnia McLellan.